مدیر محصول کیست

سلام به تک تک شما عزیزان دل

به سایت جستیر خوش امدید

ما در اینجا تمام مطالب و اطلاعات مربوط به مدیر محصول کیست را برایتان جمع

اوری کرده ایم

مدیر محصول کیست

مدیر محصول کیست
مدیر محصول کیست

نقشی چالش‌برانگیز و ارزشمند

حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند نمایش سازمانی و تجربه‌ی مدیریتی گسترده‌ای داشته باشند،

به طور فزاینده‌ای به دنبال نقش چالش‌برانگیز مدیر محصول هستند. مسئولیت‌های مدیر

محصول کل سازمان را پوشش داده و به طور معمول با تمرکز روی یک یا چند صنعت

و گروه از مشتری‌ها، به کل بازار گسترش پیدا می‌کند.

کارِ مدیر محصول این است که نیازها و چالش‌های مشتری هدف را بفهمد و بینش

به‌دست‌آمده را به ایده‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی محصول جدید یا بهبود

محصول فعلی تبدیل کند. آنها برای سرمایه‌گذاری، طرح‌های کسب‌وکار و برنامه‌های

تجاری ایجاد می‌کنند و وقتی مدیریت این طرح‌ها و برنامه‌ها را تایید کرد، با تیم‌های

مهندسی و تحقیق و توسعه همکاری نزدیکی خواهند داشت تا نیازها را شناسایی کرده و

به فرایند برگردان ایده به محصول جدید کمک کنند.

بعد هم که محصول موردنظر از فازهای توسعه عبور کرد، کار مدیر محصول کمک به

آماده‌سازیِ سازمان برای بازاریابی و فروش و پشتیبانی از محصول است.

 

در طول عمر محصول، نظارت بر عملکرد و توصیه‌ی تغییر قیمت و یا تبلیغات برای

مقابله با واکنش رقیب‌ها و ارتباط با مشتری‌ها به منظور شناساییِ پیشرفت‌های بالقوه، از

جمله وظایف مدیر محصول است. در نهایت، مدیر محصول ضمن اینکه توقف تولید

محصول قدیمی را مدیریت می‌کند، جایگزینیِ محصولی جدید را نیز دنبال می‌کند.

مدیر محصول در بازار و فناوری مربوطه، کارشناس حوزه (subject-matter expert

) می‌شود و اغلب در ملاقات با مشتری‌ها و سخنرانی در رویدادهای صنعت مربوطه و

بیشتر بخوان بیشتر بدان  استراتژی فروش موفق

برای نوشتن کتاب و مقاله در آن حوزه از او دعوت می‌شود.

مدیران محصول همه‌ی این کارها را از طریق هدایت و تعامل و رهبریِ افراد و

عملکردها در سراسر سازمانشان انجام می‌دهند؛ اگرچه اغلب تنها قدرت رسمیِ آنها،

توانایی در متقاعدکردنِ دیگران به پشتیبانی از ایده‌هایشان است.

این شغل، شغلی چالش‌برانگیز است که خیلی خواهان دارد، به خصوص جوانانی که

تازه از کالج دانش‌‌آموخته شده‌اند یا دانشگاهیانِ دانش‌آموخته‌ی MBA به طور فزاینده‌ای

در پی چنین شغلی هستند. خدمت به عنوان مدیر محصول، فرصتی فراهم می‌کند برای

دستیابی به قابلیتِ خوب دیده‌ شدن در سازمان و همین‌طور پرورش مهارت‌ها و اعتباری

که برای ارتقا به سمتِ مدیرکلی در آینده ضروری هستند.

مدیر محصول، نقشی در مسیر تحول

نقش سنتی مدیر محصول از شرکت‌های تولید محصولات مصرفی نظیر Procter & Gamble

یا Unliever نشأت می‌گیرد. در این شرکت‌ها، این قهرمان‌های محصول یا رده‌ی

محصولات به عنوان مدیرهای اجرائیِ محصولات انجام وظیفه می‌کردند. از تحقیقات

مربوط به بازار گرفته تا توسعه‌ی محصول و بسته‌بندی و تبلیغات و فروش، این افراد

محصولات را در جهت رشد و سوددهی بیشتر مدیریت می‌کردند.

