درمان قطعی کمال گرایی

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي درمان قطعی کمال گرایی اطلاعاتی  در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

کمال گرایی چیست

کمال گرایی مجموعه‌ای از الگوهای فکریِ محکوم به شکست است که برای رسیدن به اهداف غیرواقع‌بینانه، شما را وادار به تلاش می‌کنند.

دکتر تال بِن-شاهار (Tal Ben-Shahar) در کتاب خود به نام «The Pursuit of Perfect» توضیح می‌دهد که دو نوع کمال گرایی وجود دارد:

  1. کمال گرایی سازگار؛
  2. کمال گرایی ناسازگار.
درمان قطعی کمال گرایی
درمان قطعی کمال گرایی

کمال‌گرایان سازگار روی توسعه‌ی مهارت‌هایشان کار می‌کنند. استانداردهای آنها همیشه در حال افزایش است و آنها با خوش بینی، لذت و تمایل به بهتر شدن کار می‌کنند. بدون شک، این نوعِ سالمی از کمال گرایی است. اما، کمال‌گرایان ناسازگار هرگز از داشته‌هایشان راضی نیستند. اگر چیزی کامل و بی‌عیب و نقص نباشد، آن را کنار می‌گذارند. این دسته از افراد ممکن است ترس از شکست، تردید، غم و احساسات دردناک دیگر را تجربه کنند.

درمان قطعی کمال گرایی منفی

سلامت روان امروزه نسبت به گذشته از اهمیت بالاتری برخوردار است چون رقابت و پیشرفت که لازمه اش سلامت روان است ، در جامعه امروزی به مراتب بیشتر می باشد و همین امر باعث می شود که در دوران سالمندی فرد دچار مشکل و تنش شود.

۱. انگیزه‌های خود را مشخص کنید

اولین گام درمان کمال گرایی این است که بفهمید چرا می‌خواهید کامل باشید. برخی از افراد به این دلیل به دنبال کمال‌گرایی هستند که فکر می‌کنند فقط افراد عالی و کامل، دوست داشتنی هستند.  اما واقعیت این است که هیچ کس کامل نیست. به یاد داشته باشید، داشتن استانداردهای بالا اصلا ایرادی ندارد اما وقتی این استانداردها خیلی بالا باشند، بر کار، روابط و محیط زندگی شما تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  روش های مطالعه

برخی از احساسات کمال‌گرایانه را در این‌جا می‌بینید:

– تفکر سیاه و سفید

– تفکر مصیبت‌بار

– بررسی زیاد احتمالات

– عبارت‌های بایدی

مثال‌هایی از رفتار کمال‌گرایانه:

– به تعویق انداختن مزمن

– احتیاط خیلی زیاد

– بررسی کردن بیش از اندازه

– انجام چند باره کارها برای بهبود آن‌ها

– اجتناب از چیزهای جدید و احساس خطر کردن

۲. یاد بگیرید چطور انتقادپذیر باشید

هیچکس دوست ندارد مورد انتقاد واقع شود. اما بعضی از مردم انتقادپذیرند، یعنی:

– آنها برای اینکه چه کسی انتقاد می‌کند ارزش قائل هستند و این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا آن شخص انتقاد می‌کند.

– هرچیزی که برای بهبودشان مفید است، تشخیص می‌دهند و به کار می‌گیرند.

– انتقاداتی را که مفید نیستند، به راحتی دور می ریزند.

بقیه‌ی مردم انتقادناپذیرها هستند، یعنی:

– احساس می‌کنند هر انتقادی، بدون توجه به اینکه از طرف چه کسی است، حمله به شخصیت و نظر دادن در مورد ارزش فردی آن‌هاست.

– به جای اینکه سعی کنند از انتقادها چیزی یاد بگیرند، فقط به خاطر اینکه از آن‌ها انتقاد شده احساس بدی دارند.

– در ذهن‌شان بارها و بارها به انتقاد پاسخ می‌دهند.

کمال‌گرایان در دسته‌ی دوم جا دارند: انتقاد آن‌ها را نابود می‌کند. پس برای اینکه از انتقاد فرار کنند، همیشه بیشتر و فراتر از انتظارات ظاهر می‌شوند. فکرشان این است که آنقدر دقیق باشند که جایی برای انتقاد باقی نماند.

