ماساژ ریلکسی کل بدن

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي ماساژ ریلکسی کل بدن اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

ماساژ ریلکسی چیست

ماساژ ریکلسی، ماساژی برای تمام نقاط بدن است که از فشار، نوازش و مالش پوست جهت آرامش و ریلکس شدن استفاده می‌شود. ماساژهای ریکلسی سبک‌های مختلفی دارند که تاثیرات و فواید بخصوصی را برای بدن دارند. اصلی‌ترین تاثیر آن ایجاد احساس ریلکسیشن می‌باشد. در این مقاله قصد داریم فواید ماساژ ریلکسی را برای شما برشماریم.

انواع ماساژهای ریکلسی کدامند؟

همانطور که گفته شد، انواع مختلفی از ماساژهای ریکلسی در سراسر دنیا رایج است و انتخاب نوع آن کاملا سلیقه‌ای است و به علاقه فرد بستگی دارد. اما سبک‌های محبوب برای انجام ماساژ ریکلسی به شرح زیر می‌باشند.

ماساژ سوئدی

ماساژ شامل مالش طولانی و با فشار، مالیدن، اصطکاک، ضربه زدن، و تکان دادن با دست است. ماساژ سوئدی فراتر از رسیدن به آرامش است. این نوع ماساژ ریلکسی فوق العاده مفید برای افزایش سطح اکسیژن در خون، کاهش سموم عضلات، بهبود گردش خون، انعطاف پذیری بدن و کاهش تنش است.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی یکی از ماساژهای معروف دنیا می‌باشد. در این نوع ماساژ تمام عضلات بدن کشیده می‌شوند و مفاصل بدن باز و بسته می‌شوند. این نوع ماساژ بدن شما را از حالت خشکی درمی‌آورد و سطح انرژی بدن را به حالت نرمال برمی‌گرداند و در رسیدن فرد به آرامش کمک زیادی می‌کند. ماساژ تایلندی به افرادی توصیه می‌شود که اکثر اوقات خود را پشت میز صرف می‌کنند.

ماساژ آیورودا

آیورودا بیشتر از یک ماساژ است. آیورودا در واقع یک فسلسفه درمانی بسیار قدیمی هندی است که در حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و ماساژ یکی از شاخه‌های بیشمار آن است. آیورودا دانشی است که به کیفیت و کمیت زندگی اختصاص دارد و هدف آن شادمانی و لذت همراه با طول عمر و سلامتی است. آیورودا معتقد است سلامتی تنها بیمار نبودن نیست، بلکه لذت بردن از جسم، روح و ذهن است.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ نوع دیگری از انواع ماساژ ریلکسی است که در آن از سنگ‌های صاف و داغ از نوع بازالت و غنی از آهن استفاده می‌شود. گرما و حرارت موجود در این سنگ‌ها می‌‌تواند آرامش بخش باشد و عضلات سفت را گرم و نرم کند. این نوع ماساژ برای افردی که احساس سرما می‌کنند مناسب است. همچنین برای کسانی که گرفتگی عضلانی دارند اما ماساژهای سبک را ترجیح می‌دهند، پیشنهاد خوبی است.

مهم‌ترین فواید ماساژ ریلکسی

همانطور که از نام این ماساژ مشخص است، بیشتر برای رسیدن به آرامش کاربرد دارد. فواید ماساژ ریکلسی نیز همانند سایر روش‌های ماساژ متعدد است. این ماساژ استرس و تنش عظلات را کاهش می‌دهد و با این کار احساس خوبی به فرد تحت ماساژ می‌دهد. ماساژ ریلکسی گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه باعث می‌شود اندام‌ها و پوست شما اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند. همچنین ماساژ ریلکسی سموم را از بدن دفع می‌کند و به روند جریان خواب کمک می‌کند. در ادامه به طور مفصل اصلی‌ترین فواید ماساژ ریلکسی را مشاهده می‌کنید.

ایجاد آرامش

اصلی‌ترین و مهم‌ترین فایده ماساژ ریلکسی، ایجاد آرامش است. همانطور که گفته شد در طول انجام انواع مختلف ماساژهای ریلکسی من جمله ماساژ سوئدی از نورپردازی و موزیک ملایم و روغن‌های معطر استفاده می‌شود و همین مسئله به روند ایجاد آرامش کمک زیادی می‌کند. در ماساژ ریکلسی، ماساژدهنده، با استفاده از حرکات دست خود فشارهای ملایمی به بدن اعمال می‌کند و او را به آرامش کامل ذهنی و جسمی می‌رساند.

رهایی از استرس و اضطراب

تسکین استرس یکی از فواید ماساژ ریلکسی بوده و از اجزای مهم سبک زندگی سالم است.

یک جلسه ماساژ یک ساعته، می‌تواند استرس را با کاهش ضربان قلب و کاهش میزان انسولین و کلسترول بدن، کاهش دهد.

ماساژ ریکلسی هم گردش خون را بهبود می‌بخشد و هم هم منجر به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می‌شود.

وقتی ماهیچه‌ها به آرامی کشیده می‌شوند، اسید لاکتیک از ماهیچه‌ها خارج می‌شود و به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می‌کند.

کاهش فشار خون ناشی از ماساژ می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی و احساسات خصمانه، کنترل هورمون استرس و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه را کاهش دهد.

استرس می‌تواند باعث درد عضلانی شود، اما ماساژ، عضلات را شل کرده و درد را کاهش می‌دهد.

با استفاده از تکنیک‌های ویژه، ماساژدهنده می‌تواند تنش را از عضلات برداشته و انعطاف پذیری آن‌ها را افزایش دهد.

ایجاد احساس جوانی

برخی افراد پس از یک جلسه، ماساژ ریکلسی تنها احساس آرامش نمی‌کنند، بلکه این احساس همراه با حس جوانی و شادابی است.

این حس به دلیل ترشح دو هورمون دوپامین و سروتونین در طول ماساژ است. این دو هورمون مسئول شادی و احساس سلامتی کلی هستند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بهترین مولتی ویتامین برای مردان

سمت راست بیشتر زمانی فعال است که افراد افسرده هستند و بخش چپ مغز اغلب زمانی فعال است که فرد خوشحال است.

بر اساس مطالعات انجام شده، در طول ماساژ، فعالیت در بخش چپ مغز افزایش پیدا می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از فواید ماساژ ریلکسی تقویت سیستم دفاعی بدن است. ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی را با کاهش مقدار کورتیزول که به هورمون استرس مشهور است، افزایش دهد.

این هورمون به سلول‌های دفاعی بدن که مسئول دفاع در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند، حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد.

ماساژ، کورتیزول را کاهش داده و به طبع، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. هورمون کورتیزول یک عامل افزایش وزن نیز می‌باشد پس از بین رفتن این هورمون، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

آموزش ماساژ ریلکسی کل بدن

ماساژ ریلکسی کل بدن
ماساژ ریلکسی کل بدن

مرحله اول آموزش ماساژ : محیطی آرامبخش ایجاد کنید

1. مطمئن شوید که اتاق راحت است.

خیلی مهم است که اتاق ماساژ راحت باشد. اگر فرد در طول ماساژ احساس راحتی نکند از آن لذت کافی نخواهد برد.

2. چند عدد شمع روشن کنید.

شمع می تواند آرامش زیادی ایجاد کند پس شاید ایده‌ خوبی باشد که تعدادی شمع در اتاق روشن کنید.

3. از موزیک استفاده کنید.

پخش موزیک ‌های آرامبخش می‌تواند به ایجاد محیطی آرام و ریلکس‌کننده‌ برای ماساژ کمک کند. موزیک ‌های کلاسیک آرام یا صدای طبیعت هر دو گزینه‌ های خوبی هستند.

  • اگر ممکن است بفهمید فرد دریافت کننده ماساژ از چه نوع موسیقی لذت می ‌برد.
  • یادتان باشد که ماساژ برای اوست نه شما. پس باید سلیقه‌ی او را در نظر بگیرید.
  • صدای موسیقی را بلند نکنید.
  • موسیقی باید خیلی آرام در پس زمینه جریان داشته باشد.
  • در حقیقت موسیقی باید به تجربه ماساژ اضافه شود نه اینکه بخش کاملا مجزایی از آن باشد.

4. از روغن‌ ماساژ استفاده کنید.

برای ماساژ دادن حتما باید از روغن ماساژ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود دست‌هایتان به آسانی روی پوست فرد حرکت کند و به طور تصادفی پوست را فشار ندهید یا نیشگون نگیرید و به هر صورت باعث ایجاد درد در فرد نشوید.

