برای طراحی لوگو چه باید کرد ؟

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ برای طراحی لوگو چه باید کرد ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

1- بدانید لوگو چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد

قبل از طراحی یک آرم تجاری، شما باید درک کنید که لوگو چه چیزی است، قرار است چه چیزی را نشان دهد و چه چیزی باید انجام شود. لوگو فقط یک علامت خاص نیست، بلکه لوگو نشان دهنده نام تجاری یک کسب و کار است که اطلاعات مختلفی را از طریق شکل، فونت، رنگ یا تصاویر نشان می‌دهد.

لوگو برای جلب اعتماد، ایجاد شناخت و تحسین برای یک شرکت یا محصول الهام بخش است و کار ما به عنوان طراح آن برای ایجاد یک آرم این است که کار مورد نظر را در قالب لوگو نشان دهیم. در حقیقت ما باید بدانیم که در آموزش طراحی لوگو دقیقاً دنبال چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه چیزی را به مخاطب نشان دهیم.

2- با اصول مؤثر طراحی لوگو آشنا باشید

برای طراحی لوگو چه باید کرد ؟
برای طراحی لوگو چه باید کرد ؟

حالا که می دانید لوگو چیزی را انجام می‌دهد و قرار است چه چیزی را نشان دهد، لازم است با ابزارها و اصولی که قرار است یک لوگو بزرگ را ایجاد کنند آشنا باشیم و قوانین اساسی و اصول طراحی مؤثر در لوگو را بشناسیم. اصول مؤثر در آموزش طراحی لوگو را می‌توان به پنج اصل ساده تقسیم کرد:

لوگو باید ساده باشد

هرچه طراحی یک لوگو ساده‌تر باشد امکان به رسمیت شناخته شدن آن آسانتر است و از طرفی اجازه می‌دهد که لوگو به عنوان یک نشانه همه کارها، و به یادماندنی شناخته شود. یک آرم خوب بدون اغراق، یک چیز غیر منتظره و منحصر به فرد است که در هیچ کدام از قسمتهای آن زیاده روی وجود ندارد.

 لوگو باید به یاد ماندنی باشد

توصیه می‌کنم که به برخی از برندهای معروف در دنیا توجه کنید. پس از اصل سادگی، بیاد ماندن ویژگی مهم دیگر لوگوهای برتر است. یک طراحی مؤثر لوگو باید به یاد ماندنی باشد و در عین حال ساده بودن لوگو را در ذهن مخاطب حک کند.

لوگو باید بی نظیر باشد و محدود به زمان نباشد

یکی از موارد بسیار مهم در آموزش طراحی لوگو است که یک لوگو خوب باید بی نظیر و منحصر به فرد باشد. در واقع شما باید بررسی‌های مختلفی را بر روی لوگو طراحی شده انجام دهید و مطمئن شوید که آیا طرح مورد نظر برای ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال مؤثر خواهد بود یا خیر؟!

 لوگو باید پویا و چند کاربردی باشد

لوگوی خوب و مؤثر باید بتواند در انواع رسانه‌ها و برنامه‌های کاربردی مانند وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به خوبی کار کند. به همین دلیل است که قالب استفاده شده برای لوگو اهمیت ویژه‌ای دارد. تغییر کاربری یک آرم از یک سایت به یک گوشی هوشمند بسیار مهم است و می‌تواند اندازه آن را تغییر دهد. بنابراین انتظار شما از لوگو این است که در همه شرایط فقط یک تصویر خاص را نشان دهد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه حامی کودکان بی سرپرست شویم؟

لوگو باید مناسب و متناسب باشد

طراحی یک لوگو دقیقاً باید با هدف مورد نظر همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، قرار است یک لوگو برای فروشگاه اسباب بازی کودکان طراحی کنید، لازم است که از یک فونت و طرح رنگی کودکانه استفاده کنید. لوگوی مربوط به این حوزه برای یک شرکت حقوقی مناسب نیست. در حقیقت طراحی لوگو و شکل آن تابع هدف نهایی ماست و می‌توان هر کدام از مشاغل را در دسته‌های مختلف قرار داد تا بهترین لوگو از لحاظ شکل ظاهری و فونت برای آنها طراحی شود.

3- گردآوری اطلاعات

شاید می توانستم این مرحله را با مرحله اول ادغام کنیم اما مبحث موجود در این مرحله نیازمند بحثی جداگانه است. جایی که شما در این مرحله ویژگی های لوگو مورد نیاز برای طراحی را باید بشناسید. در بخش تعاریف اولیه مانور بیشتر حول محور مسائلی بود که هر طراح و کارفرمایی باید قبل  از شروع کار نسبت به آنها آگاهی پیدا کند. برای درک بیشتر این مرحله، بهتر است . یکی از طراحان بزرگ گرافیک چنی می گوید:

یک طراح لوگو باید قبل از شروع کار کاملا ایده ها و درخواست های مشتری را دریابد. این را همیشه به یاد داشته باشید که طراحی لوگو رها کردن تیری در تاریکی نیست.

از این سخن می توان فهمید که گردآوری اطلاعات بیشتر حول محور ویژگی های مورد خواست کارفرما و ایده های مورد نظر اوست. از این رو بسیار مهم است که طراح نیز به عنوان یک متخصص این درخواست ها و ویژگی های مورد نیاز را به بهترین صورت بر اساس علم و توانایی خود برپایه اصول طراحی آرم شکل دهد.

هستند کارفرمایانی که با قانون “لوگو را برای مشتری طراحی کن نه صرفا برای شرکت” آشنایی کافی را ندارند که در اینجا ما به عنوان طراح باید با مشاوره های خود کارفرما را با این مبحث آشنا کرده و خواسته های او را بر پایه اصول تعریف شده شکل داده و به جلو ببریم.

4- تحقیق و جستجو

اکنون نوبت آن است که طراح تحقیقات خود را در ارتباط با یافته های خود در مراحل قبلی آغاز کند. اکنون که شما خواسته های مشتری خود را به درستی شناخته اید و مسئله خود را به درستی درک کرده اید، باید به تحقیق در رابطه با زمینه فعالیت کسب و کار کارفرمایتان کنید. بهترین منبع برای تحقیق و جستجو برای طراحان در این زمینه، یار همیشگی مان ، گوگل است. بررسی خواسته های مشتریان، نوع فعالیت کسب و کار(خدماتی، اداری،خصوصی و…)، تحلیل مسئله موجود، لوگوهای موجود در این زمینه و… شامل این مرحله می شوند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  مکان های دیدنی شیراز

مهمترین بخش این مرحله تحلیل و شناخت رفتار مشتریان کسب و کار است. اینکه مشتریان چه می خواهند، چه چیزی آنها را جذب می کند، چه چیزی تمایل آنها را به خرید محصول و دریافت خدمات تمایل می دهد و مسائلی دیگر از این دست، باید به درستی تسط طراح بررسی شود تا همان قانون “لوگو را برای مشتری طراحی کن نه صرفا برای شرکت” به بهترین شکل رعایت شود.

این را به یاد داشته باشید که رسالت لوگو بیان ارزش ها و اهداف و خدمات کسب و کار در سریعترین و ساده ترین شکل ممکن به مشتری است. پس تحقیق و شناخت مشتریان کسب و کار و تحقی در ارتباط با زمینه فعالیت آن از مسائل مهم در این مرحله هستند.

5- یک فرآیند طراحی لوگو مشخص برای خود ایجاد کنید

حالا ما می دانیم لوگو چه چیزی است، چه اصول و قواعدی در طراحی آن نقش دارد و چه چیزی باعث ایجاد لوگو موفق می‌شود. بنابراین می‌توانیم فرآیند طراحی خود را آغاز کنیم. معمولاً این بخش از کار در ۵ مرحله انجام می‌گیرد و هر کدام از آنها کارهای مخصوص به خود را دارند. البته نباید این نکته را فراموش نکنیم که هر فردی روند طراحی خاص خود را دارد و تجربه در این موضوع بسیار مهم است. تجربه افراد در شناخت طراحی لوگو و همچنین موفقیت‌ها و شکست‌های آنها مشخص می‌کند که فرایند طراحی باید به چه شکل باشد.

به طور خلاصه یک فرایند طراحی لوگو شامل ۷ مرحله زیر می‌شود:

در نهایت شما یک فایل به مشتریان خود تحویل می‌دهید که باز هم امکان نقد و بررسی آن وجود دارد. پس شما همیشه در آموزش طراحی لوگو باید بدانید که احتمال ویرایش مجدد نتیجه کار شما هم وجود دارد.

6- آشنایی با نرم افزارهای طراحی لوگو

پس از اینکه فرآیند طراحی خود را مرتب کردید و یک فایل اولیه کاغذی از آن آماده کردید، حالا باید به سراغ نرم افزارهای گرافیکی بروید.

معمولاً نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator در این مورد کاربرد بیشتری دارند، اما شما می‌توانید نرم افزارهای دیگر حتی مانند فتوشاپ را هم امتحان کنید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تکنیک اسکمپر

فقط به عنوان یک نکته به خاطر داشته باشید که همه موارد و مراحل توسط کامپیوتر انجام می‌شود و طراحی اولیه شما بر روی کاغذ بسیار تأثیر گذار است.

پس از آنکه ایده‌های اولیه و طرح‌های خود را از جریان طوفان مغزی دریافت کردید (در مطالب بعدی به بررسی طوفان مغزی هم خواهیم پرداخت)، می‌توانید وارد کار با کامپیوتر و فرایند دیجیتالی کردن لوگو خود شوید.

پس از چند ساعت یا چند روز کار طرح اولیه دیجیتالی خود را به مشتری ارسال کنید، پیشنهادات و انتقادات آن‌ها را بگیرید و نسخه را بازبینی کنید، در نهایت پس از تکمیل لوگو آن را به مشتری خود تحویل دهید.

7- ایده پردازی و طراحی اولیه

اکنون به اندازه کافی شما اطلاعات جامعی از چیزهایی که باید می دانستید و قبلا نیز به آن اشاره شده است دارید.

حال شما هستید و شما! باید فکر کنید و فکر کنید و فکر کنید! سعی کنید هر ایده ای که به ذهنتان می رسد را یادداشت و یا رسم کنید.

در این مرحله طراحان دست به قلم می شوند و هر ایده ای را که دارند به صورت کاملا ساده و مینیمال روی کاغذ پیاده می کنند. مثلا برای طراحی لوگو برند پوشاک باید ببینید چه چیزی می‌تواند مخاطب یک برند پوشاک را درگیر کند؟ یا چه چیزی می‌تواند نماد یک برند پوشاک باشد و او را از رقبا متمایز کند.

این کار به شما کمک می کند تا ایده هایتان را ببینید و با آنها به اصطلاح بازی کنید. جایی که اجزا را به هم اتصال می کنید، ایده ها را دور می اندازید، آنها را ارتقا می دهید و تکمیل می کنید. مزیت کشیدن و در مقابل نوشتن و یا به یاد داشتن این است که هویت خلق کننده بودن را به طراح می دهد و جذابیت کار را بالا برده و موجب تقویت خلاقیت و ایده پردازی می شود.

طرح های اولیه شما بسیار مهم هستند. زیرا باید بر اساس علمی که دارید به گونه ای استاندارد باید ایده پردازی شده باشند.

بطوری که بتوانید در مرحله بعد هنگامی که آن طرح را با جزئیات طراحی می کنید، از اصول و استاندارد های طراحی لوگو حرفه ای خارج نشود.

شما باید تمام مسائل پیرامون طراحی لوگو از جمله ویژگی های یک لوگو حرفه ای و قوانین حقوقی طراحی نشان برند را در ایده پردازیتان لحاظ کنید.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.