قیف فروش در بازاریابی

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي قیف فروش در بازاریابی اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

قیف فروش و بازاریابی محتوا چیست

قیف بازاریابی (به انگلیسی: Marketing Funnel) روشی پرکاربرد در بازاریابی بر اساس مدل آیدا برای توصیف پویش کاربران در وبسایت هاست که در آن کاربران زیادی از وجود یک کالا یا خدمت مطلع می شوند و از بالا به قیف بازاریابی وارد می شوند. درصدی از این افراد ممکن است به آن کالا یا خدمت نیاز داشته باشند و شروع به تحقیقات راجع به خرید کنند. این افراد به جستجو در وبسایتها، بروشورها و سایر منابع اطلاعاتی می کنند و به این ترتیب در قیف به سطوح پایین تر منتقل می شوند. فقط درصدی از این خریداران بالقوه به پایین قیف می رسند و در نهایت محصول یا خدمت را خریداری می کنند.

قیف فروش در بازاریابی
قیف فروش در بازاریابی

در هر سطح از قیف بازاریابی کاربران ای میلهای سفارشی شده دریافت می کنند و یک دعوت به عمل آنها را به مرحله بعد هدایت می کند. بازاریاب ها از این دعوت به عمل ها برای تحلیل داده های کاربران، محاسبه نرخ تبدیل مشتریان بالقوه و بهینه سازی فعالیتهای بازاریابی استفاده می کنند به طوری که بتوانند کاربران بیشتری را وارد قیف بازاریابی کنند و محصولات و خدمات بیشتری را به فروش برسانند. این رویه داده محور بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی است.

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی محتوا  یا بازاریابی دیجیتال (به انگلیسی: Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  نکات کلیدی در برخورد با مشتریان

بررسی نمونه واقعی: شکلات تئو (Theo)

کارخانه شکلات سازی تئو که در سیاتل آمریکا قرار داد نمونه جالبی است از یک برند معتبر با استفاده از پاسخ به نیاز کنجکاوی مشتریان خود. ماجرا از این قرار است که این کارخانه با اینکه شکلات های متنوعی را می فروشد اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه شناخته شده است. مسئول تور به بازدیدکنندگان همه چیز را توضیح می دهند.

آنها می گویند که شکلات ها از کجا به دست آمده و طی چه فرآیندی این دانه ها به شکلی که در فروشگاه می بینند در می آیند. در انتها بازدیدکنندگان احساس یک متخصص شکلات سازی دارند و نه تنها فکر می کنند که همه زیر و بم کارخانه شکلات سازی را می دانند بلکه برند تئو را یک برند قابل اعتماد می دانند، و این باعث وفاداری مشتریان این کارخانه شده و آنها برند تئو را در ارائه اطلاعات سخاوتمند می دانند.

مراحل و مدل قیف فروش در بازاریابی به چند بخش تقسیم می شود؟

بالای قیف: آگاهی (Awareness)

در این مرحله، خریداران در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای مشکلات یا پاسخی برای سؤالات و نیازهای خود هستند. آن‌ها به دنبال بهترین محتوای آموزشی مانند پست‌های وبلاگ، محتوای شبکه‌های اجتماعی و eBook ها هستند. در اینجاست که می‌توانید از آن‌ها یک lead تولید کنید و آن‌ها را وارد قیف بازاریابی خود کنید. دقت داشته باشید که هدف این مرحله، فروش، ارائه جزئیات محصولات و خدمات و تشویق افراد به خرید نیست، بلکه تنها باید به آموزش مفید و جذاب بپردازید.

بر اساس گزارش Adweek، ۸۱% از خریداران پیش از خرید، به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند. ارزش افرادی که به‌عنوان lead در بالای قیف هستند پایین است؛ زیرا هیچ ضمانتی وجود ندارد که از شما خرید کنند، اما اگر محتوای شما در این مرحله برای آن‌ها مفید و جالب باشد، ممکن است تا وسط قیف نیز همراه شما باشند. مؤثرترین راه‌های جلب‌توجه افراد در این مرحله، ارائه بهترین محتوای آموزشی و بهینه‌سازی مداوم محتوای خود در وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر است. دو گام اول دیجیتال مارکتینگ یعنی حضور و عرضه آنلاین که در جلسات قبلی بلوک به آن‌ها پرداختیم، درصدد اجرای موفق این مرحله از قیف بازاریابی هستند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  شعار تبلیغاتی

وسط قیف: ارزیابی (Evaluation)

اگر کسی تا وسط قیف آمده، یعنی احتمالاً شما در جلب‌توجه او موفق عمل کرده‌اید. در این مرحله، آن‌ها از طریق ارزیابی گزینه‌های پیش رو می‌خواهند بهترین راه‌حل ممکن را برای مشکل خود انتخاب کنند. درحالی‌که مرحله بالای قیف تنها برای آموزش طراحی شده است، وسط قیف جایی است که شما باید در تلاش برای نشان دادن توانایی‌های خود به‌عنوان بهترین راه‌حل باشید. مرحله ارزیابی بحرانی‌ترین ناحیه قیف بازاریابی است؛ زیرا مشتریان احتمالی در این مرحله شروع به حذف گزینه‌های نامناسب می‌کنند.

وسط قیف یک نقطه برای گسترش تعاملات، پرورش Lead، ایجاد ارتباط و ایجاد اعتماد بین مخاطبان و برند شما محسوب می‌شود. بدون در نظر گرفتن این مرحله در قیف، نمی‌توانید به‌طور مؤثر به پرورش Leadها بپردازید و آن‌ها را به مرحله خرید هدایت کنید. بااین‌وجود، بر اساس گزارش Sherpablog، ۶۸% از شرکت‌های B2B این مرحله را در قیف بازاریابی خود تعریف نکرده‌اند. پرورش Lead به‌طور متوسط باعث افزایش ۲۰ درصدی فرصت‌های فروش می‌شود.

پایین قیف: خرید (Purchase)

این مرحله جایی است که افراد تصمیم نهایی خرید خود را می‌گیرند. آن‌ها تصمیم به خرید گرفته‌اند، اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که به‌طور قطع از شما خرید کنند. در بیشتر موارد، leadها در پایین قیف تنها به یک اشاره و CTA (Call To Action) قانع‌کننده برای گرفتن تصمیم نهایی نیاز دارند. مؤثرترین نوع محتوا برای این مرحله، مطالعات موردی، نسخه آزمایشی و توضیحات محصولات است.

پس‌ازاین مراحل، به‌منظور حفظ مشتریان و وفادار کردن آن‌ها به برند خود، راهکارهایی برای حفظ تعاملات خود با آن‌ها وجود دارد؛ ارسال خبرنامه‌های مختلف، پیشنهادهای ویژه مثل تخفیف و … از طریق ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از راهکارهای حفظ ارتباط با مشتری هستند. البته علاوه بر این‌ها، دلایل زیاد دیگری برای ارسال ایمیل و درگیر کردن مشتریان قدیمی با برند وجود دارد. در کالج تپسل راجع به اهمیت ایمیل مارکتینگ در دنیای امروز صحبت کرده بودیم.با این بهانه‌های ارسال بیشتر آشنا شوید و با کمپین‌های ایمیلی شخصی، ارتباط خود را با مشتریان تقویت کنید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه شرکت خود را معرفی کنیم

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.