درمان استرس

سلام و عرض ادب به شما دوستان

هر انچه به درمان استرس مرتبط میشود را برایتان

در سایت جستیر جمع اوری کرده ایم

از همراهیتان بسیار ممنونیم

پایدار باشید

 

درمان استرس شدید

درمان استرس
درمان استرس

چرا استرس مخرب است؟

«استرس قاتل است!» این جمله حاصل پژوهشی است که در این زمینه انجام گرفته است،

اما اکثر مردم هنوز نمی‌دانند که استرس چه تأثیرات منفی و مخربی می‌تواند داشته باشد.

مسئله‌ی دیگری که هنوز مردم به‌طور کامل با آن آشنایی ندارند، اثرات ویرانگر استرس

دائمی بر بدن و همچنین ذهن ماست. بدتر از همه این است که حتی زمانی که فکر

می‌کنیم استرس داریم، بدن ما دقیقا همان واکنشی را نشان می‌دهد که هنگام مضطرب

بودن دارد و این یک چرخه‌ی معیوب است. اجتناب از استرس یا حداقل تلاش برای

محدود کردن آن، به دلایل مختلف بسیار ضروری است. برای شروع، عادات غذایی

شما باید بهبود بیابد چون استرس یکی از بزرگ‌ترین دلایلِ انتخاب‌های غلط و نامناسب

(مثلا خوردن غذاهای ناسالم) است.

 

خواب خوب هم به عواملی که پیش‌تر ذکر شد گره خورده است. چون از نظر علمی

کم‌خوابی با انتخاب رژیم غذایی کم‌ارزش در روز بعد رابطه‌ی مستقیم دارد. می‌بینید که

تمامی این موارد چقدر به یک‌دیگر وابسته هستند؟

 

استرس شدید همچنین می‌تواند باعث ابتلا به سرطان و دیابت شود. همان‌طور که گفته

شد استرس شدید باعث می‌شود تصمیماتی بگیریم که برای سلامتی‌مان ضرر دارد و به

همین دلیل می‌تواند به چنین بیماری‌های خطرناکی منجر شود. واکنش جنگ‌و‌گریز تنها

بخش کوچکی از آن چیزی است که به هنگام هجوم استرس در بدن ما اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه کاریزماتیک باشیم

 

مسائل کوچک و کم‌اهمیت، از عوامل تشدید استرس

 

جالب است بدانید که مسائل کوچک، مثلا اینکه چگونه روز خود را آغاز می‌کنیم،

می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر میزان استرس ما داشته باشد. مثلا اگر چند دقیقه بعد از

خاموش کردن زنگ ساعت از خواب بیدار شوید، به احتمال زیاد خواب مانده‌اید و دیر

کرده‌اید. این امر باعث ایجاد استرس و احساس ناراحتی در شکم می‌شود. چون دیرتان

شده است، پس به احتمال زیاد صبحانه نمی‌خورید که این نیز باعث می‌شود استرس شما

به‌طور فزاینده ادامه بیابد.

 

ببینید که چطور مسائل ساده و کم‌اهمیت به‌راحتی می‌توانند باعث ایجاد استرس شوند.

وقتی روز خود را این‌گونه آغاز کنید، در وعده‌ی ناهار هم پرخوری می‌کنید یا مثلا

هنگام ظهر یک دونات بسیار شیرین می‌خورید. از اینجا به بعد همه چیز بدتر می‌شود.

بعد از کار (به دلیل افت قند خون) خسته و بدخلق می‌شوید، پس به باشگاه نمی‌روید و

به‌جای آن یک نوشیدنی می‌خورید. این روند هر روز به همین شکل ادامه می‌یابد.

 

با مثال بالا متوجه شدید که آغاز کردن روز با کمی تأخیر و استرس شدید چه عواقبی بر

سلامت جسم و روان ما دارد. پس باید تا جایی که می‌توانید شرایط را کنترل و استرس

خود را کم کنید. در ادامه چند راهکار به شما ارائه می‌کنیم تا با به‌کارگیری آنها بتوانید

استرس خود را کاهش بدهید یا حتی آن را از بین ببرید.

۱. به‌موقع بیدار شوید

 

زمانی که به‌موقع یا حتی ۱۰ دقیقه زودتر بیدار می‌شوید، دقیقا مخالف آنچه در بالا ذکر

شد برای‌تان اتفاق می‌افتد: آرامش دارید، صبحانه را با آسایش خاطر نوش جان می‌کنید،

بیشتر بخوان بیشتر بدان  افسردگی سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟

شکم‌تان درد نمی‌‌گیرد و در طول روز تصمیمات خوبی می‌گیرید. چون صبحانه و ناهار

را به‌موقع و به‌اندازه‌ی کافی نوش جان کرده‌اید، بعد از کار به باشگاه می‌روید و

نرمش‌هایی انجام می‌دهید که می‌تواند از استرس شما بکاهد.

 

این تغییر به‌ظاهر ناچیز میزان استرس شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در زندگی

روزانه‌تان تغییرات مثبتی ایجاد می‌کند. البته منظور ما این نیست که اگر هر از گاهی و

به‌ندرت خواب بمانید، تمامی این اتفاقات برای‌تان خواهد افتاد؛ همه‌ی اثرات منفی‌ای که

در مثال بالا ذکر شد زمانی است که این رفتارها به عادت تبدیل شوند.

۲. بدانید که دیگران هم استرس دارند

 

شاید همدردی کردن با مدیری که در مسائل کاری شما را آزار داده است، سخت باشد

ولی باید این واقعیت را قبول کنیم که امروزه همه‌ی ما تحت فشار و استرس شدید هستیم.

هرچه سوخت‌و‌ساز بدن کمتر شود، استرس هم شدت می‌یابد. بنابراین هرقدر سن‌مان بالا

می‌رود، مقابله با استرس دشوارتر می‌شود و طبعا حفظ سلامتی در این شرایط بسیار

سخت‌تر است. بهترین زمان برای شروع همین امروز است؛ مهم نیست که چند سال

دارید. برخی گمان می‌کنند که استرس بخشی از زندگی است اما حقیقت این است که ما

نتوانسته‌ایم بسیاری از عادات بد خود را اصلاح کنیم در نتیجه این عادات بد، زمانی که

دیگر بدن و ذهن ما توان جنگیدن و مقابله ندارد بر ما چیره می‌شوند.

 

علت واقعی استرس مسائل روزانه‌ی به‌ظاهر کوچک و بی‌اهمیت است. بدن ما می‌تواند

عوامل استرس‌ زای حاد مانند احتمال تصادف اتومبیل را مدیریت کند، اما این بدین

بیشتر بخوان بیشتر بدان  افزایش خلاقیت

معنی نیست که دائما در مورد به‌روز رسانی شبکه‌های اجتماعی یا زاویه‌ی سلفی گرفتن

خود نگران باشید. مشکل اینجاست که زندگی مدرن به‌خودی‌خود بسیار استرس‌زاست و

این حقیقتی غیرقابل انکار است.

۳. برنامه‌ی روزانه داشته باشید

 

برای زندگی روزمره‌ی خود برنامه‌ریزی کنید تا زمان کافی برای تجربه‌ی لحظات پر

از آرامش داشته باشید. زمان‌بندی کارهای روزمره و داشتن برنامه باعث می‌شود

استرس کمتری داشته باشید. حتی اگر شغل‌تان پراسترس باشد، با این کار می‌توانید روی

بقیه‌ی روزتان تسلط داشته باشید و احساس آرامش کنید. قطعا از نتایج مثبتی که از این

راهکار می‌گیرید، شگفت‌زده می‌شوید.

 

بیشتر بدانیم:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.