تقویت هوش هیجانی

 

سلام دوستان گل

به سایت جستیر خوش امدید

ما تمام مطالب مربوط به تقویت هوش هیجانی را در اختیارتان قرار میدهیم

شاد و سلامت باشید

تقویت هوش هیجانی در کودکان

تقویت هوش هیجانی در کودکان
تقویت هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) به معنای شناخت و کنترل احساسات و هیجانات است.

ارسطو فیلسوف یونان باستان، در اثر معروف خود «فن سخنوری» گفته‌ای دارد که

می‌توان آن را با هوش هیجانی مرتبط دانست. او می‌گوید:

«عصبانی شدن آسان است. همه می‌توانند عصبانی شوند. اما عصبانی شدن در برابر

شخص مناسب، به میزان مناسب، در زمان مناسب، به دلیل مناسب و به روش مناسب

آسان نیست.»

در کل می‌توان گفت هوش هیجانی مقوله‌ای است که باعث می‌شود هرکس بهتر بتواند

عواطف خود را کنترل کند و در برخورد با دیگران و موقعیت‌های مختلف واکنش‌های

بهتر نشان بدهد، و به همین خاطر از اهمیت بسیار برخوردار است.

از زاویه‌ی دید کودک‌ به مسائل بنگرید و با او همدردی کنید

حتی اگر نمی‌توانید برای «ناراحتی» فرزندتان کاری کنید، حداقل با او همدردی کنید.

همین که بداند کسی او را می‌فهمد و درک می‌کند، باعث تسکین دردش می‌شود. انسان‌ها

به دنبال پناهگاهی امن می‌گردند تا بتوانند خود و احساسات‌شان را خالی کنند؛ اگر خیال

می‌کنید با توجه به اتفاقی که افتاده، ناراحتی فرزند بیش از حد به نظر می‌رسد، یادتان

باشد همه‌ی ما احساسات را در خود جمع می‌کنیم و بعد همین که پناهگاهی امن بیابیم،‌

تمام احساسات خود را بروز می‌دهیم. آن وقت دیگر آزاد و رها می‌شویم.

همدردی به معنای موافقت با کودک نیست، بلکه نشان می‌دهد می‌توانید او را درک کنید

و از چشم او به ماجرا بنگرید. ممکن است کودک کاری را که شما می‌گویید انجام دهد،

اما حق دارد باورها و احساسات خود را داشته باشد. همه‌ی ما می‌دانیم تأیید گرفتن چه

بیشتر بخوان بیشتر بدان  دمنوش برای رفع استرس

احساس خوشایندی است؛ گاهی آسان‌تر است که وضعیت را از چشم دیگران ببینیم و بر

آنچه اعتقاد شخصی ماست، اصرار نکنیم. به این جملات نگاه کنید:

«می‌دونم برات خیلی سخته که بازیت رو قطع کنی و بیای برای شام، ولی الان وقت

شامه.»

«می‌دونم دوست داری همه‌ی وقتم برای تو باشه و فقط حواسم به تو باشه، اینطور

نیست؟»

«خیلی بد شد که داره بارون میاد و نمی‌تونی بری بیرون بازی کنی.»

«می‌دونم دوست داری مثل آدم بزرگا تا دیروقت بیدار بمونی.»

«می‌دونم از اینکه برج اسباب‌بازیت خراب شد خیلی دلخور شدی.»

چرا این رویکرد هوش هیجانی را تقویت می‌کنند؟

  • این حس که درک می‌شوید مواد بیوشیمیایی تسکین‌دهنده‌ای را در بدن آزاد
  • می‌کند. هر بار کودک احساس کند آرام شده این مسیر عصبی‌ در او تقویت
  • می‌شود و هم‌چنان‌ که بزرگ‌تر می‌شود یاد می‌گیرد چطور خود را آرام کند.
  • بچه‌ها با تجربه‌ی همدردی دیگران، خود نیز همدردی را یاد می‌گیرند.
  • به این ترتیب به کودک کمک می‌کنید درباره‌ی تجربه‌‌اش و آنچه باعث بروز
  • این احساسات می‌شود، فکر کند. کودکان باید بدانند هر احساسی برای خود
  • نامی دارد، و این اولین قدم برای آموزش کنترل و مدیریت احساسات به
  • بچه‌هاست

تقویت هوش هیجانی در بزرگسالان

وقتی مشاهده‌گری دقیق به رفتار و گفتار خودتان و دیگران باشید قادر خواهید بود نسبت

به خود و دیگران با مراعات رفتار کنید. اگر می‌خواهید هوش هیجانی خود را افزایش

دهید به واکنش‌ها‌یی که در قبال دیگران انجام می‌دهید دقت کنید. آیا پیش از در دست

داشتن تمام حقایق لازم، قضاوتی شتاب‌زده می‌کنید؟ آیا بدون معطلی قضاوت می‌کنید یا

برچسب می‌زنید؟ یا پیش از انجام واکنشی خاص زمان کافی مکث کرده و مراحل لازم

را سپری می‌کنید؟ آیا خود را جای آنها می‌گذارید و نسبت به دیدگاه و نیازهای آنها پذیرا

و بدون گارد هستید؟ اگر وقت کافی صرف کنید و به دقت همه‌ی جوانب را در نظر

بیشتر بخوان بیشتر بدان  درمان استرس

بگیرید، می‌توانید زاویه‌ی دید و مراعاتی تازه نسبت به خودتان و دیگران به دست

بیاورید.

