بازاریابی چیست
سلامی ناب به شما دوستان خوبم
به سایت جستیر خوش امدید
همه ی مطالب مرتبط با بازاریابی چیست را برایتان جمع اوری کرده ایم و در اختیارتان میگذاریم
شاد و سلامت باشید
بازاریابی چیست ؟

کلیات و تعاریف
برای آنکه یک فرد به بازاریاب موفقی تبدیل شود باید با مفاهیم اولیه و اصول بازاریابی
آشنایی داشته باشد. او باید بداند بازاریابی چیست؟ همچنین لازم است تعریفهای
نادرست ارائه شده در این زمینه را تشخیص دهد و درک کند که در چه مواردی مصداق
دارد.
تعریف بازاریابی
به نظر میرسد فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) بهترین تعریف بازاریابی را ارائه داده است:
«فرایندی که بهوسیله آن شرکتها مشتری را درگیر میکنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری و آفرینش ارزش برای او در مقابل کسب ارزش از او میپردازند»
تعریف بازاریابی از دید انجمن علمی آمریکا:
«بازاریابی مجموعهای از فعالیتها، نهادها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار میرود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است».
این تعریف بازاریابی بسیار خوب است؛ زیرا:
• بر جنبههای استراتژی بازاریابی تمرکز دارد و آن را در جایگاه مرکز بهعنوان عامل موفقیت سازمان قرار میدهد
• بازاریابی را «مجموعهای از فعالیتها، نهادها و فرایندها» میداند؛ به عبارتی، آن را تنها به یک دپارتمان سازمانی محدود نمیکند
• تمرکز اصلی بازاریابی را بهسوی خلق ارزش معطوف میدارد: خلق، ارتباط، تحویل و مبادله ارزش به ذینفعان مختلف.
چه چیزی بازاریابی نیست؟
وقتی به مفهوم و تعریف بازاریابی فکر میکنید، چه تصاویر و ایدههایی به ذهنتان میآید؟ اصولاً تعاریف و ذهنیات هرکس بهشدت به تجارب گذشته و سن و سابقه حرفهای وی و متغیرهای دیگری وابسته است؛ بنابراین، پیش از پرداختن به تعریف بازاریابی بهتر است بدانیم چه چیزهایی نیست؟
اگر برداشت شما از مارکتینگ مطابق یکی از گزارههای زیر است، پس یک جای کار میلنگد و احتمالاً این برداشت اشتباه باعث زیان شما در کسبوکار یا فضای آکادمیک خواهد شد:
• تبلیغات سرگرمکننده و اغواگر یا برعکس، تبلیغات تکراری بیوقفه و ملالآور (بهعنوان مثال: تیزر تبلیغاتی مدرسان شریف: کتاب چی بخونم؟ …. کلاس کجا برم؟…)
• فروشندگان سمج که از شما میخواهند کالایشان را همین الان بخرید (بهعنوان مثال: همین حالا با ارسال پیامک، کالا را درب منزلتان تحویل بگیرید)
• اسپمهای فراوان در ایمیلتان یا پیامکها و پیشنهادات ناخواسته مکرر بر روی گوشی موبایلتان (بهعنوان مثال: کاشت مو یا برداشت مو تنها در یک دوره، تضمینی)
• استفاده از سلبریتیهای معروف برای معرفی یک برند (بهعنوان مثال: ورزشکارانی که از محصولات شرکتی خاص استفاده میکنند)
• ادعاهای غلو شده درباره کیفیت یک محصول که همواره بیاعتمادی نسبت به تولیدکننده و دیگر بازاریابان را درپی دارد (بهعنوان مثال: بالاترین میزان فروش در کشورهای اروپایی همرده با محصولات جهانی)
• دپارتمان بازاریابی در یک سازمان که مالک کل ایدههای بازاریابی آن سازمان است. اینکه ماموریت دپارتمان چیست؟ به استراتژیهای کلان سازمان بازمیگردد، اما در هر صورت، بازاریابی به دپارتمان بازاریابی محدود نمیشود.
• نوع برخورد ویزیتور یا نماینده علمی و مسئول جذب مشتریان بالقوه. (بهعنوان مثال: میتوانم چند لحظه وقتتان را بگیرم؟ میتوانم دلیل عدم درخواستتان را بدانم؟ محصول ما…). اگر قدری جلوتر برویم، تعریف بازاریابی و فروش، اگرچه همواره بایکدیگر آمدهاند و بین آنها رابطهای تنگاتنگ وجود دارد، اما دو مفهوم متفاوتاند.
بازاریابی شامل چه مواردی میشود؟
بازاریابان بهطورکلی در ۱۰ زمینه اصلی فعالیت میکنند: کالا، خدمات، رویدادها،
تجارب، افراد، مکانها، اموال، سازمانها، اطلاعات و ایدههای خلاقانه.
محصولات
کالاها و محصولات فیزیکی، نقش پررنگی در اکثر محصولات دارند. از یک بسته
چیپس گرفته تا ورق فولاد و لباسی که به تن میکنید، همگی جزو کالا و محصولات
تلقی میشوند.
خدمات
خدمات، حالتی غیرملموس و غیرفیزیکی دارند و از این نظر در مقابل محصولات قرار
میگیرند. البته بسیاری از محصولات به همراه خدمات جانبی عرضه میشوند. خدمات
را میتوان شامل فعالیت مؤسسات آموزشی، شرکتهای ارائهدهنده خدمات زیبایی و …
در نظر گرفت. خدمات این ویژگیها را دارند: ناملموس، غیرقابل ذخیرهاند و نمیتوان
آن را از تولیدکننده جدا کرد. همچنین در کیفیت متغیرند. همین عوامل بازاریابی خدمات
را از بازاریابی محصولات متمایز کرده است.
رویدادها
بازاریابان رویدادهای مختلف را در زمانها و مکانهای مختلف بازاریابی میکنند؛ از
رویدادهایی نظیر المپیک و جام جهانی گرفته تا یک نمایشگاه هنری کوچک.
تجارب
بازاریابان تجارب مختلف را نیز بازاریابی میکنند. برای مثال وبسایت مدیر ماجراجو
تجارب گوناگونی درباره پرش از هواپیما در ارتفاع ۲۵ هزار پایی تا صعود به
سردترین نقطه کره زمین در اختیار مدیران قرار میدهد. هرچند استفاده از تمامی محصولات و خدمات بهنوعی برای مشتریان تجربههایی به همراه دارند.
برند شخصی
مبحث برندسازی شخصی یا personal branding به صورت ویژه درباره بازاریابی
افراد سخن میگوید. سلبریتیها و افراد خبره در زمینههای مختلف از برندسازی
شخصی استفاده میکنند تا بتوانند جایگاه خود را در میان هم صنفان خود بهبود بخشند و
مبالغ بالاتری دریافت کنند. در کنار دریافتی بالاتر، شهرت بیشتر نیز یکی از دلایل
برندسازی شخصی است. برای مثال خانم میشل اوباما، به یک ستاره راک در عالم
نویسندگی تبدیلشده است.
مکانها
گردشگری، صنعتی بسیار ضروری برای رشد و توسعه پایدار است. کشورهای
گوناگون میکوشند تا جاذبههای گردشگری خود را به اطلاع همگان برسانند و حتی
خود به خلق جاذبههای گردشگری بپردازند. کشور دبی، نمونهای کامل از ساخت
جاذبههای گردشگری و خلق ثروت از دل ریگهای بیابان است. ریگهایی که بدون
علم بازاریابی، هرگز چنین جاذبههایی نداشتند.
بیشتر بدانید