شرکت هولدینگ چیست

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ شرکت هولدینگ چیست ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این  اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

شرکت های هولدینگ چیست

شرکت نگهدار یا شرکت هلدینگ (به انگلیسی: Holding company) شرکتی سهامی است که دارای شرکت‌های زیرمجموعه دیگر بوده و کنترل شرکت‌های زیرمجموعه مستقیماً زیر نظر مدیران و هیئت مدیرهٔ شرکت اصلی است. شرکت هلدینگ با خریدن بخش عمده‌ای از سهام شرکتی دیگر، می‌تواند در آن شرکت حق رای داشته باشد، که در این صورت به شرکت دوم شرکت فرعی (یا وابسته) هم گفته می‌شود.

شرکت هولدینگ چیست
شرکت هولدینگ چیست

شرکت‌های فرعی هویت قانونی خودشان را به عنوان شرکت‌های مجزا حفظ می‌کنند،. اما کنترل هر شرکت فرعی تحت نظر شرکت نگهدار خواهد بود.

ویژگی‌های شرکت هلدینگ

شرکت‌های مادر، به دو دسته کلی از نظر مشخصات کلی تقسیم می‌شوند:

نوع اول از شرکت‌های مادر، شرکت‌های سهامی هستند که علاوه بر عملیات بازرگانی، بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت‌های دیگر مینمایند و به آنها شرکت کنترل کننده می گویند.

نوع دوم از شرکت‌های مادر، شرکت‌های سهامی هستند که تمام سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکتهای دیگر می نمایند و فعالیت بازرگانی ندارند و به آنها شرکت دارنده می گویند.

مزایا و معایب تاسیس شرکت هلدینگ

بیشتر بخوان بیشتر بدان  اصول بازاریابی

اگر برخی از عملایت سود کافی نداشته باشند، فقط کافی است شرکت فرعی مربوطه، منحل شود. که به طور خلاصه می توانیم مهمترین مزایای ایجاد شرکت مادر را به مواردی چون کاهش ریسک، کنترل با مالکیت محدود و تفکیک حقوقی عنوان کرد.

از معایب تاسیس و تشکیل شرکت‌های هلدینگ می‌توان به افزایش مالیات به طور نسبی اشاره نمود و نیز سهولت انحلال اجباری شرکت‌های تابعه.

انواع شرکت‌های هلدینگ

در مجموع چهار نوع شرکت هلدینگ وجود دارد.

1 – هلدینگ‌هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده‌اند مانند هلدینگ ایران خودرو.

2 – هلدینگ‌های محصولی یعنی همه شرکت‌های آن یک نوع محصول تولید می‌کنند.

3 – هلدینگ‌های زنجیره تامین یعنی همه شرکت‌های آن در راستای نیل به یک هدف مشترک فعالیت‌های گوناگون دارند مانند هلدینگ‌های نفتی از عملیات اکتشاف تا پخش.

4 – هلدینگ مختلط یعنی از شرکت‌هایی با فعالیت‌های مختلف ایجاد شده است.

توجه داشته باشید، در شرکت‌های مادر دو نوع استراتژی پیگیری می‌شود، نخست اینکه سهام چه شرکت‌هایی را جهت کنترل بخرند و دیگر اینکه، از چه نوع روش مدیریتی برای اداره و کنترل شرکت تابعه استفاده نمایند.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.