اما می‌دانید که! هر چقدر هم سعی کنید کارتان را بدون نقص انجام دهید، مردم همیشه راهی برای مخالفت، انتقاد و اشاره به نکاتی برای بهبود کار شما پیدا می‌کنند. بنابراین، به جای اینکه سعی کنید به هر قیمتی از انتقاد فرار کنید، فکر نمی‌کنید اگر انتقادپذیر باشید راحت‌تر است؟

بیشتر بخوان بیشتر بدان  رنگ های موثر در تبلیغات

۳. تفکر کمال‌گرایانه را تغییر دهید

چون افراد کمال‌گرا معمولا خیلی از خود انتقاد می‌کنند، یکی از روش‌های غلبه بر کمال گرایی این است که افکار واقعی و امیدوارانه را جایگزین افکار خودانتقادی و کمال‌گرایانه کنید. خوب است اگر مدام، کامل نبودن را تمرین کنید. حتی اگر به این روش‌ها اعتقاد ندارید، تمرین و تکرار، افکار مثبت را به یک عادت تبدیل می‌کند و باعث مهار افکار منفی می‌شود. هر چه بیشتر کامل نبودن را تمرین کنید، آرامش بیشتری در این مورد خواهید داشت.

۴. اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید

کمال‌گراها اهدافی انتخاب می‌کنند که رسیدن به آن اصلا امکان‌پذیر نیست. بعد از چند ماه عصبانی و مستاصل می‌شوند چون هرچه تلاش می‌کنند، هدف‌شان هنوز خارج از دسترس است. راه‌حل این است که اهداف واقعی تعیین کنید.

اهداف واقعی هم در دسترس نیستند و برای رسیدن به آن‌ها باید کمی تلاش کنید، اما احتمال دست‌یابی دارند. وقتی‌که به یک هدف واقعی رسیدید، یک هدف واقعیِ کمی سخت‌تر انتخاب کنید. همین‌طور پیش بروید و خیلی زود خواهید دید که چقدر پیشرفت کرده‌اید.

۵. رفتارهای کمال‌گرایانه را تغییر دهید

مسئله کمال‌گرایی مانند داشتن فوبیا درباره کامل نبودن است. مواجه شدن تدریجی و مداوم با ترس‌ها بهترین روش برای مهار کمال‌گرایی است. برای مثال، بهترین راه برای غلبه بر فوبیای سگ، گذراندن وقت با سگ‌هاست که بفهمید آن‌گونه که فکر می‌کردید ترسناک و خطرناک نیستند.

همچنین، مهار فوبیای اشتباه کردن، انجام اشتباه‌های عمدی است. در این مورد، برای درمان کمال گرایی ، قرار دادن خود در موقعیت‌هایی است که معمولا از بودن در آن‌ها خودداری می‌کنید.

۶. به خودتان پاداش بدهید

خیلی مهم است که به دستاوردها و تلاش‌های خود افتخار کنید. تصویر کلی مهم‌تر از جزییات است. در واقع، اگر وظیفه‌ای را در محل کار انجام دادید، خیلی مهم‌تر از اشتباه‌های جزیی است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چرا مرد روی زن می خوابد

9. قبول کنید هیچ‌وقت کارتان تمام نمی‌شود

ممکن است که به وزن دلخواه‌تان برسید و در شغل‌تان موفق باشید، اما شریک زندگی‌تان شغلش را از دست بدهد و رابطه‌ی شما تحت استرس ناشی از این موضوع قرار بگیرد. بعد که توانستید رابطه‌تان را به حالت عادی برگردانید، رئیس‌تان عوض می‌شود و عادت کردن به شرایط جدید چندان راحت نیست و استعفا می‌دهید. چند ماه دنبال پیدا کردن کار هستید، وقتی یک کار خیلی خوب پیدا می‌کنید، می‌بینید که از وزن‌تان غافل شده بودید و چند کیلو اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید.

می‌بینید؟ زندگی همین‌طور جریان دارد. حتی اگر بتوانید به جایی برسید که همه‌چیز کاملا بی‌نقص باشد- تاکید می‌کنیم: اگر- با اطمینان می‌توان گفت عمر چندان بلندی ندارد. برای غلبه بر کمال‌ گرایی باید قبول کنید که هیچ‌وقت کارتان تمام نمی‌شود.

۱۰. احساسات خود را ابراز کنید

درمورد غلبه بر کمال گرایی، بهتر است یاد بگیرید که احساسات دردناک خود مانند افسردگی، ناامیدی و پشیمانی را بپذیرید. اما خیلی در آن‌ها عمیق نشوید. خوب است که افکار خود را به صورت گفتار یا نوشتار ابراز کنید.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.