  • فروشگاه‌ های زیاد و البته گرانی وجود دارند که روغن‌های مختلفی می‌فروشند اما هر نوع روغن طبیعی هم برای ماساژ کفایت می‌کند.
  • مثلا اگر در آشپزخانه روغن آفتابگردان یا روغن هسته‌ انگور دارید می‌توانید استفاده کنید.
  • روغن جوجوبا و روغن بادام هم بسیار موثرند و بوی مطبوع و دلپذیری هم دارند.
  • می‌توانید چند قطره اسانس به روغن ماساژ اضافه کنید.
  • حتماً باید از اسانس‌ های طبیعی و خالص استفاده کنید نه از اسانس ‌های شیمیایی.
  • یادتان باشد که این مواد وارد جریان خون می‌شوند. پس بهتر است دقت به خرج دهید و روغن هایی مثل عصاره‌ی اسطوخودوس یا پرتقال پیدا کنید. برای انجام این کار از یک متخصص هم می توانید مشورت بگیرید. به خصوص اگر فرد باردار است یا دچار مشکلات پزشکی می باشد.
  • کمی قبل از انجام ماساژ دست ‌ها و روغن ماساژ را گرم کنید.
  • سردی دستان و روغن ماساژ مانع از انجام یک ماساژ آرامبخش می شود.

5. چند حوله دم دست داشته باشید.

مطمئن شوید که تعداد زیادی حوله‌ تازه و تمیز و استفاده نشده هنگام ماساژ در دسترستان است.

  • اولا برای پوشاندن سطح میز یا تخت باید از حوله استفاده کنید تا روغن ماساژ به بدن فرد نچسبد.
  • دوم این که باید بدن فرد را با حوله بپوشانید .
  • چون هنگام ماساژ، فرد باید تا جایی که ممکن است بدون لباس باشد تا بدن او به طور کامل در دسترس باشد. در این صورت برای این که احساس راحتی کند و همچنین بدنش گرم بماند باید از حوله برای پوشاندنش استفاده کنید.
  • سوما برای پاک کردن روغن اضافی از دست‌ هایتان در طول ماساژ و بعد از آن از به حوله نیاز دارید
بیشتر بخوان بیشتر بدان  فواید روغن سیاه دانه

مرحله دوم آموزش ماساژ : تکنیک های صحیح را به کار ببرید

1. ماساژ دادن را از کف پاها شروع کنید.

هر دو دستتان را اطراف پاها قرار دهید و از انگشتان شست برای ایجاد فشار استفاده کنید.

2. ماساژ را به سمت بالای پا ببرید.

وقتی روی پاها کار می‌کنید پشت پا را هم ماساژ بدهید. برای هر پا از حرکات آرام و ریلکس کننده استفاده کنید و از ساق پا تا ران را ماساژ دهید.

3. از پایین تا بالای کمر بیایید.

در ایینجا هم از تکنیک افلوراژ استفاده کنید. از بالای باسن شروع کنید و تا پایه‌ گردن پیش بروید.

4. به سمت گردن و کتف بروید.

وقتی ماساژ شانه ها تمام شد به سمت گردن بروید و تکنیک فشار و رها سازی را تا خط رویش مو اجرا کنید. دقت کنید که دست ‌هایتان دو طرف ستون فقرات باشد.

5. دست‌ها و بازوها را ماساژ دهید.

وقتی ماساژ گردن و کتف‌ ها تمام شد، به سراغ بازوها بروید و هر بار یکی از آنها را ماساژ دهید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  درمان پوست خیلی خشک

6. کارتان را با ماساژ سر به پایان برسانید.

از فرد بخواهید به پشت دراز بکشد تا بتوانید روی سر و صورت کار کنید. به او فرصت بدهید تا اگر می خواهد حوله اش را مرتب کند.

مرحله سوم آموزش ماساژ : تکمیل ماساژ

1. آهسته و به آرامی کار کنید.

هرگز هنگام ماساژ کامل بدن عجله نکنید. ماساژ باید تجربه‌ خوشایندی برای طرف مقابل شما باشد.

2. همیشه دستتان با پوست فرد در تماس باشد.

این کار باعث حفظ جریان حرکت و تداوم جو آرامبخش می‌شود.

3. گفت‌وگو کنید.

ارتباط در طول ماساژ کامل بدن خیلی مهم است. ممکن است چیزی که برای شما خوشایند است برای دیگری لذت ‌بخش نباشد. پس بسیار مهم است که از فرد بپرسید چه احساسی دارد و واقعا هم به پاسخ ‌هایش اهمیت بدهید و طبق آن‌ها عمل کنید.

4. حواستان به گره‌ ها باشد.

اگر فردی که او را ماساژ می‌دهید روی کمرش گره ‌های عضلانی دارد خوب است آنها را ماساژ دهید و سعی کنید گره ها را از بین ببرید.

5. مراقب ستون فقرات و استخوان‌ها باشید.

هرگز به ستون فقرات و استخوان ‌ها فشار نیاورید. این کار ممکن است باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد شود و احتمال ایجاد آسیب هم وجود دارد.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.