آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ؟

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

اکثر افرادی که قصد رژیم لاغری دارند فکر می کنند با غذا خوردن بعد از ورزش ، چاق تر می شوند . اما من با این نظر مخالفم ! امروز در این مقاله به شما خواهم گفت که اتفاقا حذف میان وعده ها بعد از ورزش و انجام تمارین ورزشی نه تنها شما را بد اخلاق تر می کند ، بلکه شما را از هدفتان که همان کاهش وزن و تناسب اندام است دور می کند .

به طور کلی نوع تغذیه بعد از ورزش و انجام فعالیت های بدنی میتواند اثر ورزش را در بدن ماندگار کند و اگر درست انجام نگیرد، اثر عکس خواهد داشت.

معمولاً توصیه ميشود دو ساعت پس از انجام ورزش، غذای سبک یا بین وعده ای استفاده کنید. در واقع استفاده مواد پرکالری و کربوهیدرات ها فورا پس از ورزش میتواند حساسیت انسولینی بدن را بالا ببرد. بالا رفتن حساسیت انسولینی، کار بدن را براي جذب قند از جریان خون و ذخیره آن در عضلات و دیگر بافت ها و استفاده از آن بعنوان انرژی را اسان تر ميکند و این حالت میتواند سبب بالا رفتن قندخون شود و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ؟
آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ؟

تحقيقات گذشته این را نشان میدهد که بسياري از فواید ورزش های هوازی به تغذیه پس از ورزش بستگی دارد. ولی همانطور که گفتیم لازم نیست در این فاصله به خودتان گرسنگی دهید. بلکه استفاده از غذاهای کم کالری همچنین که آلرژی انسولینی را بالا نمی برد، حتی مقدار کالری را که موقع ورزش از دست داده ایم، جبران ميکند .

بیشتر بخوان بیشتر بدان  درمان افتادگی مثانه با ورزش

گرسنگی دادن بخود پس از ورزش سبب ولع بیش تر در وعده غذایی اصلی ميشود . پس سعی کنید با مصرف غذای کم کالری گرسنگی خود را پس از ورزش رفع کنید و این کار لطمه ای هم به بهره مندی از فواید ورزش نمی زند. در واقع آن چیزی که سبب از بین رفتن اثر ورزش ميشود ، مصرف غذاهای پرکالری مثل انواع کربوهیدرات ها( سیب زمینی و شکلات) است که اثر منفی بر بدن دارند، به خصوص براي افرادی که قصد لاغر شدن دارند.

ولی افرادی که تصمیم دارند حجم عضلات بدنشان افزایش یابد، میتوانند در این زمان ، یعنی در فاصله دو ساعت بعد از ورزش از مقداری کربوهیدرات و پروتئین و مقدار کمی چربی استفاده کنند، ولی نباید در این کار زیاده روی کنند. از این مواد میتوان به مصرف ماکارونی، نان سبوس دار، میوه و ماست اشاره نمود .

استفاده کمی کربوهیدرات مثل میوه یا آبمیوه حدود ۱۵ دقیقه پس از ورزش به ذخیره سازی مجدد گلیکوژن در عضلات کمک ميکند . تحقيقات نشان ميدهد که مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم کربوهیدرات طی دو ساعت پس از ورزش به ساخت گلیکوژن کافی ذخیره شده براي ورزش بعدی کمک ميکند و اگر زمان آن از دو ساعت بیش تر شود، مقدار ذخیره گلیکوژن تا ۵۰ درصد در عضلات کاهش می یابد. مصرف پروتئین هم پس از ورزش اسید آمینه هایی را تولید ميکند که براي ساخت مجدد بافت ماهیچه ای که در زمان ورزش شدید و طولانی مدت آسیب دیده اند، لازم است و از طرف ديگر جذب آب را از روده ها بالا برده و جذب آب ماهیچه ها را افزایش ميدهد . اسید آمینه های موجود در پروتئین، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و فرد را نسبت به سرما و دیگر عفونت ها مقاوم ميکند .

بیشتر بخوان بیشتر بدان  انواع مکمل های بدنسازی + 4 نکته هنگام خرید

پس همیشه به یاد داشته باشید که براي داشتن اندامی مناسب، ورزش تنها یک روی سکه است و روی ديگر سکه، تغذیه سالم و استفاده درست از آن است، به طوریکه سبب بالا بردن توان بدن و رسيدن ما به هدف انجام ورزش گردد.

به خاطر داشته باشید اشخاص با هم متفاوت هستند. ممکن است برخی از مواد غذایی براي شما موثر باشد، در حالی که براي افراد دیگر مخصوصا موقع ورزش یا قبل از آن، سنگین و مضر باشد. مواد غذایی مختلف را در زمان های مختلف امتحان کنید تا متوجه شوید بدنتان چه واکنشی نشان ميدهد. برای این که بهترین عملکرد را داشته باشید، سعی کنید یک دفتر روزانه تهیه کنید.

 

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.