آنالتیکس
سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي آنالتیکس اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.
آنالتیکس چیست
نگاهی کوتاه به آنالتیکس وب سایت و چگونگی عملکرد آن
مدتیه کلمه آنالتیکس تو بازاریابی خیلی رواج پیدا کرده. اگه شما جزء اون دسته ای هستید که هنوز نمیدونن آنالتیکس چیه، براتون بگم که آنالتیکس یه کلمه انگلیسیه و جمع کلمه “تحلیل” است و دادههای وب سایت ها رو ارزیابی و الگوهاشو شناسایی میکنه. آنالتیکس در حوزههایی مثل بهینه سازی فروش، منطق، بازاریابی و … استفاده میشه، اما بیشتر مردم برای درآوردن آمار ترافیک سایت ازشون استفاده میکنند.
آنالیتیکس اپلیکیشن موبایل
آنالیتیکس موبایل تعامل کاربران با اپلیکیشن را اندازه گیری میکند و علاوه بر آن با شاخصهایی سر وکار دارد که به خود اپلیکیشن مربوط هستند، مواردی نظیر نصب اپلیکیشن، لانچ اپلیکیشن، کلیکها، صفحه نمایش، رخدادها، نسخه اپلیکیشن، جریانها و روندها، نرخ بازگشت کاربران، تحلیل قیف بازاریابی و مواردی از این دست. علاوه بر این، آنالیتیکس موبایل درست مانند آنالیتیکس در وبسایت، شاخصهای مشابه در مورد کاربران را نیز رصد و اندازهگیری میکند؛ مواردی نظیر اینکه چه تعداد کاربر از اپلیکیشن استفاده کردند، از کدام کشورها بودند، از چه دستگاه و با چه ورژنی استفاده کردند، آیا از یک لینک روی کمپین بازاریابی پیروی کردند یا از طریق جستجو در استورهای اپلیکیشنها جذب شدهاند.
به طور کلی میتوان سه کاربرد اولیه برای آنالیتیکس موبایل را از هم تفکیک کرد:
- آنالیتیکس عملکرد (Performance Analytics) برای فهم کارآمدی اپلیکیشن
- آنالیتیکس بازاریابی (Marketing Analytics) برای فهم روندهای اثربخش بازاریابی
- آنالیتیکس درون اپلیکیشن (In-app Analytics) برای فهم رفتار کاربران موبایل
شرکتهایی که از آنالیتیکس موبایل استفاده میکنند نه تنها آن را به عنوان ابزاری برای اندازهگیری و فهم کاربرد اپلیکیشن به کار میبرند بلکه از آن بهعنوان بازوی کمکی خود برای کسبوکار و تحقیقات بازار و بهبود کارآمدیهای اپلیکیشن و خدمات موبایل خود استفاده میکنند.
آنالتیکس موبایل چطور کار میکند؟
بخش اعظم ابزارهای آنالیتیکس به یک کتابخانه (یا همان SDK) نیاز دارند که در کد پروژه آن اپلیکیشن موبایل و دست کم در یک کد نصب قرار بگیرد تا بتواند کاربران و صفحه نمایشها را رصد کند. SDk ها بسته به نوع پلتفرم با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین برای هر سیستم عامل نظیر iOS، Android و غیره به یک SDK متفاوت نیاز است. البته که یک کد اضافی هم برای رصد رخدادهای سفارشی شده نیاز است.
با کمک این کد است که ابزارهای آنالیتیکس، هر کاربر، لانج اپ، کلیک، رخداد، کرش شدن اپ یا هر اطلاعات دیگری که کاربر دارد مثل دستگاهش، سیستم عامل، ورژن آن، آدرس IP (و موقعیت جغرافیایی احتمالی آن) را رصد کرده و شمارش میکنند.
در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید: