رژیم کتوژنیک چیست

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ رژیم کتوژنیک چیست ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي رژیم کتوژنیک اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتون‌زا یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. از این رژیم برای درمان صرع‌های مقاوم به درمان در کودکان استفاده می‌شود.

رژیم کتوژنیک چیست
رژیم کتوژنیک چیست

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن — به‌ویژه مغز — پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم غذایی، مقدار قند کم باشد، کبد، چربی را به اسید چرب و اجسام کتونی مبدل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود. هرگاه سطح اجسام کتونی در خون (و مغز) بالا برود و کتوزیس ایجاد شود، شمار حملات صرعی کاهش می‌یابد.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست

برخی از افراد علاقه مند به کاهش وزن، رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم هایی که کربوهیدرات کمی در برنامه غذایی خود دارند را انتخاب می‌کنند. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کردید باید با شایع‌ترین عوارض این رژیم آشنا شوید.

1. رژیم کتو و مادران شیرده

مطالعات مرتبطی درباره ی رژیم کتو و شیر دادن انجام شده است، اگرچه در حال حاضر هیچ چیزی به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته است. تاکنون دریافت شده که داشتن رژیم های غذایی کتوژنیک در هنگام شیر دهی معمولا سالم است.

توصیه شده است که هنگام شیردهی برای کمک به بدن برای تولید شیر، 30 تا 50 گرم کربوهیدرات اضافی از میوه ها استفاده کنید. همچنین ممکن است شما مقداری کالری اضافی هم مصرف کنید. یه خصوص 300 تا 500 کالری چربی اضافی برای کمک به تولید شیر. شما باید همواره با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

2. ریزش مو در رژیم کتوژنیک

اگر پس از گذشت 5 ماه از رژیم غذایی کتوژنیک دچار ریزش مو شدید، این معمولا موقت است. می توانید مولتی ویتامین مصرف کنید و کارهایی را که همیشه انجام می دادید، انجام دهید. اگرچه ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک بسیار نادر است، شما می توانید خطر ریزش مو را با داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز و محدود نکردن بیش از حد کالری ها، کاهش دهید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  برنامه غذایی

3. سنگ کلیه با رژیم کتو

تحقیقات کمی در مورد رژیم غذایی کتوژنیک و سنگ کلیه انجام شده. اما بیشتر مردمی که به آن مبتلا شدند، بهبود یافتند و درمان شدند. تنها مشکلی که گزارش شده است افزایش برخی ناراحتی‌ها در آغاز رژِیم کتوژنیک است که اگر شما آن را تحمل نمایید، بهبود می‌یابد.

پرسش دیگری که بسیار مطرح می‌شود، این است که اگر شخصی کیسه صفرا خود را برداشته باشد، آیا می تواند رژیم لاغری کتوژنیک را اجرا کند؟ پاسخ مثبت است. شما ممکن است چربی خود را به تدریج افزایش دهید تا زمانی دیگر به بدن خود اجازه بدهید از آن استفاده کند.

3. افزایش کلسترول در رژیم کتو

بالا رفتن کلسترول خون معمولا خوب است! تحقیقات بسیاری درباره سطح کلسترول در رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک انجام شده است. کلسترول بالا به طور کلی به دلیل افزایش HDL (کلسترول خوب) است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌‌دهد. ممکن است میزان تری گلیسیرید شما افزایش یابد، اما این چیزی عادی است به خصوص برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند. این افزایش با کاهش وزن، کم  و عادی خواهد شد.

درصد کمی از مردم در رژیم کتوژنیک هستند که افزایش LDL را تجربه می‌ کنند. این افزایش معمولا طبیعی است (هرچند آزمایش آن سخت‌تر است). خطر کلسترول LDL به اندازه و غلظت آن بستگی دارد که نشان داده شده که در کتوژنیک سالم هستند.

5. رژیم کتوژنیک و سوء هاضمه

به طور کلی، با آغاز رژیم کتوژنیک از سوء هاضمه و سوزش سر دل خلاص می‌شوید. اگر مشکلی داشتید، خوب است چربی مصرفی خود را محدود کنید و به تدریج مقداری را که در روز مصرف می‌کنید، افزایش دهید.