یکی از مولفه‌ها‌ی رشد هوش هیجانی این است که یاد بگیریم به جای عجله کردن، یا

گرفتنِ تصمیمی غیرقابل تغییر و عمل بر اساس آن، به پیام‌ها‌ی کلامی ‌و غیرکلامی ‌به

روشی کارآمد توجه کنیم. باید بیاموزید که به پیام‌ها‌ی غیرکلامی ‌برای مثال به حرکات،

حالت بدن و علامت‌ها‌ی بدنیِ مرتبط با هر یک از احساسات (شادی، غم، بی‌حوصلگی

و…) توجه کنید. مهم‌تر‌ از اینها تمرین کنید که با فروتنی به دیگران گوش فرا دهید.

فروتنی می‌تواند خصوصیت فوق‌العاده‌ای باشد. فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به

خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید. این خصوصیت به شما کمک می‌کند تا

به صحبت دیگران در سکوت و با اعتماد به نفس گوش فرا دهید. فروتن بودنِ شما به

دیگران فرصت صحبت کردن و شنیده شدن می‌دهد، در این حالت به جای جلب‌ کردن

توجه دیگران، روی آنها تمرکز می‌کنید تا از آنها بیاموزید و حتی زمانی که با آن

احساسات‌شان موافق نیستید احساسات‌شان را درک کنید.

تقویت هوش هیجانی دانش آموزان

امروزه تحقیقات نشان داده است که داشتن تحصیلات و هوش منطقی بالا به تنهایی

تضمین‏ کننده موفقیت فرزندان نیست، بلکه امروزه افراد برای موفقیت نیازمند هوش

هیجانی نیز می‏باشند(گلمن 1 ، 1379).

آدمی دارای دو شعور است یکی متکی بر عقل و اندیشه و دیگری متکی بر احساسات و

عواطف.این دو شیوه متفاوت و اساسی آگاهی بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند و حیات

ذهنی مارا می‏سازند.یکی عقلانی و منطقی شامل درک مسائل از طریق تکیه بر آگاهی،

اندیشه و توانایی تفکر و بررسی و واکنش متقابل است.دیگری شعور احساسی، شیوه

آگاهی‏دهنده قدرتمندی است که گهگاه به گونه‏ای غیر منطقی عمل می‏کند، این دو شعور به

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تکنیک استفاده از تجسم خلاق

طور معمول با هماهنگی کامل و در تعاملی تنگاتنگ با یکدیگر عمل می‏کنند(بار-آن، 2000

تقویت هوش هیجانی جنین

1- محرک های محیطی (صدا و لمس)

– صدا: مانند موسیقی و آوا که شامل صحبت کردن با جنین و گوش دادن به موسیقی های ملایم و آرامش بخش

– لمس: مانند حرکات ریتمیک و رقص آرام و یا ضربه زدن های ریتمیک

– نور: مانند روشن و خاموش کردن برق یا چراق قوه می توانید این عمل را ریتمیک نیز انجام دهید.

2- رژیم غذایی مناسب و سالم که شامل:

– اسیدهای چرب ضروری که باعث ساخت 20 درصد از مغز می شود

– میوه و سبزیجات سالم

– غذاهایی که سرشار از کلیسم هستند.

3- مادر در آرامش کامل باشد به دور از هر گونه تشویش و اضطراب

– ورزش های ملایم مانند یوگا در این زمان بسیار موثر است زیرا حرکات بدن باعث

می شود تا مواد غذایی به اندازه کافی به سلول های جنین برسند و دلیل دیگر اینکه هم

زمان با مادر جنین نیز از هفته سوم با مادر تمرین یوگا می کند.

– داشتن استراحت کافی برای مادر بسیار ضروری است.

4- پرهیز از هر گونه آلودگی محیطی و غذایی

– دوری از سیگار و مواد مخدر و توتون و تنباکو

– دوری از هوای آلوده و آلودگی های صوتی و پارازیت

– دوری از محیط های شیمیایی

– آلودگی هایی نظیر دود سیگار تنباگو و توتون باعث می شود تا اکسیژن بدن پایین بیاید

و این امر سبب می شود 10 الی 15 درصد با کاهش IQ مواجه شویم.

 

بیشتر بدانیم:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.