علت خستگی و خواب آلودگی مداوم

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي علت خستگی و خواب آلودگی مداوم اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

خواب زیاد و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک موضوع طبیعی نیست بهتر است بی تفاوت از آن نگذرید و علت آن را پیدا کنید. در اینجا سوال مهم این است که انسان به چقدر خواب شبانه نیاز دارد؟! شما احتمالا شنیده اید که هر شب باید میزان خوبی از خواب داشته باشید، انجام ندادن این کار “بدهی یا دین خواب” نامیده می شود و می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی جدی برای شما شود.

۱. آنمی

آنمی یا کمبود آهن ممکن است اولین علت خستگی و خواب آلودگی معمول باشد. خانم‌هایی که پریود سخت دارند و یا باردار هستند بیشتر در معرض آنمی قرار می‌گیرند. همچنین آنمی می‌تواند بر روی مردان و زنان پس از دوره یائسگی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، مشکلاتی مانند بیماری‌های معده و روده از جمله زخم معده نیز می‌تواند در اثر آنمی بوجود بیاید. علاوه بر این، خوردن دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی نیز می‌تواند به تشدید شرایط کمک کند. در شرایط آنمی شما احساس می‌کنید که هیچکاری نمی‌توانید انجام دهید و ماهیچه هایتان احساس سنگینی می‌کند و به زودی خسته می‌شوید.
علت خستگی و خواب آلودگی مداوم
علت خستگی و خواب آلودگی مداوم

همچنین ممکن است شما آهن بیش از حد داشته باشید که آن هم باعث خستگی می‌شود. به این اختلال، هموکروماتوز یا سرریز زیادی آهن گفته می‌شود. این بیماری نادر و ارثی است که در مردان و زنان بین ۳۰ تا ۶۰ ساله بروز پیدا می‌کند.

۲. وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب شرایطی است که در آن گلوی شما باریک و یا بسته می‌شود و به طور مکرر در تنفس شما اختلال ایجاد می‌کند. نتیجه این مشکل، خروپف بلند و کاهش سطح اکسیژن خون شماست. این مشکل تنفسی باعث می‌شود شما در شب مکررا بیدار شوید و روز بعد احساس خستگی کنید. این موضوع بیشتر در افراد میانسال و چاق دیده می‌شود. نوشیدن الکل و مصرف دخانیات این موضوع را تشدید می‌کند؛ بنابراین این وقفه‌ها در خواب ممکن است علت خستگی و خواب آلودگی مکرر شما باشد.

۳. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری لاعلاج است که به وسیله واکنش سیستم ایمنی بدن به گلوتن به وجود می‌آید. گلوتن یک پروتئین است که در نان، کیک و غلات یافت می‌شود. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر در انگلستان مبتلا به این مشکل می‌شود، اما طبق تحقیقات تعداد زیادی از آن‌ها از این مشکل باخبر نیستند. نشانه دیگر بیماری سلیاک جدا از خستگی می‌تواند اسهال، نفخ، آنمی و کاهش وزن باشد. پزشک شما می‌تواند با آزمایش خون بررسی کند که آیا شما بیماری سلیاک دارید یا خیر.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  ماسک ضد جوش

۴. کم کاری تیروئید

مشکلات غده تیروئید نیز می‌تواند به عنوان علت خستگی و خواب آلودگی شناخته شود. کم کاری غده تیروئید به این معناست که شما هورمون تیروئیدی (تیروکسین) کمی در بدنتان دارید. این باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید. در این حالت شما وزنتان افزایش می‌یابد و نیز ماهیچه‌هایتان دچار درد شده و پوستتان خشک می‌شود. این اختلال بیشتر در زنان دیده می‌شود و بیشتر در سنین بالا اتفاق می‌افتد. پزشک شما می‌تواند کم کاری تیروئید را با گرفتن آزمایش خون تشخیص دهد.

۵. سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن نوعی خستگی شدید و از کار اندازنده است که حداقل برای ۴ ماه ادامه می‌یابد. همچنین این سندروم ممکن است علام دیگری نیز مانند درد ماهیچه و یا درد مفاصل داشته باشد.

۶. دیابت

یکی از مهمترین علائم دیابت که یک بیماری حاصل از قند بالا (گلوکز) در خون است، احساس خستگی شدید است. نشانه مهم دیگر دیابت احساس تشنگی شدید، رفتن به توالت بیش از اندازه و کاهش وزن است. این بیماری نیز می‌تواند به کمک آزمایش خون تشخیص داده شود.

۷. مونونوکلئوز عفونی

مونونوکلئوز یک بیماری معمول ویروسی و عفونیست که باعث ایجاد خستگی همراه با تب، گلودرد و تورم غدد می‌شود. این بیماری بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. علائم این بیماری بین ۴ تا ۶ هفته ادامه می‌یابد، اما خستگی آن می‌تواند تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

۸. افسردگی

افسردگی همانطور که شما را بسیار غمگین می‌کند، می‌تواند باعث شد شما احساس عدم داشتن انرژی کنید. افسردگی باعث می‌شود شما نتوانید به خواب عمیق بروید و یا باعث می‌شود صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید که نتیجه اش احساس خستگی بیشتر در طول روز است.

