اهداف مدیریت پروژه چیست

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ اهداف مدیریت پروژه چیست در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

مدیریت پروژه چیست

ریشه‌ی مدیریت پروژه به روش‌ها و فرآیندهایی برمی‌گردد که حدود صد سال پیش در کسب‌و‌کار توسعه پیدا کردند. با این حال، در سال‌های اخیر، مدیریت پروژه رشد چشمگیری داشته و به عنوان یک عملیات مجزا و جدی در تجارت ظهور کرده است و در صحنه‌ی تجارت جهانی، یعنی جایی که شرکت‌ها دائما به دنبال رسیدن به مزیت رقابتی هستند، به یک عامل کلیدی تبدیل شده است.

فاز ۱: آغاز پروژه

این فاز شروع پروژه است و هدف آن تعریف پروژه در سطح وسیع است. این فاز اغلب با یک مورد کاوی کسب‌وکار شروع می‌شود، زمانی که شما امکان‌سنجی یک پروژه را انجام می‌دهید. اگر مطالعات امکان‌سنجی، انجام پروژه را توجیه کرد، فاز آغازین، اولین قدم در تکمیل پروژه است.

اهداف مدیریت پروژه چیست
اهداف مدیریت پروژه چیست

ذی‌نفعان کلیدی پروژه تصمیم می‌گیرند که پروژه اجرا شود یا خیر. اگر آن‌ها چراغ سبز نشان دادند، شما نیاز دارید تا منشور پروژه و اسناد آغاز پروژه را تهیه کنید که اهداف و الزامات پروژه را مشخص می‌کنند. این اسناد ممکن است شامل نیازهای کسب‌وکار، ذی‌نفعان و مورد مشابه کسب‌وکاری باشد.

تذکر: در تهیه اسناد آغازین پروژه، زیاد وارد مسائل فنی نشوید، این موارد به‌وضوح و کامل در فاز دوم تعریف خواهند شد.

فاز۲: برنامه‌ریزی پروژه

این فاز کلید مدیریت موفق پروژه است و بر توسعه نقشه راهی متمرکز است که همه از آن تبعیت خواهند کرد. این فاز معمولاً با تنظیم اهداف شروع می‌شود. دو روش محبوب برای تنظیم اهداف روش SMART و CLEAR هستند.

روش SMART

مشخص (Specific): تعیین اهداف مشخص با پاسخ دادن به سؤال‌های؛ چه کسی؟ چگونه؟ کجا؟ کِی؟ کدام؟ و چرا؟

قابل‌اندازه‌گیری (Measurable): ساخت معیارهایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت اهداف

قابل‌دستیابی (Attainable): شناسایی مهم‌ترین اهداف و نحوه دستیابی به آن‌ها

واقع‌گرایانه (Realistic): هدف مشخص‌شده باید منطقی و با امکانات موجود قابل انجام باشد

به‌موقع (Timely): ایجاد یک چارچوب زمانی برای رسیدن به هدف

روش CLEAR

یک روش جدیدتر است که محیط سریعاً در حال تغییر کسب‌وکارهای امروزی را نیز در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  راد گستر نوین

همکاری (Collaborative): هدف باید کارکنان را تشویق به همکاری کند

محدود (Limited): اهداف باید در محدوده و زمان طوری تعریف شوند که قابل مدیریت کردن باشند

احساسی (Emotional): اهداف باید اشتیاق کارکنان را درگیر کند و چیزی باید که بتواند ازلحاظ احساسی ارتباط ایجاد کند. این می‌تواند کیفیت کار را بهینه کند

قابل‌توجه (Appreciable): اهداف بزرگ‌تر را به کارهای کوچک تقسیم می‌کنیم تا قابل‌دستیابی باشند

قابل‌بهبود (Refinable): با به وجود آمدن موقعیت‌های جدید، انعطاف‌پذیر باشید و اهداف را در صورت نیاز بهبود بدهید

در طول فاز دوم محدوده پروژه تعریف و برنامه مدیریت پروژه توسعه داده می‌شود که با شناسایی هزینه‌ها، کیفیت، منابع موجود و زمان واقع‌بینانه پروژه درگیر است. همچنین برنامه پروژه شامل تعیین خط مبنا یا معیارهای سنجش می‌باشد. این موارد با استفاده از محدوده، زمان‌بندی و هزینه یک پروژه تولید می‌شوند. خط مبنا برای محاسبه در مسیر درست بودن پروژه ضروری است.

