بیزینس پلن
سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزانم
خیلی خوش امدید به سایت جستیر و سپاس از انتخابتان
ما تمام مطالب مرتبط با بیزینس پلن را برایتان جمع اوری کرده ایم
امید واریم ک برایتان مفید باشد
بیزینس پلن چیست

بیزینس پلن چیست؟
در پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست باید گفت که بیزینسپلن سندی است که در آن شرح
یک تجارت، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، رهبری و نیروی انسانی،
تأمین اعتبار آن، مدل عملکرد آن و بسیاری دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت
درج میشود.
یک بیزینس پلن آماده در سادهترین شکل، به عنوان یک راهنما و یک نقشه راه برای
کسب و کار شما است که اهداف و جزئیات نحوه برنامهریزی شما را برای دسترسی به
اهدافتان مشخص میکند. ایده کسب و کار شما باید منسجم بوده و نباید تبدیل به یک سند
طولانی و رسمی شود، فقط باید همانند مقالهای باشد که موارد مهم کسب و کار خود را
در آن نوشته باشید.
چه کسی به یک نمونه بیزینس پلن نیاز دارد؟
اگر شما فقط قصد دارید که یک برنامهریزی کوچک کنید که طی آن به درآمد بیشتر
برسید و کسب و کار خود را رونق دهید، لازم نیست که از یک نمونه بیزینس پلن
استفاده کنید؛ اما اگر قصد دارید که میزان قابلتوجهی از زمان، پول و منابع خود را
صرف کسب و کار خود کنید تا به نتایج ارزشمندی دست بیابید، شما به یک نمونه
بیزینس پلن نیاز خواهید داشت تا تمام کارهای لازم برای کسب حمایت سرمایهگذاران را
بهوسیله آن انجام دهید.
اگر نسبت به کسب و کار خود جدی هستید، داشتن یک نمونه بیزینس پلن و یک
برنامهریزی جدی و درست در مورد کسب و کار بسیار مهم و لازم است.
کلاسیکترین حالت بیزینس پلن آماده برای کسانی بیشتر به درد میخورد که کسب و
کار خود را بهتازگی راهاندازی کردهاند، این برنامه در زمینههای مهمی مانند
طرحریزی برای فروش، بودجهبندی، تعیین نقاط عطف و وظایف، میتواند به آنها
کمک شایانی بکند.
زمانی که شما درک نمیکنید که به چه میزان پول نیاز دارید و نمیتوانید هزینهها و
زمان پرداخت را تخمین بزنید، آن موقع است که احساس میکنید به بزنس پلان نیاز
دارید؛ و این اتفاق برای تمام تازهکارها میافتد و باید بهگونهای سرمایهگذاران و بانکها
و دوستان و خانواده خود را متقاعد کنند تا در کسب و کار آنها سرمایهگذاری کنند.
بیزینسپلن بر روی توضیحاتی که شرکت انجام میدهد (چگونه به اهداف خود میرسند
و از همه مهمتر، چرا کسب و کارشان به سرمایهگذاران خوبی نیاز دارد) تمرکز میکند.
یک نمونه بیزینس پلن میتواند بر جزئیات کاملی در مورد اینکه در کسب و کار، پولها
چگونه خرج میشود و در مراحل اولیه سرمایه چگونه رشد میکند هم تمرکز زیادی
کند.
بیزینسپلن یکصفحهای (One-Page Business Plan)
یک بیزینسپلن یکصفحهای دقیقاً همان چیزی است که به نظر میرسد: خلاصه دقیقی
از کسب و کار است که در یک صفحه گنجاندهشده است. به این معنی نیست که اندازه
فونت بسیار کوچک بوده و اطلاعات زیادی را در یک صفحه جایداده است، بلکه به
این معنی است که این طرح با یک زبان بسیار ساده و بهصورت دقیق کسب و کار را
توصیف کرده است.
یک بیزینس پلن استارتاپ یکصفحهای میتواند دو هدف داشته باشد. اول اینکه میتواند
یک ابزار عالی برای معرفی کسب و کار به دیگران (مانند سرمایهگذاران بالقوه) باشد.