6. رژیم غذایی کتوژنیک و خارش پوست

دلیل علمی خاصی درباره ی خارش برخی افراد در هنگام استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک وجود ندارد. تنها چند تجربه اندک درباره ی خارش افراد وجود دارد و در اینجا درباره آن ها صحبت می‌شود. بنابراین حکایات، این خارش باعث تحریک استون می‌شود که در عرق دفع می‌شود (به همین دلیل ممکن است شما بد نفس بکشید).

بیشتر بخوان بیشتر بدان  خواص و مضرات سیاه دانه

برای حل این مشکل بهتر است لباس مناسب‌تری بپوشید و عرق کنید. همچنین خوب است پس از عرق کردن حمام کنید. اگر مشکل آخر را دارید، بهتر است کربوهیدرات بیشتری بخورید یا فعالیت‌های بدنی خود را تغییر دهید.

7. گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات (بیشتر گرفتگی عضلات پا) یکی از عوارض بسیار معمول رژیم لاغری کتوژنیک است. این گرفتگی بیشتر در صبح زود یا شب اتفاق می افتد. اما به طور کلی این یک مسئله بسیار جزئی است. این نشانه ای از کمبود مواد معدنی به خصوص منیزیم در بدن است. به اندازه کافی مایعات بنوشید و در غذایتان نمک بریزید. این کار منیزیم را بیشتر می کند و این مشکل حل می‌شود.

8. رژیم کتو و یبوست

بزرگترین علت یبوست؛ کم آبی است. یک راه حل ساده این است که آب بیشتری بنوشید و سعی کنید مقدار آن را به یک گالن در روز بیشتر نزدیک کنید. سبزیجات فیبر دارند و استفاده از آن‌ها معمولا می تواند مفید باشد. گرفتن فیبر از سبزیجات این مشکل را حل می‌کند. اگر این کافی نبود، پودر پوسته پوسته شده یا پروبیوتیک بخورید.

9. تپش قلب در رژیم کتو

وقتی بخواهید برای کاهش وزن از رژیم لاغری کتوژنیک استفاده کنید، ممکن است متوجه این شوید که قلب شما تندتر و محکم تر می تپد. این طبیعی است، پس نگران نباشید. اگر مشکل طول کشید، مایعات و نمک مصرف کنید. معمولا این کافی است تا این مشکل حل شود. اگر مشکل ادامه یافت، روزانه یک مکمل پتاسیم مصرف کنید.

10. کاهش عملکرد فیزیکی

ممکن است در آغاز رژیم غذایی کتوژنیک، محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های خود مشاهده کنید، اما این فقط به خاطر عادت کردن بدن شما به این رژیم برای مصرف چربی است. هرچه بدن شما تغییر کند تا چربی را برای انرژی استفاده کند، همه‌ی استحکام و استقامت شما به حالت عادی بازمی‌گردد. اگر باز هم در انجام فعالیت خود مشکل داشتید، بهتر است قبل از انجام فعالیت خود کربوهیدرات مصرف کنید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  ازگيل

11. تکرر ادرار

در روزهای ابتدایی رژیم کتوژنیک بدن اقدام به سوزاندن گلیکوژن اضافی (گلوکز ذخیره شده ) در کبد و عضلات می‌کند و شکستن گلیکوژن مقدار زیادی آب در بدن شما آزاد می شود، بنابراین شما ناچارید برای دفع این آب دفعات بیشتری ادرار کنید.

12. از دست رفتن مواد معدنی استخوان‌ها

زمانی که بی کربنات مایع خارج سلولی و به دنبال آن ph خون کاهش می‌یابد، خون اسیدی شده و یا به اصطلاح اسیدوز صورت می‌گیرد. در این حالت استخوان‌های بدن شروع به از دست دادن مواد معدنی خود کرده و به همین خاطر میزان کلسیم دفع شده در ادرار افزایش می‌یابد.

فست در رژیم کتوژنیک چیست

انجام هم زمان رژیم فستینگ یا همان روزه داری با رژیم کتوژنیک برای اغلب افراد بی خطر است. با این حال خانم های حامله، مادرانی که نوزاد شیر می دهند و افرادی که اختلال غذا خوردن دارند باید از رژیم فستینگ دوری کنند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت هم قبل از ترکیب رژیم کتو با روزه داری حتما باید با پزشک مشورت کنند. اگرچه انجام این کار مفید اما شاید مناسب همه افراد نباشد.

می توان گفت که با انجام فستینگ در رژیم کتوژنیک قادر خواهید بود تا سریع تر وارد فاز کتوسیس شوید و همچنین بیشتر چربی بسوزانید.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.