در این زمان نقش‌ها و مسئولیت‌ها به‌وضوح تعریف‌شده است و تمام افراد درگیر در پروژه می‌دانند که به چه پاسخگو خواهند بود. در ادامه تعدادی از اسنادی که مدیریت پروژه در طول فاز دوم برای اطمینان از مسیر درست پروژه تولید خواهد کرد را تعریف می‌کنیم.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  پاکسازی صورت

فاز۳: اجرای پروژه

این فازی است که در آن تحویل دادنی‌ها آماده و تکمیل می‌شوند. فاز سوم اغلب به‌عنوان بدنه پروژه تلقی می‌شود، زیرا در طول آن اتفاقات زیادی می‌افتد؛ مانند گزارش وضعیت و جلسات، به‌روزرسانی‌های توسعه داده‌شده و گزارش عملکرد.

جلسه شروع (Kick-Off) معمولاً فاز آغاز اجرای پروژه را مشخص می‌کند زمانی که اعضای گروه مسئولیت‌های خود را در اجرا به عهده‌ می‌گیرند.

کارهایی که در طول فاز اجرا انجام می‌شود شامل:

درحالی‌که فاز کنترل الزامات متفاوتی دارد اما اغلب فاز سوم و چهارم هم‌زمان رخ می‌دهند.

فاز ۴: کنترل و پایش پروژه

این فاز به‌طور کامل درباره اندازه‌گیری پیشرفت و عملکرد پروژه برای اطمینان از این است که هر چیزی که اتفاق می‌افتد در راستای برنامه مدیریت پروژه قرار دارد.

مدیران پروژه از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) برای محاسبه در مسیر بودن پروژه استفاده می‌کنند. یک مدیر پروژه عموماً ۲ تا ۵ شاخص را برای اندازه‌گیری عملکرد استفاده می‌کند مانند:

 

در طول این فاز ممکن است نیاز باشد مدیران پروژه، منابع و برنامه‌ریزی را تنظیم کنند تا اطمینان حاصل شود که پروژه در مسیر قرار دارد.

فاز ۵: بستن پروژه

این مرحله نشان می‌دهد که پروژه تکمیل‌شده است. پیمان‌کاران استخدام‌شده برای پروژه در این فاز کارشان خاتمه می‌یابد. اعضای ارزشمند گروه مشخص می‌شوند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  مدل های مدیریت بحران

برخی از مدیران در فاز اقداماتی برای تشکر و قدردانی تلاش‌های افرادی خاص در پروژه انجام می‌دهند.

زمانی که یک پروژه به اتمام می‌رسد مدیر پروژه اغلب جلسه‌ای برگزار می‌کند –کاهی به‌عنوان گزارش اختتام پروژه- برای ارزیابی موفقیت‌ها و شکست‌های پروژه.

این اقدام بسیار مفید است بخصوص برای درس آموخته‌ها که می‌توانند موجب بهبود در پروژه‌های آتی شوند.

زمانی که یک پروژه به کامل می‌شود، تیم مدیریت پروژه هنوز کارهایی برای تکمیل دارد. آن‌ها باید فهرستی از کارهایی که در طول پروژه انجام نشد تهیه کنند.

انجام بودجه‌بندی نهایی و آماده‌سازی گزارش نهایی پروژه. درنهایت آن‌ها باید تمام اسناد و مدارک پروژه را جمع‌آوری کرده و در یک مکان مشخص ذخیره و نگه‌داری کنند.

مشاغل مناسب مدیران پروژه

معمولا مدیران پروژه می‌توانند مشاغل مختلفی را بر عهده بگیرند که از میان آنها به چند مورد اشاره می‌کنیم:

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.