اصول حسابداری

ضمن سلام و خوش امد گویی به شما همراهان سایت جستیر

در این سایت هر انچه مربوط به اصول حسابداری است را در اختیارتان میگذاریم

شاد و سلامت باشید

اصول حسابداری2

"<yoastmark

امروزه حسابداری به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار به‌حساب می‌آید که

سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند. شما به هر

اداره، کارخانه، شرکت و به طور کلی به هر جایی که سر بزنید؛ غیر ممکن است که

در آن‌جا واحد حسابداری و یا یک فرد مرتبط را مشاهده نکنید. گفتنی است که آینده

کاری حسابداری بسیار خوب پیش‌بینی می‌شود.

تعریف حسابداری چیست؟

 

تعاریف متعددی برای حسابداری وجود دارد؛ در میان این تعاریف، آنچه که ملموس

است ضرورت وجود حرفه حسابداری در هر کسب‌وکاری است. چراکه از زمان قدیم تا

به امروز در تمامی داد و ستدهای اقتصادی و اجتماعی، حسابداری نقش پررنگی داشته

است. در حقیقت حسابداری یکی از عوامل موثر در بقای هر کسب‌وکاری است و طبق

تعریف ویکی پدیا، به نوعی زبان تجارت نیز خوانده می‌شود. یک حسابدار با ارائه

گزارشات مالی و تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی در هر کسب‌وکاری، اطلاعات لازم

را در اختیار تمامی مدیران و ذینفعان اقتصادی قرار می‌دهد. در واقع این حسابدار است

که با یک زبان مشترک که همان حسابداری است، رابط تمامی بخش‌ها، مشاغل،

فعالیت‌ها و افراد است.

تاریخچه حسابداری

حسابداری مدرن برای اولین بار با تعریف واژه تراز و تعادل در حساب‌ها توسط

پاچیولی در سال 1494 مطرح شد. کتاب پاچیولی، اولین منبع حسابداری مدرن تا به

امروز است.

 

حسابدار کیست؟

حسابدار به شخصی می‌گویند که عملیات مالی را در هر کسب‌وکاری انجام می‌دهد.

حسابداری در رگ و خون هر صاحب موفق کسب‌وکاری است. همه ما در ذهنمان

افرادی مسن را می‌شناسیم که از حجله‌های بازار به ثروت‌های کلانی دست یافته‌اند و در

یک کلام گفته‌ایم که وی شخصی باهوش حسابداری بالاست! در ایران قدیم به حسابدار

“میرزا” می‌گفتند، بعدها به آن دفتردار گفتند و در نسل‌های بعدی واژه حسابدار به

صاحب این جایگاه افزوده شد. ضمن اینکه ابزار حسابداری امروزه به جای چرتکه به

بیشتر بخوان بیشتر بدان  نسبت های مالی چیست

ابزارهای الکترونیکی و نرم‌افزارهای مالی ارتقا یافته است.

اصول حسابداری چیست؟ 4 اصل پذیرفته شده در حسابداری

اصل افشای کامل

اصل افشا ایجاب می‌کند که رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به

طور مناسب و کامل، افشاء گردد. به طور کلی، ارائه هر گونه اطلاعات درباره

رویدادها و وقایع مالی در متن صورت های مالی و یا ضمائم از طریق یادداشت های

توضیحی همراه با گزارشات مالی که بتواند بطور معقول در تصمیم گیری آگاهانه

استفاده کنندگان تاثیر گذار باشد را افشا می‌گویند.

 

اصل افشاء کامل به این معنا نیست که هر چیزی باید افشاء گردد، بلکه در افشاء

اطلاعات، اولاً باید هزینه تهیه و افشاء و ثانیاً مربوط بودن آن، مورد توجه قرار گیرد.

اصل بهای تمام شده

طبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در

دفاتر ثبت می‌گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله نقدی آن تاریخ

تحصیل است. بدهی‌ها نیز معادل وجه نقد جاری مبادله که به عنوان بدهی متقبل شده

مورد اندازه گیری قرار گرفته و ثبت می‌شود.

 

چنانچه دارایی از طریق مبادلات غیر پولی در اختیار واحد تجاری قرار گیرد، ارزش

متعارف دارایی تحصیل شده رایگان نیز، ارزش متعارف (منصفانه) دارایی مشابه در

بازار در زمان انتقال مالکیت است.

معایب روش بهای تمام شده تاریخی

  1. تغییرات ارزش دارایی ها در طول سال های متمادی در نظر گرفته نمی شود.
  2. تغییرات ارزش پول در زمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

مزایای روش بهای تمام شده تاریخی

  1. واقعی و قابل اتکا است.
  2. نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در تاریخ تحصیل است.
  3. قابل رسیدگی و ردیابی است

اصل مقابله هزینه ها با درآمدها (تطابق)

بر اساس  اصل تطابق، هزینه‌های انجام شده جهت ایجاد درآمد، باید به حساب دوره ای

که درآمد در آن تحصیل گردیده منظور گردد. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین

درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمیل شده برای کسب درآمد همان دوره است.

مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، بدلیل داشتن منافع

بیشتر بخوان بیشتر بدان  محاسبه نقطه سر به سر

آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورت های مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

مبانی شناخت هزینه عبارتند از:

  1. ارتباط مستقیم علت و معلولی بین درآمد و هزینه
  2. تخصیص منطقی و سیستماتیک
  3. شناخت بلا درنگ (تسریع در شناخت)
  4. هزینه بدون منافع جاری و آتی (زیان)

ارتباط مستقیم علت و معلولی بین درآمد و هزینه

برخی هزینه ها ارتباط مستقیم علت و معلولی با درآمد شناسایی شده دوره مالی واحد

انتفاعی دارند، از این رو به موازات تحقق درآمد، دارایی های مصرف شده به عنوان

هزینه شناسایی می گردد.

مثال: حق بازاریابی نماینده فروش، هزینه بسته بندی، بهای تمام شده کالای فروش رفته،

هزینه حمل و تحویل کالا.

تخصیص منطقی و سیستماتیک

چنانچه در مواردی انتفاع از یک دارایی بیش از یک دوره گزارشگری به طول انجامد،

و ارتباط مستقیم و آشکار علت و معلولی بین رویداد هزینه و درآمد خاص وجود نداشته

باشد و انقضای بخشی از بهای تمام شده دارایی ها در ایجاد درآمد در چند دوره نقش

اساسی ایفا کند، در چنین شرایطی کل بهای تمام شده بین دوره های مالی که انتظار

انتفاع از آن می رود، به روش منطقی، منظم و سیستماتیک سر شکن می‌شود. مثال:

هزینه استهلاک دارایی های ثابت، هزینه بهری تسهیلات بلند مدت، هزینه اجاره، هزینه

بیمه.

شناخت بلا درنگ ( تسریع در شناخت)

چنانچه بین هزینه بطور عینی ارتباط مستقیم و آشکاری با درآمدی خاص، وجود نداشته

باشد و مخارج مزبور نیز، در دوره جاری فاقد منافع آتی بوده و صرفاً منافع اقتصادی

دوره جاری از آن قابل انتظار باشد، علاوه بر این، ارتباط بین هزینه با درآمد شناسایی

شده مرتبط با یک دوره زمانی مشخص باشد، در چنین شرایطی کل مخارج متحمل شده

را بلادرنگ به عنوان هرینه دوره شناسایی می‌کنیم. مثال: حقوق پرداختی به مدیران و

کارکنان اداری، هزینه های ناشی از دعاوی حقوقی.

هزینه بدون منافع جاری و آتی (زیان)

هزینه‌ای که تعیین ارتباط آن به دوره یا دوره‌های مختلف غیر ممکن بوده و انتظار منافع

جاری و آتی برای آن غیر قابل تصور می‌باشد. در چنین شرایطی، آن هزینه به عنوان

بیشتر بخوان بیشتر بدان  شرایط عمومی پیمان

زیان دوره جاری شناسایی و از درآمد دوره جاری کسر می‌گردد. مثال: جرایم پرداختی،

خسارات وارده به دارایی ها در اثر حوادث غیر مترقبه.

اصل تحقق درآمد

قاعده کلی آن است که درآمد هنگامی که کسب می شود باید ثبت گردد و نه قبل از آن.

قانون کلی برای شناخت درآمد، قابل اندازه گیری بودن، مربوط به و قابل اتکا بودن آن

است.

بر اساس اصل درآمد، باید سه شرط زیر برای ثبت درآمد محقق شود:

  1. عملیات مربوط به تحصیل درآمد تکمیل شده باشد.
  2. مبلغ درآمد به طور معقول و مطمئن قابل اندازه گیری باشد.
  3. قابلیت وصول آن به طور معقول، مطمئن باشد.

پنج روش شناسایی درآمد

روش فروش: درآمد در مقطع فروش ثبت می‌شود.

روش وصول: تنها هنگامی استفاده می‌شود که دریافت وجه نا مطمئن باشد. در این روش فروشنده برای ثبت درآمد باید منتظر دریافت وجه بماند. این روش محافظه کارانه‌ترین روش شناسایی درآمد به شمار می‌آید.

روش اقساطی: این روش نوعی وصول می‌باشد که برای فروش‌های اقساطی استفاده می‌شود. در این روش، سود ناویژه (بهای تمام شده کالای فروش رفته – درآمد فروش) به تدریج که وجوه نقد وصول می‌گردد، ثبت می‌شود.

روش تکمیل کار: برای کارها و خدماتی که سال‌ها به طول می‌انجامد می‌باشد و در مورد زمان ثبت درآمد، محافظه کارانه ترین شکل این است که کل درآمد در زمان تکمیل کار ثبت می‌شود.

روش درصد تکمیل کار (درصد پیشرفت کار):  این روش نیز برای کارها و خدمات بلند

مدت می‌باشد. بر اساس درآمد به تدریج که کار انجام می‌شود، شناسایی می‌گردد. به

طوری که هر سال درصد تکمیل پروژه برآورد می‌گردد (مقایسه هزینه‌های انجام شده

طی سال با کل هزینه‌های برآورده شده) و مطابق با آن درصد در آمد شناسایی می‌گردد.

این روش زمانی مناسب است که درصد تکمیل کار در طور دوره قابل برآورده باشد.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.