ازآنجاکه سرمایهگذاران زمان زیادی برای خواندن برنامههای کسب و کار صرف
میکنند، این بیزینسپلن یکصفحهای اغلب یک رویکرد بهتر برای ملاقات اولیه با
سرمایهگذاران میباشد. دوم اینکه در این فرایند یک طرح دقیق مورد نیاز است که این
بیزینس پلن یکصفحهای میتواند بسیار دقیق باشد.
این نمونه بیزینس پلن ساده برای شرکتهایی که در مراحل اولیه از تأسیس هستند بسیار
عالی است و فقط قصد دارد ایدههای کسب و کار را بهصورت گستردهای طراحی کند.
بیزینس پلن یکصفحهای میتواند بهعنوان نسخه گستردهای ایده شما را بهوضوح برای
دیگران شرح دهد. نگهداشتن یک ایده کسب و کار در یک صفحه و زیر نظر داشتن
تمام مفاهیم آن در یک صفحه بسیار مفید است، همچنین شما میتوانید بهسرعت مفاهیم
را بهگونهای طراحی کنید تا باعث شود که ایدههای جدیدتری به وجود بیاورید.
• بیزینسپلن داخلی (The Internal business plan)
بیزینس پلن داخلی در هنگام معرفی یک کسب و کار بر روی فرآیندهایی همانند
استراتژی کسب و کار، نقاط قوت، معیارها، بودجهها و پیشبینیها تمرکز میکند؛ و
البته این طرح شامل برنامه بازبینی ماهانه و تجدیدنظر هم میشود. این نمونه بیزینس
پلن در نظر دارد جزئیات مربوط به تاریخچه شرکت و تیم مدیریت را جمعآوری کند،
زیرا افرادی که در شرکت حضور دارند از این اطلاعات بهصورت تقریبی آگاهی
دارند.
بیزینسپلن داخلی ابزارهای مدیریتی هستند که برای هدایت و رشد کسب و کار
مورداستفاده قرار میگیرند. آنها به صاحبان کسب و کارها کمک میکنند و باعث
میشوند که کسب و کارها پیشرفت کرده و به اهداف موردنظر خود دست یابند.
• بیزینس پلن خارجی (سند یک بیزینسپلن استاندارد)
بیزینسپلن خارجی اسناد رسمی بیزینس هستند و بهگونهای طراحی شدهاند که اطلاعات
کسب و کار شما به دست افراد خارجی رسیده و توسط آنها خوانده شود. رایجترین نوع
استفاده از این طرح این است که سرمایهگذاران را متقاعد سازد که در یک کسب و کار
موردنظر سرمایهگذاری کنند و مورد دومی که در این طرح بسیار رایج است، حمایت
این طرح از درخواست تسهیلات میباشد. در بعضی اوقات این نوع از بیزینس پلنها
برای استخدام، آموزش و یا جذب کارکنان کلیدی مورد استفاده قرار میگیرد.
یک سند رسمی از یک بیزینسپلن همانند یک بیزینسپلن داخلی عمل میکند. این یک
تصویر کلی است که در یکزمان خاص آن را اینگونه تعریف میکردند؛ اما درحالیکه
یک طرح داخلی بسیار رسمی و کوتاه است، یک سند رسمی از یک بیزینس پلن به
شیوه بسیار خوبی ارائهشده و زبان و قالب متفاوتی داشته و همچنین از جزئیات بیشتری
برخوردار است.
علاوه بر این، یک بیزینسپلن خارجی تمام جزئیات استفاده از این طرح را بیان میکند.
سرمایهگذاران نهتنها پول خود را دو دستی به شما تقدیم نمیکنند، بلکه میخواهند بدانند
که چگونه از سرمایه آنان استفاده میکنید و بازده و نتیجه سرمایهگذاری آنها چه خواهد
بود.
درنهایت، یک طرح خارجی یک تأکید بسیار قوی از سوی تیم است که یک شرکت قوی
را تشکیل میدهد. سرمایهگذاران بهجای ایده بر روی افراد سرمایهگذاری میکنند،
بنابراین بسیار مهم است که یک بیوگرافی با جزئیات کامل از اعضای تیم را در اختیار
سرمایهگذاران بگذارید و باعث شوید که به شما و به تیم شما اعتماد کنند.
در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:
- خواص گوجه فرنگی
- سیاه شدن زیر ناخن شست پا
- خواص رازیانه
- جملات انیشتین
- چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم