مهار استرس کنکور با چند تکنیک طلایی

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم مهار استرس کنکور با چند تکنیک طلایی  در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

اگر داوطلبی هستید که برای امادگی کنکور دچار استرس هستید و حس می کنید که امکان دارد استرس سر جلسه کنکور هم به سراغتان بیاید، باید از همین حالا راههای مقابله با استرس کنکور را بشناسید و برای رفع این مشکل تلاش کنید.

۱- تکنیک توقف آگاهانه ذهن 

ذهن ما دائما در حال تولید فکر و اندیشه است. اندیشه های مثبت نجات بخشند و کمک می کنند تا در جهت رشد حرکت کنیم ولی اندیشه ها و افکار منفی ما را در حالت دوزخی قرار می دهد.

نمی گذارد آرامش داشته باشیم و با آرامش درس بخوانیم . در روش توقف آگاهانه ذهن به محض این که افکار استرس زا به مغزمان هجوم آوردند پا را بر پدال ترمز می گذاریم و آن را متوقف می کنیم . این کار در ابتدا سخت است و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد ولی بعد از چند با تمرین ذهن ما شرطی شده و می توانیم افکار استرس زا را متوقف کنیم .

مدیریت زمان:

گاهی هم دلیل استرس عدم برنامه ریزی درست و نقص در مدیریت زمان است. با هدف گذاری و اولویت بندی این هدف ها میتوان ميزان آشفتگی ذهن را کاهش داد. پس از هدف گذاری، باید آنها را به اهداف جزیی تر تقسیم نمود و فعالیت های لازم را برای رسیدن به آنها در طول روز و هفته و ماه گنجاند. هرشب برای روز بعد برنامه ریزی کنید تا بدانید چه فعالیت هایی و در چه محدوده ی زمانی باید انجام شود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی

 

به این نکته آگاهی داشته باشید که با توجه به وقوع یکسری اتفاقات غیرمنتظره همچون بیماری و طولانی شدن مدت زمان مطالعه ی یک درس بر خلاف انتظارمان، امکان این که به طور کامل نتوانیم برنامه را اجرا کنیم وجود دارد. پس برنامه باید انعطاف داشته باشد و بخشی از زمان را در برنامه ی هفتگی جهت جبران عقب ماندگی ها قرار دهیم.

 

همچنين باید علاوه بر برنامه ریزی آينده، بخش کوتاهی از روز را( به عنوان مثال 5 الی 10 دقیقه) صرف محاسبه فعالیت های خویش کنید تا ببینید آیا تمام قوای خویش را در جهت اجرای برنامه ی روزانه به کار گرفته اید یا خیر؟ عدم توانایی در مدیریت درست زمان یکی از عوامل ایجاد استرس است.

۳- تکنیک تمرکز بر تنفس 

نفس عمیق باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغزتان برسد و درنتیجه بهتر می توانید افکارتان را کنترل کنید . در روش تنفس آگاهانه یک نفس عمیق بکشید و چند ثانیه نفس را حبس کنید و آن را بیرون دهید. این کار را ۱۰ بار انجام دهید . با این روش استرس شما خیلی سریع فروکش می کند و شما آرام می شوید. این روش را قبل از خواب بارها تمرین کنید و یک آرامش عمیق را تجربه کنید.

4 .صحبت مثبت درونی همگام با مطالعه دقیق دروس

در این شرایط داوطلبان کنکور می‌توانند جهت کاهش استرس همگام با مطالعه دروس صحبت‌های مثبت با خود داشته باشند، دوش گرفتن روزانه هم مفید است؛ آب بسیار آرامش بخش است و می‌تواند برای حس شما نیز یک زنگ استراحت باشد اگر به یک استراحت نیاز دارید دوش بگیرید یا استحمام کنید، نوشیدن آب هم کارساز است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تاثیر موسیقی بر روی کارمندان

گاهی اوقات نوشیدن آب به ویژه آب خنک می‌تواند به تنظیم مجدد بدن ما کمک کند و یک استراحت کوچک به بدن داده یا انرژی ما را برای ادامه روز بیشتر کند، آرام سازی عضلانی پیش رونده می‌تواند مؤثر باشد؛ زیرا آرام سازی عضلانی پیش رونده روشی برای منقبض و منبسط کردن ماهیچه‌هایتان هست با منقبض و سپس منبسط کردن ماهیچه‌های بدن از نظر فیزیکی آرام تر خواهد شد.

5. ورزش: 

روحیه را ارتقاء می دهد؛ برای این که افزایش جریان خون میتواند پاسخگویی مغز به اضطراب را افزایش دهد. ورزشهای هوازی مانند پرش، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی بهترین نوع ورزش است.

 

6-تغذیه:

 ویتامین های گروه B مانند موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ سبز میتوانند حس نشاط و انرژی را در دوران های پر اضطراب ایجاد کنند. ویتامین های گروه C مانند مرکبات، گوجه فرنگی، بروکلی کمک کننده اند. همچنين ميزان جذب منیزیم را میتوان از طريق آجیل و مغزها و غلات سبوس دار به خصوص جو افزایش داد.

7. کنترل استرس با هدف گذاری

نخست هدف خویش را تعيين کنید و بعد به مطالعه بپردازید. باتوجه به زمان مانده برای کنکور، رشته و دانشگاهی که تصمیم ادامه تحصیل در آنرا دارید انتخاب کنید و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را از روی رتبه و نمره داوطلبان سال های قبل در بیاورید. با این بررسی ها متوجه می شوید که لازم نیست تمام سوالات کنکور را برای قبولی در رشته دانشگاهی مورد علاقتان پاسخ دهید و بر اساس یافته هایتان، به سراغ تسلط بر روی مباحثی بروید که ضرایب بالاتری در رشته تان دارد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  آیا ماست و خرما با هم میسازند

 

8. کنترل استرس با خواب کافی و با کیفیت

بدون داشتن خواب مطلوب نمی توانید تمرکز کافی بر روی دروس داشته باشید. همچنين کم خوابی سبب استرس و حس خستگی می شود و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می دهد. شام سبکی بخورید تا بتوانید راحت بخوابید. خواب کافی به خصوص در شب آخر اهمیت زيادي دارد، استفاده از دمنوش های آرامبخش، تماشای فیلم کمدی یا پیاده روی کوتاه میتواند به خوابی راحت در شب سرنوشت سازتان کمک کند.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.