روش های جذب مخاطب

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي روش های جذب مخاطب اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

روش های جذب مخاطب در سخنرانی

جلب توجه مخاطب در سخنرانی یکی از مهمترین کارهای یک سخنران است. حتما تا کنون در سخنرانی هایی شرکت داشته اید که مخاطبان پس از چند دقیقه، دیگر به صحبت های سخنران توجهی نداشته اند.

روش های جذب مخاطب
روش های جذب مخاطب

یک سخنران می بایست با استفاده از روش های مختلف توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. تا به صحبت هایش گوش دهند.

سوال پرسیدن

یکی از متداول ترین و ساده ترین راه ها برای جلب توجه مخاطب، سوال پرسیدن است.

انسانها در یک لحظه نمی توانند همزمان به دو موضوع فکر کنند. زمانی که از مخاطب سوال می پرسیم ذهن مخاطب را با خود درگیر می کنیم و فرد فقط می تواند به سوال ما فکر کند.

برای درک کامل این موضوع تمرین زیر را انجام دهید:

لطفا به هر موضوعی که دوست دارید فکر کنید، حال به این سوال پاسخ دهید،«نام شما چیست؟»

همانگونه که دیدید شما به هر موضوعی که فکرکنید، به هنگام روبرو شدن با یک سوال، ذهن شما درگیر پاسخ دادن به این سوال می شود.

کارهای عملی گروهی

استفاده از کارهای عملی گروهی برای بالا بردن  توجه مخاطب  بسیار تاثیر گذار است.

با این روش گردش خود در بدن مخاطب بالا می رود و یادگیری نیز بیشتر خواهد شد.

یکی از تمرینانی که در سمینارها انجام می دهم اینست که افراد را به گروه های ۳ یا ۴ نفره تقسیم می کنم و از انها می خواهم در این جمع سخنرانی داشته باشند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  از بین بردن مورچه

خیلی زود سر اصل مطلب بروید

یکی از لذت‌های مخاطبان این است که خیلی سریع نکته‌ای را که می‌خواهید بگویید درک کنند. وقتی لذت این کار را از آنها می‌گیرید، از شما دلخور می‌شوند.

روش های جذب مخاطب
روش های جذب مخاطب

روزی، تبلیغی از سخنرانیِ «ست گودین» (نویسنده، کارآفرین و سخنران آمریکایی) با این موضوع دیدم که چرا بازاریابی محصولات فنی و صنعتی به حدی اهمیت دارد که نباید آن را بر عهده‌ی بازاریاب‌ها گذاشت. اولین جمله‌ای که در این ویدئو شنیدم این بود: «بازاریابی محصولات فنّی به حدی مهم است که نباید آن را بر عهده‌ی بازاریاب‌ها بگذاریم.» این یک سخنرانی معمولی نبود و مانند قطاری سریع‌السیر از یک نقطه‌ی خاص شروع به حرکت می‌کرد و در ذهن مخاطب تأثیر می‌گذاشت. پس خیلی سریع اصل مطلب را با شنوندگان در میان بگذارید تا تمامی هوش و حواس‌شان را به شما بدهند.

بازی با تن صدا

با بالا و پایین بردن وبازی با تن صدا می توانیم توجه مخاطب را به سمت خودمان جلب کنیم. افرادی که در حین سخنرانی صدای خود را با توجه به شرایط و مطالب خود بالا و پایین می آورند، می توانند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.

احساسات‌ مخاطبان را برانگیزید

طنز به شدت متقاعدکننده است. طنز برای سخنران یک مزیت به حساب می‌آید، چون فضای جلسه و فضای ذهنیِ حُضار را تغییر می‌دهد. اما اگر کمدین نیستید، به خودتان زحمت جوک تعریف کردن ندهید. خیلی ساده، فقط به حس غریزیِ شوخ‌طبعی‌تان اجازه دهید در لحظه حاضر باشد و وقتی چیزی به ذهن‌تان رسید، حس شوخ‌طبعی‌تان را آزاد کنید.

اعتراف به مسئله‌ای شخصی در مورد خودتان نیز باعث می‌شود شنوندگان با شما احساس نزدیکی کنند. یکی از مشتریانم که در شرکتش مدیر ارشد بود، در جلسه‌ای که با همکارانش داشت اعتراف کرد برای اینکه از پس مخارج دانشگاه بربیاید، مشاغل مختلفی مانند متصدی بار، راننده‌ی تاکسی و آشپزی را امتحان کرده است. افراد حاضر در جلسه بعد از شنیدن سخنرانی او که هدفش این بود ثابت کند ما می‌توانیم به چیزهایی بیشتر از آنچه انتظار داریم دست پیدا کنیم، متحیر و در عین حال خشنود شدند. اعتراف کردن حقیقت درباره‌ی خودتان و صادق بودن، نشانه‌ی شجاعت است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  جذب انرژی مثبت در خانه

 ارتباط چشمی با مخاطب

داشتن ارتباط چشمی با مخاطبان و ارتباط گرفتن با افراد می تواند ارتباط ما را با مخاطب بیشتر کند و مخاطب در طول سخنرانی توجه بیشتری به ما می کند.

حتما دیده اید سخنرانانی که در طول سخنرانی خود:

سقف سالن را تماشا می کنند

یا زمین را می بینند

تمام توجهشان به لپ تاپ است

به یک فرد خاص در سالن توجه دارند

بیشتر به اسلاید ها و پرده نمایش توچه دارند

با این نوع ارتباط چشمی به مخاطب می گوییم به من نگاه نکن.

حرکت روی سن

اغلب سخنرانان به هنگام سخنرانی پشت تریبون می ایستند و یا پشت میز می نشینند و سخنرانی خود را انجام میدهند. دریغ از اینکه بدانند  مخاطبان نمی توانند به یک جا تمرکز داشته باشند. لذا در سخنرانی می بایست روی سن راه برویم و گاهی نیز در بین مخاطبان قدم بزنیم.

سخنرانی کوتاهی داشته باشید

قبل از اینکه شنوندگان خسته شوند و دیگر به حرف‌های‌تان گوش ندهند، سخنرانی را تمام کنید. وقتی مخاطبان از نظر جسمی خسته شوند، ذهن‌شان هم غیرفعال می‌شود.

برای اسلایدهای‌تان تیتر‌های واضح بنویسید

اگر از اسلاید استفاده می‌کنید، برای آنها از تیترهایی استفاده کنید که نقطه نظر‌تان را بیان می‌کنند. شنوندگان ایده‌ی اصلی را از تیترها دریافت می‌کنند و بعد درون اسلایدها به دنبال شواهدی برای اثبات آن ایده‌ها می‌گردند.

به عنوان مثال، «ما می‌توانیم بر بازار تسلط داشته باشیم»، نسبت به «سهم بازار»، تیتر بهتری است. به این دلیل بهتر است که انجام عملی را به ذهن یادآوری می‌کند، مفهومی احساسی و متفکرانه دارد و توجه شنوندگان را بیشتر از عبارت خنثای «سهم بازار» به خود جلب می‌کند.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بیانیه ماموریت چیست

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.