بازاریابی ویروسی

سلام به شما عزیزان و همراهان جستیر

تمام مطالب مربوط به بازاریابی ویروسی را برای شما گرد اوری کرده ایم

پیشاپیش از همراهی شما سپاس گذاریم

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی چیست؟

تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

همیشه تصورم این بود که ویروس‌ها، جز بیماری و دردسر چیزی برای ما ندارند. با

این حساب، طبیعی است که وقتی مشغول مطالعۀ روش‌های مختلف بازاریابی بودم و با

نوع ویروسی بازاریابی آشنا شدم، بلافاصله این سوال برایم مطرح شد که بازاریابی

ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست و واقعا یک ویروس چه ارتباطی با بازاریابی

می‌تواند داشته باشد!

 

جذابیت اسم بازاریابی ویروسی خیلی کنجکاوم کرده بود و انگیزه‌ای قوی شد تا بخواهم

بیشتر در مورد بازاریابی ویروسی بخوانم. و پس از کمی گشت و گذار (یا همان تحقیق

خودمان)، در کمال ناباوری به این نتیجه رسیدم که برخی از ویروس‌ها نه تنها ضرری

برای کسی ندارند، بلکه بطور معجزه آسایی می‌توانند زندگی ما را دگرگون کنند و ره

صد ساله ما در رسیدن به موفقیت کسب و کارمان را یک ساله کنند! چگونه؟ با استفاده

از بازاریابی ویروسی!

اما بازاریابی ویروسی دقیقاً به چه معنی است؟ من قصد دارم در همین مطلبی که

می‌خوانید، به این سوال پاسخ بدهم و یک کاوش عمیق در مفهوم بازاریابی ویروسی

داشته باشم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی اتفاق

می‌افتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام

بازاریابی خود کند. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف

دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است.

در واقع، تنها تفاوت این ویروس با سایر ویروس‌ها این است که در بازاریابی محتوا،

ویروس شما از جنس محتوا است (و در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند.)

 

همانطور که متوجه شدید، رمز موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار

محتواهایی است که همانند ویروس‌ها، هزاران و بلکه میلیون‌ها بار تکثیر می‌شوند.

 

شاید بتوان گفت که پایه و اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان

بیشتر بخوان بیشتر بدان  افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی

به دهان است، اما فناوری‌های مدرن و جدید مبتنی بر اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی

را جهت توزیع دیجیتال محتوای ویروسی فراهم آورده‌اند و امروزه، بهترین روش برای

بازاریابی ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب می‌شود.

محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسی است؟

نوع محتوا در بازاریابی ویروسی چندان مساله مهمی نیست. محتوای ویروسی شما

می‌تواند یک مقاله جذاب باشد، یا یک توئیت متفاوت، یا شاید یک آهنگ کوتاه یا یک

بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که

محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به

اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت می‌کنند

بیش‌تر باشد، محتوای شما ویروسی‌تر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.

4 ویژگی اصلی برای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

خب، اصل ماجرا به همین سادگی بود، یعنی برای پیاده‌سازی بازاریابی ویروسی، کافی

است کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از محتوایی که شما خلق کرده‌اید لذت ببرند

و در نتیجه بخواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. با این حساب، شما از

همین الان می‌توانید به فکر تولید محتواهای ویروسی خودتان باشید.

با اینحال، پیشنهاد می‌کنم کمی صبر داشته باشید و همراه من بیایید تا عمیق‌تر وارد

ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای

شروع، 4 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش بازاریابی را بررسی کنیم.

1- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه می‌شود

اگر با تکنیک‌ها روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از

قدرتمندترین کلمات در واژه‌نامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا

«قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری،

بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی

را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت

رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبان را

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تبلیغات محیطی

درگیر محصول شما سازد هم کافی است.

 

شاید شما با اینکار، ظرف امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک چیز

رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آن‌ها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را

نیز خواهند شناخت. و نتیجه؟ افزایش فروش. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه در مورد تاثیر

هدیه در مخاطب بیشتر بخوانید، حتماً به سراغ مقاله ما در مورد عمل متقابل و تاثیر آن

در متقاعدسازی بروید.

2- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر می‌شود

در زمستان، معمولا دیگران به ما توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی،

از افرادی که سرفه می‌کنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از

خانه به چشم‌ها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروس‌ها زمانی منتشر

می‌شوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.

 

بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی و نرم‌افزار، بایستی در بستر

مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت

است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، می‌تواند به راحتی و بدون

هرگونه هزینه‌ای، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه

جذابیت لازم را داشته باشد.

 

توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را

ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

3- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک انسانی می‌رویم

بیایید کمی هم از تکنیک‌های روانشناسی در بازاریابی ویروسی خود استفاده کنیم! که

یعنی رفتارهای مشترک انسانی را بشناسیم و از آنها کمک بگیریم.

 

برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی

از انگیزه‌های اصلی‌ام در زندگی، مشهور شدن است. شما هم احتمالا مثل من و

خیلی‌های دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزه‌های مشترک ما

انسان‌ها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما می‌دهد؟ چقدر

برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش می‌کنید؟

همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپین‌های

بیشتر بخوان بیشتر بدان  موفقیت شغلی

هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزه‌های مشترک

انسانی استفاده می‌کنند.

در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه

ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.

4- محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند

شخص من و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر به کنار، بیشتر افراد اجتماعی

هستند! دانشمندان علوم اجتماعی کشف کرده‌اند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه

دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با 8 الی 12 نفر بطور مستقیم در ارتباط

است. البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در

جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.

برای مثال، یک گارسون را در نظر بگیرید. این گارسون، به صورت روزمره با صدها

مشتری برخورد دارد. خب، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود را به چنین افراد پر

ارتباطی بسپاریم تا آن را منتشر کنند؟ نه! عجله نکنید. شما که قصد ندارید برای انتشار

محتوای خود هزینه کنید، مهم‌تر از آن، ماهیت محتوای شما دیجیتالی است و همانگونه

که قبلا هم گفتیم، مناسب‌ترین بستر برای انتشار آن اینترنت است.

پس چه کنیم؟ خب، قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص

شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش می‌دهند.

و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه‌های انسانی در دنیای

دیجیتال نهایت بهره را می‌برد. البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل

افراد در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسند.

توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند

که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آن‌ها

را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراک‌گذاری این

محتوا خواهید بود.

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
سلامتی بزرگترین دارایی انسان است برای سلامتی خودتان و عزیزانتان جستیر را سرچ کرده و جدیدترین مطالب ما را به صورت رایگان بخوانید.
مدیریت استراتژیک x بخوانید...