با گذشت زمان، هر بخش از صنعت به طور عملی نوعی از مدیر محصول را شکل

داد. حتی شرکت‌هایی که روی ارائه‌ی خدمات متمرکز بودند هم روی نوعی مدیر

محصول تکیه کردند تا نیازهای مشتری و بینش‌هایی که از بازار دریافت می‌کردند را

به خدمات جدیدی تبدیل کنند.

در بعضی بازارها، این نقش به دو قسمت تقسیم شد، یکی مدیر محصول و دیگری مدیر

بازاریابیِ محصول. مدیر بازاریابی محصول بیشتر روی بازاریابیِ خارجی

(outbound marketing) و هماهنگی تمرکز می‌کند؛ در حالی که مدیر محصول

بیشتر تلاش‌هایش را روی هماهنگیِ داخلی متمرکز کرده و با تیم‌های تحقیق و توسعه یا

بیشتر بخوان بیشتر بدان  مدیریت ریسک

مهندسیِ شرکت همکاری می‌کند. در این وضعیت که وظیفه تقسیم می‌شود، هر دو طرف

نزدیک به هم کار می‌کنند تا از سازگاری و هماهنگی در تمام گروه‌های ذینفع مطمئن

شوند.

مدیر محصول، مدیر پروژه نیست

هر چند در انجام وظیفه‌ی مدیریت محصول، هماهنگیِ متقابل گروهیِ زیادی وجود

دارد، اما نباید این شغل را با شغل مدیر پروژه (project manager) اشتباه بگیریم.

مدیر پروژه مسئول هماهنگی و هدایت تیم‌ها برای کار روی طرح‌های موقتی و

منحصربه‌فرد است، در حالی که مدیر محصول محصولاتش را از یک طرح کسب‌وکار

یا چشم‌انداز مدیریتی آغاز می‌کند.

مدیر پروژه از استانداردهای صنعتی که به خوبی تعریف شده‌اند و از شیوه‌نامه‌ی

صدور گواهینامه بهره می‌برد، در حالی که نقش مدیر محصول به میزان قابل توجهی

کمتر رسمیتی بر پایه‌ی صنعتی یافته است. چندین موسسه هستند که کارشان آموزش

مدیران محصول است، اما تا زمان نوشته شدن این مقاله، هیچ پیکره‌ی استانداردی از

دانش یا صدور گواهینامه، مانند آنچه در زمینه‌ی مدیریت پروژه وجود دارد، در

مدیریت محصول نداریم. هم برای مدیر محصول و هم برای مدیر پروژه عادی است که

روی توسعه‌ی یک محصول جدید یا طرح بهبود محصول با یکدیگر همکاری کنند.

مهارت‌های ضروری برای موفقیت در سِمَت مدیر محصول

با توجه به دامنه‌ی گسترده‌ای که مدیریت محصول دارد، چندین و چند مهارت لازم

برای موفقیت وجود دارد. این مهارت‌ها عبارتند از:

بیشتر بخوان بیشتر بدان  شرح وظایف مدیر منابع انسانی

مسیرهای شغلی به سمت مدیریت محصول

مدیران محصول با پیش‌زمینه‌های مختلفی وارد این حوزه می‌شوند، از جمله:

علاوه بر اینها، برخی شرکت‌ها افرادی را به طور مستقیم از شرکت‌های فعال در بخش

بازار هدف به خدمت می‌گیرند. در واقع مسیرهای فراوانی به مقصد این نقش جالب و

مهم وجود دارد.

مسیر شغلی برای مدیران محصول

اگرچه مدیران محصول می‌توانند در جایگاه یا بخش خودشان ارتقا پیدا کنند، اما معمول

است که مدیران محصولِ باتجربه، به سمتِ مدیر کل یا مدیر بخش، ارتقای درجه پیدا

می‌کنند. من به‌شخصه مدیران محصول را به مدیریت فروش و بازاریابی و دیگر

سمت‌های مدیر کلی ارتقا داده‌ام. پایه‌ی گسترده‌ی دانش آنها از صنعت و محصول و

عملکردها، ایشان را برای سمت‌های زیادی در یک سازمان در اولویت بالا قرار

می‌دهد.

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.