بیانیه ماموریت چیست

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ بیانیه ماموریت چیست ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

بیانیه مأموریت

بیانیه مأموریت (به انگلیسی: mission statement) سند تدوین‌شده‌ای است که اهداف باثبات و منحصر به فرد سازمان را تعریف می‌کند: اینکه چرا سازمان وجود دارد، اهداف آن چیست، می‌خواهد به چه چیزی برسد.

این‌ها برخی سؤالات اساسی هستند که بیانیه مأموریت قصد دارد پاسخ دهد. بیانیه مأموریت در برگیرنده اهداف، ارزش‌ها، عقاید، و مزیت رقابتی سازمان است.

در واقع بیانیه مأموریت ابزار اولیه مورد نیاز مدیران است؛ که راهنمای عمل سازمان محسوب می‌شود.

یک مثال:

شرکت AAA، یک شرکت ارائه‌کننده‌ی خدمات و محصولات غذایی است که مواد غذایی باکیفیتی را با قیمت‌های مناسب و صرفاً با استفاده از مواد طبیعی عرضه می‌کند. ما خودمان را شریک مشتریان، کارمندان و جامعه می‌دانیم و دوست‌دار محیط‌زیست هستیم. ما می‌خواهیم با تولید غذاهای محبوب و بومی جنوب غرب کشور، به یک برند شناخته‌شده در منطقه تبدیل شویم. هدف ما دستیابی به رشد متوسط، سودآوری سالانه و حفظ حس شوخ طبیعی برندمان است.

نکته: بیانیه‌ی مأموریت به‌منظور ایجاد حسی مفید و مؤثر از هدفمندی، باید به‌روشنی محدوده و قلمرو استراتژیک سازمان را مشخص کند. مثلاً یک کارآفرین، برای کسب‌وکار مشاوره‌ای خود بیانیه‌ی زیر را توسعه داده است:

مؤسسه‌ی ABC، یک شرکت تخصصی توسعه‌ی پتانسیل انسانی است. مأموریت ما کمک به مردم در کشف راه‌حل‌های نوآورانه و انتخاب‌های آگاهانه‌ای است که زندگی آن‌ها را بهبود می‌دهد. ما به مردم انگیزه می‌دهیم تا رؤیاهای فردی و حرفه‌ای خود را محقق کنند. شعار ما این است: «ما در کنار یکدیگر، به انسان‌های غنی‌تر و بهتری تبدیل می‌شویم.»

تأثیر بازار بر مأموریت شرکت

مأموریت شرکت مثل سایر اجزای استراتژی کسب‌وکار، باید بر اساس ویژگی‌های درون‌سازمانی و فرصت‌ها و تهدیدهای محیط بیرونی طراحی شود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه پولدار شویم
بیانیه ماموریت چیست
بیانیه ماموریت چیست

مأموریت باید با ارزش‌های اصلی و مرکزی، منابع و خصوصیات متمایز سازمان هماهنگ باشد؛ اما درعین‌حال باید تلاش‌ها و فعالیت‌های شرکت را روی بازارهایی متمرکز کند که در آن‌ها، محصولات و خدمات شرکت برای مشتریان ارزش‌آفرینی داشته باشد، نسبت به محصولات رقبا از مزیت‌های خاص برخوردار باشد و  هم‌افزایی محصولات را افزایش دهد.

در تدوین بیانیه مأموریت باید به نکات زیر توجه شود:

  1. مبتنی بر واقعیات باشد.
  2. سازمان قابلیت اجرای آن را داشته باشد.
  3. خواننده با خواندن بیانیه مأموریت سازمان تمایل داشته باشد که جزئی از سازمان شود.
  4. منعکس‌کننده مسیرهای استراتژیک جدید باشد.

در عین حال بیانیه مأموریت:

مأموریت سازمان‌ها، از نظر حجم، محتوا، شکل و پرداختن به جزئیات با هم متفاوت‌اند.هر یک از کارشناسان و افراد صاحب نظر در مدیریت استراتژیک بنا به نظر خود اجزای خاصی را برای بیانیه مأموریت در نظر گرفته‌اند. طبق برخی مطالعات مشاهده در بیانیه مأموریت چند سازمان، اغلب در بیانیه مأموریت خود به اجزای زیر اشاره کرده‌اند:

  1. کیفیت محصولات و خدمات
  2. محدوده جغرافیایی؛
  3. فلسفه شرکت؛
  4. توجه به بقا، رشد، سودآوری؛
  5. توجه به تأمین کنندگان؛
  6. توجه به کارکنان؛
  7. توجه به سهامداران؛
  8. توجه به مشتریان؛
  9. تصور عمومی مطلوب؛
  10. تکنولوژی.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  نمودار چرخه عمر

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.