ساختار سازمانی

سلام به شما مهربانان و همراهان همیشگی

به سایت جستیر خوش امدید

همه ی مطالب مرتبط با ساختار سازمانی را برایتان گرد اوردی کرده ایم

ساختار سازمانی چیست

ساختار سازمانی چیست
ساختار سازمانی چیست

ساختار سازمانی روشی است که یک سازمان برای نظم دادن به افراد و کارها در پیش

می‌گیرد تا بتواند از این طریق وظایف را به بهترین شکل انجام دهد و به اهدافش برسد.

اگر وسعت کار کم باشد به‌طوری که افراد هر روز به‌صورت رو‌ در‌ رو یکدیگر را

ببینند، در این صورت نیاز چندانی به ساختار سازمانی نیست، اما در سازمان‌های

بزرگ‌تر لازم است برای سپردن کارهای مختلف به افراد تصمیم گیری‌ شود

ساختار سازمانی در طول قرن بیستم

دانستن تاریخچه‌ی پیدایش برخی از ساختار‌های سازمانی امروزی، به ما کمک می‌کند تا

توضیح دهیم که چرا ساختار‌های امروزی این‌گونه‌اند. برای مثال چرا کارخانه‌های

قدیمی اما مشغول به کار تولید فولاد مانند فولاد آمریکا و فولاد بتلهم از ساختار سلسله

مراتبی عمودی استفاده می‌کنند؟ چرا کارخانه‌های جدید‌تر و کوچک‌تر تولید فولاد مانند

فولاد چپرل ساختار افقی‌تری پیدا کرده‌اند و بر اساس نوآوری کارمندان‌شان توسعه پیدا

می‌کنند؟ با توجه به چیزی که در این بخش بیان می‌شود، یکی از دلایل این اتفاق این

است که ساختار سازمانی اینرسی مشخصی دارد. اینرسی قانونی در فیزیک و شیمی

است که بر اساس آن چیزی که در حال حرکت است تمایل دارد در همان مسیری که

حرکت می‌کند به راه خود ادامه دهد. تغییر ساختار سازمان، از نظر مدیریتی کاری

سخت و دلهره‌آور است. به همین دلیل است که ساختار سازمان‌ها به ندرت تغییر می‌کند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بازاریابی اینترنتی چیست

 

در آغاز قرن بیستم بخش‌های اقتصادی آمریکا بسیار پر رونق بودند. صنایع از

تولیدی‌های کوچک به کارخانه‌های بزرگ تغییر کردند و متفکرانی مانند فردریک تیلور

در ایالات متحده و هنری فایُل در فرانسه سیستم‌های جدیدی را مطالعه کردند و اصولی

را توسعه دادند که مشخص می‌کرد ساختار سازمان‌ها باید چگونه شکل بگیرد تا

بیشترین کارایی و باروری را داشته باشد. این افراد به سازمان همچون یک ماشین

می‌نگریستند. حتی پیش از این، جامعه‌شناس و مهندس آلمانی ماکس وبر به این نتیجه

رسید که هر زمان در یک جامعه کاپیتالیسم آغاز شود، بروکراسی حتما در آن جامعه

اتفاق می‌افتد. از آنجا که آثار وبر تا سال ۱۹۴۹ به انگلیسی ترجمه نشده بود، تا اواسط

قرن بیستم کار‌های او تأثیر اندکی بر روی مدیریت در آمریکا گذاشت.

ساختار سازمانی سنتی

در‌ حالی‌که بخش قبل سر برآوردن ساختار سازمانی سنتی را توضیح می‌داد، این بخش

با بیان جزئیات بیشتر مشخص می‌کند این ساختار چگونه مدیریت را تحت تأثیر قرار

داده است. ساختار بسیاری از سازمان‌ها، از برخی جنبه‌ها منحصربه‌فرد است. اما

ساختار همه‌ی سازمان‌ها به منظور توانمند‌سازی سازمان برای انجام کارش شکل گرفته

است. به‌طور معمول با رشد و تغییر سازمان در طول زمان ساختار آن نیز دچار تحول

می‌شود.

محققان چهار تصمیم اساسی را مشخص کرده‌اند که مدیران برای شکل دادن به ساختار

سازمان‌شان باید اتخاذ کنند، هرچند که به‌‌طور واضح از این تصمیمات آگاه نباشند.

نخست اینکه کار سازمان باید به مشاغل تخصصی تقسیم شود. به این عمل «تقسیم کار»

نیز گفته می‌شود. دوم اینکه در صورتی که سازمان خیلی کوچک نیست، شغل‌ها باید به

بیشتر بخوان بیشتر بدان  آشکار سازی رازهای ثروتمندی

شکلی گروه‌بندی شوند. به این کار «دپارتمانیزه کردن» (یا بخش‌ بخش کردن) گفته

می‌شود. سوم اینکه تعداد افراد و مشاغلی که به یک گروه تبدیل می‌شوند باید مشخص

شود. این تصمیم بستگی به تعداد افرادی دارد که یک نفر می‌تواند آنها را مدیریت کند،

به عبارت دیگر تعداد افرادی که به یک مدیر گزارش می‌دهند. چهارم اینکه شیو‌ه‌ای که

قرار است بر اساس آن تصمیم‌گیری شود باید مشخص باشد.

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.