فواید ویتامین d

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي فواید ویتامین d اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

ویتامین d

یتامین د یا ویتامین دی (به انگلیسی: Vitamin D) یکی از ویتامینهای لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل و افزایش میزان جذب کلسیم و فسفر و منیزیم کمک می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین d

بهترین روش جذب ویتامین دی مورد نیاز بدن، خوردن انواع غذاهای سالم از تمام گروه‌های غذایی است. از جمله غذاهایی که دارای این ویتامین هستند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

مواد غذایی حاوی فواید ویتامین d

بهترین روش جذب ویتامین دی مورد نیاز بدن، خوردن انواع غذاهای سالم از تمام گروه‌های غذایی است. از جمله غذاهایی که دارای این ویتامین هستند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن
  • جگر گاو
  • پنیر
  • قارچ
  • زرده تخم مرغ

شما همچنین می‌توانید ویتامین دی را از مواد غذایی غنی شده جذب کنید. برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید تا از میزان ویتامین دی آنها مطلع شوید. غذاهایی که اغلب به آنها ویتامین دی اضافه می‌شود شامل این موارد هستند:

  1. شیر
  2. غلات صبحانه
  3. آب پرتقال
  4. دیگر محصولات لبنی مانند ماست
  5. نوشیدنی‌های سویا

فواید ویتامین d برای پوست و مو

فواید ویتامین d
فواید ویتامین d

1. اگزما و پسوریازیس

یکی از شناخته شده ترین کاربرد های ویتامین D در درمان اگزما و پسوریازیس می باشد. برای درمان این بیماری ها از کرم موضعی ویتامین D یا مکمل های ویتامین D استفاده می شود.

2. درمان آفتاب سوختگی

ویتامین D3 دارای خواص ضد التهابی قوی است و برای درمان آفتاب سوختگی مفید می باشد.

3. جوان سازی پوست صورت

ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از پیری زودرس جلوگیری کرده و برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  زال زالک

4. درمان ریزش مو

مطالعات نشان داده که ویتامین D باعث تقویت فولیکول های مو شده و به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می کند.

5. تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین D با تقویت فولیکول های موی سر و درمان ریزش مو به افزایش رشد مو کمک می کند.

فواید ویتامین d 50000

کپسول د-ویتین 50000 واحد زهراوی براي پيشگيری و درمان كمبود ويتامين D مصرف می‌شود. ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به بدن برای جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند.

ویژگی های کپسول فواید ویتامین d ۵۰۰۰۰ واحد زهراوی

  • کاهش آسیب غضروفی در افراد مبتلا به آرتروز و کاهش شدت روماتیسم مفصلی
  • کمک به تقویت و رشد و استحکام استخوان‌ها
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • جبران کمبود ویتامین D3
  • کمک به پاراتیروئید فعال

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

با مصرف مقادیر معمولی این دارو در دوران بارداری عوارضی در انسان به اثبات نرسیده است.

با این حال در دوران بارداری و شیردهی در مورد مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنید.

فواید ویتامین d در بدنسازی

فواید ویتامین d
فواید ویتامین d

فایده اول: استخوان های قوی تر

وقتی به استخوان قوی تر فکر می کنید، کلسیم اولین چیزی است که به ذهن تان می رسد. کلسیم در سلامت استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارد، اما نباید از اهمیت ویتامین D چشم پوشی کنیم. تحقیقات اخیر نشان داده است که Vitamin D محرک رسوب کلسیم در استخوان می باشد، بنابراین باعث تقویت استخوان نیز می شود. اگر ویتامین D کافی به بدنتان نرسد، بدن رسوب دادن کلسیم را کاهش می دهد یا در موارد شدید متوقف می سازد، در نتیجه، ممکن است کلسیم از بافت استخوانی جدا شود و به جریان خون بازگردد. در طول زمان، این چرخه دائم عدم رسوب کلسیم باعث می شود استخوان ضعیف و ضعیف تر شود و احتمال شکستگی آن افزایش یابد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  خیار شور

فایده دوم: بهبود عملکرد ماهیچه

شاید وقتی به اهمیت ویتامین D پی ببرید، سریعا نظر خود را در مورد آن تغییر دهید، زیرا خوردن این ماده مغذی با قدرت بدنی شما رابطه مستقیم دارد. در تحقیقی که در ژورنال سلامت عمومی ایران در سال 2010 منتشر شد، گزارش شده است که 70 درصد مردانی که بین 20 تا 29 سال سن دارند، داری سطوح مختلفی از کمبود ویتامین D می باشند.
بعلاوه، نارسایی vitamin D به صورت شایع در ورزشکاران وجود دارد و ضعف ماهیچه ای و لاغری را به همراه می آورد، به خصوص نوع دوم کوچک شدن فیبر های ماهیچه ای بیشتر دیده می شود. از دست دادن این ویتامین می تواند به بدی از دست دادن یک روز تمرین بدنسازی باشد.

فایده سوم: محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی

عملکرد اصلی این ویتامین رسوب و تجمیع کلسیم در بافت استخوانی بود، اما آیا می دانستید که از سلامت قلب شما نیز محافظت می کند؟ شواهد اخیر نشان داده است افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، در برابر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، و سکته قلبی پتانسیل بیشتری را از خود نشان می دهند و احتمال مرگ ناگهانی آنها زیاد است.
با اینکه مکانیسم اصلی عملکرد ویتامین D برای قلب هنوز مشخص نشده است، اما اینطور به نظر می رسد که این ماده به کاهش فشار خون، بهبود ارتجاع عروق خونی، و کنترل میزان قند در خون کمک زیادی می کند. پس با خوردن vitamin D هوای قلب خود را داشته باشید!

فایده چهارم: کاهش ابتلا به نوع دوم دیابت

نوع دوم دیابت می تواند باعث عوارض گسترده ای شود، مانند آسیب به اعصاب، بیماری قلبی، آسیب به چشم و از دست دادن بینایی و از کار افتادن کلیه ها. شواهد اخیر نشان داده است که ویتامین D نقش مهمی در کاهش ابتلا به نوع دوم دیابت دارد – به خصوص کسانی که پتانسیل بیشتری را به دچار شدن به این بیماری مرگ آفرین از خود نشان می دهند!
تعداد زیادی تخقیق و مطالعه نشان داده است که با وجود مقادیر زیاد vitamin D عملکرد سلول بتا (غده فوف کلیوی)، حساسیت انسولین، و التهاب کلی بدن بهبود چشم گیری می کنند. تحقیقات اخیر محاسبه کرده است که کسانی که بیشترین حد ممکن ویتامین D‌ را در بدن خود دارند، 38 درصد کمتر از کسانی که ویتامین D کمی در بدنشان دارند، در خطر ابتلا به نوع دوم دیابت قرار می گیرند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  انار

فایده پنجم: کاهش خطر سرطان

آیا چیزی هست که ویتامین D از پس آن بر نیاید؟ مطالعات علمی نشان داده است که مقدار کافی vitamin D در بزرگسالی می تواند به خوبی و تا حد زیاد خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد، سرطان روده، سینه، پروستات از این دسته اند.
ویتامین D یکی از بزرگتری بازدارندگان رشد سلول های سرطانی می باشد، و با افزایش تجمع کلسیم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، همچنین از جابجایی غده سرطان به قسمت های دیگر بدن جلوگیری می کند.

فواید ویتامین d برای مردان

ویتامین D خطر ابتلا به انواع سرطان ب ویژه سرطان پروستات در مردان را کاهش می دهد.

ویتامین D باعث تقویت فولیکول های موی سر در آقایان شده و احتمال طاسی را در آن ها کاهش می دهد.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.