درمان افتادگی مثانه با ورزش

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي درمان افتادگی مثانه با ورزش اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

افتادگی مثانه چیست؟

در شرایط طبیعی، مثانه توسط عضلات کف لگن محافظت می شود اما هنگامی که این عضلات کشیده شده یا ضعیف شوند، مثانه ممکن است از این لایه عضلات بگذرد و به درون واژن بیفتد. در موارد شدید بیماری، مثانه ممکن است از دهانه واژن بیرون بزند. افتادگی مثانه در زنان رایج است.

 

انواع افتادگی مثانه

افتادگی مثانه که به آن پرولاپس مثانه یا پایین افتادگی مثانه هم گفته می شود به چهار دسته بر اساس میزان افتادگی مثانه درون واژن تقسیم می شود:

• درجه 1 (خفیف): تنها بخش کوچکی از مثانه درون واژن افتاده است
• درجه 2:مثانه به میزان بیشتری فرو افتاده است و تا نزدیکی دهانه واژن رسیده است.
• درجه 3 (شدید): مثانه از دهانه واژن بیرون زده است.
• درجه 4 (کامل): کل مثانه به طور کامل از واژن بیرون زده است که معمولا همراه با دیگر افتادگی های اندام ناحیه لگن( افتادگی رحم، رکتوسل، انتروسل ) است.

 

علل افتادگی مثانه

عواملی که معمولا منجر به افتادگی مثانه می شوند، عواملی هستند که موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن می شوند که مثانه، پیشاب، رحم و رکتوم را محافظت می کنند. در ادامه به بیان این دلایل می پردازیم:

• بارداری و زایمان طبیعی: این مورد شایع ترین علت افتادگی مثانه است. روند زایمان فشار زیادی را به بافت و عضلات واژن وارد می کند که محافظت کننده مثانه هستند.
• بالا رفتن سن می تواند منجر به تضعیف این عضلات شود.
• یائسگی:استروژن هورمونی است که به حفظ قدرت و سلامت بافت های محافظت کننده واژن کمک می کند و پس از یائسگی دیگر تولید نمی شود.
• سابقه جراحی در ناحیه لگن مانند هیسترکتومی
• دیگر عواملی که موجب افزایش فشار در ناحیه شکم شده و منجر به افزایش فشار بر روی عضلات کف لگن می شوند و شامل بیماری مزمن انسدادی ریه، چاقی، یبوست و وزنه برداری سنگین هستند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه فقط شکم را لاغر کنیم

 

علائم و نشانه های افتادگی مثانه

اولین علامتی که زنان دچار افتادگی مثانه معمولا متوجه می شوند، احساس فشار در واژن یا مثانه است.
دیگر علائم افتادگی مثانه شامل موارد زیر هستند:

• احساس ناراحتی یا درد در ناحیه لگن، زیر شکم و در هنگام نشستن
• بیرون زدن بافت از واژن
• ورم قابل لمس واژن
• دشواری در ادرار
• احساس خالی نشدن مثانه درست پس از ادرار
• نشت ادرار در هنگام عطسه یا سرفه
• عفونت مکرر مثانه
• رابطه جنسی دردناک
• بی اختیاری ادرار در حین رابطه جنسی
• کمر درد

در هنگام ابتلا به افتادگی خفیف مثانه ممکن است علائم بالا مشهود نباشند.

درمان افتادگی مثانه

معمولا افتادگی مثانه‌ی درجه‌ی ۱ (خفیف) که درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند، به هیچگونه درمان پزشکی یا جراحی نیاز ندارد. ممکن است که پزشک به خانم مبتلا به افتادگی مثانه‌ی درجه‌ی ۱ توصیه کند که از بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن اجتناب کند؛ گرچه شواهد کمی برای حمایت از این توصیه وجود دارد.

پزشک در موارد جدی‌تر، عوامل مختلفی نظیر سن بیمار، سلامت عمومی، اولویت درمان و شدت افتادگی مثانه را درنظر می‌گیرد تا تعیین کند که کدام درمان مناسب است.

ورزش کگل و اصلاح فعالیت بدنی

درمان افتادگی مثانه با ورزش
درمان افتادگی مثانه با ورزش

ممکن است که پزشک برای موارد خفیف تا متوسط افتادگی مثانه، اصلاح فعالیت بدنی مانند اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن را توصیه کند؛ همچنین ممکن است پزشک‌تان به شما پیشنهاد کند که تمرینات ورزش کگل را انجام دهید. اینها تمریناتی هستند که برای سفت کردن عضلات کف لگن به‌ کار می‌روند. ممکن است که تمرینات کگل برای درمان افتادگی‌های خفیف تا متوسط یا تکمیل سایر درمان‌های افتادگی‌های حادتر مثانه استفاده شوند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  شروع تمرین بعد از زایمان طبیعی

اهداف و مزایا ورزش کگل

همیشه قبل از انجام ورزش‌های کگل مثانه خود را خالی کنید. در صورتی که مبتدی هستید باید پیش از انجام تمرینات، مکانی آرام و خصوصی را برای نشستن و دراز کشیدن پیدا کنید. با انجام تمرینات متوجه می‌شوید که در هر جایی می‌توانید این ورزش‌ها را انجام دهید. هنگامی که در ابتدا شروع به انجام تمرینات کگل می‌کنید باید عضلات کف لگن خود را به مدت 3 ثانیه منقبض و سپس 3 ثانیه را رها کنید. تا زمانی که 10 بار این حرکت را تکرار کردید تمرین را ادامه دهید. در طی چند روز بعد تمرینات را تا حدی تکرار کنید تا بتوانید به مدت ۱۰ ثانیه عضلات خود را منقبض کنید. هدف شما باید انجام 3 ست 10 تایی در هر روز باشد.

اگر بلافاصله به نتایج دلخواهتان نرسیدید ناامید نشوید. ممکن است تاثیر ورزش‌های کگل بر بی‌اختیاری ادرار چند ماه طول بکشد. این ورزش‌ها برای هر فرد متفاوت عمل می‌کنند. برخی افراد متوجه پیشرفت چشمگیر در کنترل عضلات و بی‌اختیاری می‌شوند. اما در برخی دیگر بهبود قابل توجهی رخ نمی‌دهد. با این حال ورزش‌های کگل (kegel) می‌توانند از بدتر شدن شرایط فعلی جلوگیری کنند.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.