۹. سندروم پا‌های بیقرار

این سندروم باعث ایجاد حس ناخوشایند در پا‌های شما در هنگام حرکت دادن پاهایتان در هنگام خواب می‌شود که نتیجه آن بیداری در شب است. همچنین شما ممکن است حس گزگز و یا درد عمیق در پاهایتان را احساس کنید. همچنین تکان‌های شدید و پی در پی پایتان در خواب را به خاطر وجود این سندروم تجربه می‌کنید. علائم شما هرچه باشد، خوابتان تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت و کیفیتش پایین خواهد آمد که نتیجه آن احساس خستگی شدید در طول روز است.

۱۰. اضطراب

احساس اضطراب گاهی کاملا طبیعی است، اما می‌تواند علت خواب آلودگی باشد. در برخی از افراد این حس بسیار غیرقابل کنترل و مداوم است و به شدت زندگی روزانه‌شان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد. پزشکان به این مشکل، اختلال اضطراب فراگیر می‌گویند. این یک اختلال معمول است که بیشتر زنان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. علاوه بر احساس نگرانی و کج‌خلقی، خستگی نیز یکی از نتایج اختلال اضطراب فراگیر است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  از بین بردن ترک های پوستی با لیزر

۱۱. هپاتیت

هپاتیت یک نوع التهاب در کبد است که به دلایل مختلف از جمله عفونت و چاقی به وجود می‌آید. کبد نقش‌های بسیار مهمی در بدن از جمله تجزیه‌کردن توکسین، تولید پروتئین‌هایی که لخته‌شدن خون را کنترل می‌کنند، متابولیزه کردن و ذخیره کربوهیدرات‌های ذخیره شده و … دارد. زمانی که کبد ملتهب می‌شود، این عملیات‌ها با اختلال مواجه می‌شوند. علاوه بر خستگی، برخی دیگر از علائمی که ممکن است شما آن را به سبب وجودهپاتیت تجربه کنید شامل یرقان، درد شکم، تهوع، ادرار تیره و یا زرد و مدفوع روشن خواهد بود. آزمایش عملکرد کبد در بسیاری از کلینیک‌ها انجام می‌شود و اگر موضوع غیرعادی وجود داشته باشد، پزشک شما آن را بررسی خواهد کرد.

۱۲. عارضه قلبی

عارضه قلبی به خصوص نارسایی قلبی می‌تواند باعث شود که شما در بیشتر اوقات احساس خستگی کنید و تحمل این شرایط برایتان سخت شود. در نارسایی قلبی، قلب شما در انتشار اکسیژن و پمپاژ آن به ماهیچه‌ها و دیگر اندام‌های بدن ضعیف عمل می‌کند. حتی کار‌های روزانه شما مانند راه رفتن و یا حمل مواد غذایی به خودرو نیز ممکن است در اثر این موضوع تحت تأثیرات منفی قرار گیرد. دیگر علائم بیماری‌های قلبی شامل درد سینه، ضربان قلب بالا، سرگیجه، غش و تنگی نفس است.
علت خواب زیاد

درمان خستگی و خواب آلودگی مداوم

 درست کردنِ نوشیدنی انرژی‌زای خانگی

به نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیرون عادت نکنید. این نوشیدنی‌ها یکی از به‌دردنخورترین محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر در بازار رواج پیدا کرده‌اند. شما مبلغ نامعقولی را بابت چیزی پرداخت می‌کنید که ضررش بیشتر از منفعتش است.

در حقیقت، این نوشیدنی‌های غیرطبیعی بر مشکلات فیزیکی ما می‌افزایند. پس بهتر است خودتان نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا درست کنید که هم طعم طبیعی‌تری دارند و هم در بهبود سلامتی‌تان اثر واقعی دارند و شما را به همان انرژی طولانی‌مدتی که به دنبالش هستید، می‌رسانند.

مصرف بیشتر مرکبات

تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است. آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بهترین راهکار برای داشتن موی سالم چیست؟

اگر احساس می‌کنید در اواسط روز بی‌حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست. نمی‌توان همه‌ی عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می‌کنند، برشمرد، فقط می‌توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی‌بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

نکته: فرق میان آب لیموترش و لیموناد در این است که لیموناد حاوی شکر است اما آب لیموترش حاوی شکر نیست.

دستورالعمل:

آب نصف یک لیموترش تازه را بگیرید و به یک لیوان آب اضافه کنید. اگر زمستان است، از آب گرم و اگر تابستان است، از آب سرد و یخ استفاده کنید. دو بار در روز این نوشیدنی را بنوشید و یک لیوانِ آن را به اواسط روز که احساس خستگی می‌کنید، اختصاص بدهید.

مصرف منیزیم بیشتر

چرا منیزیم؟ منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که ما این روزها واقعا از کمبود آن رنج می‌بریم. بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی‌کند و دریافت این ماده‌ی مغذیِ ضروری به خودمان بستگی دارد.

مشکل این است که این روزها، بسیاری از رژیم‌های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند. منیزیم، کوفاکتورِ ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش‌های بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند.

هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد. بهترین راهِ دریافت منیزیم، خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است. سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

مواد لازم:

دستورالعمل:

به رژیم غذایی روزانه‌ی خود، مقدار مشخصی غذاهای سرشار از منیزیم اضافه کنید یا یک قرص مکمل با کیفیت بالا مصرف کنید. بزرگسالان نباید قرص‌های مکمل منیزیم را بیش از ۳۵۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنند، اما مصرف بیشتر از این مقدار در صورتی که از منابع غذایی باشد، ضرری ندارد.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.