نحوه مدیریت کردن نظرات مختلف درون یک تیم

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي نحوه مدیریت کردن نظرات مختلف درون یک تیم اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

کار گروهی

کار گروهی همانند یک اهرم قدرتمند عمل می‌کند که با ایجاد یک روحیه خوب در اعضای تیم، می‌تواند بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد و در نهایت منفعت بیشتری را برای همه رقم بزند.

اهمیت کار گروهی

بدون کار گروهی پیشرفت و توسعه یک کسب و کار عملا امکان‌پذیر نیست. چرا که عدم توجه به برخی نکات و پایین آمدن کیفیت محصول سبب کاهش رضایتمندی مشتریان و در نهایت از دست دادن آن‌ها می‌شود. طبق آمار، علت بیش از ۸۰ درصد مشکلات اجرایی که کارمندان در محیط کار از آن‌ها رنج می‌برند، ‌عدم هماهنگی و ارتباط مناسب با اعضای تیم خود یا سایر بخش‌های مجموعه است.

1.مدیریت مشارکتی

روش مدیریت مشارکتی، شیوه‌ای از مدیریت تیم است که در آن از اعضای تیم خواسته می‌شود که در فرآیندهای تصمیم‌گیری حضور فعال داشته باشند. در این شیوه هر اتفاقی که می‌افتد با هدف تجمیع نظرات و جلب ایده‌های مختلف اعضای تیم است.

نحوه مدیریت کردن نظرات مختلف درون یک تیم
نحوه مدیریت کردن نظرات مختلف درون یک تیم

با جمع کردن نظرات و ایده‌های کارکنان، شما می‌توانید تمرکز تیم را به سمت هدفی خاص هدایت کنید و حجم کاری را از این نقطه مدیریت نمایید. این شیوه مدیریت نه تنها باعث بروز خلاقیت و نوآوری در تیم می‌شود، بلکه از تکصدایی و دیکتاتوری در تیم جلوگیری می‌کند.

چه زمانی از این شیوه مدیریتی استفاده کنیم؟

شیوه مدیریت مشارکتی زمانی به نتیجه می‌رسد که کارکنان شما درک درستی از اهداف و اولویت‌های کسب‌وکار داشته باشند. برای مثال اگر شرکتی که در آن کار می‌کند مشتری محور است و کارکنان شما افرادی هستند که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباطند، به احتمال زیاد اولویت‌ها و اهداف را به خوبی می‌شناسند. این سبک مدیریت می‌تواند به شکوفایی ایده‌ها و راهکارهایی خلاق و همکاری طولانی مدت با کارکنان بیانجامد.

 2. مدیریت شبکه‌ای

مدیریت شبکه‌ای بر روی ایجاد ارتباط بین تیم‌های مختلف و اعتماد کردن به این ارتباط‌های ایجاد شده تاکید می‌کند. در واقع، در این نوع شیوه مدیریت، شما در انجام فرآیندها دخیل نیستید و کارکنان برای رفع مشکلات یا گرفتن تایید برای انجام کارها باید به سراغ یکدیگر بروند. در این سبک از مدیریت، نقش مدیران حفظ و نگهداری روابط بین کارمندان است تا آن‌ها بتوانند به خوبی با یکدیگر کار کنند. برای مثال مدیران باید جلسات منظمی را برای ارتباط بهتر تیم‌ها با یکدیگر برگزار کنند یا کانال‌های ارتباطی درستی را برای هر یک از تیم‌ها در نرم‌افزارهایی مانند ترلو، اسلک و … ایجاد کنند. مدیریت شبکه‌ای برای آنکه به خوبی انجام شود، نیاز به آزمون و خطاهای فراوان دارد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  رپورتاژ آگهی چیست

چه زمانی از این شیوه مدیریتی استفاده کنیم؟

برای مدیران و رهبرانی که بر کار چندین تیم نظارت دارند، مدیریت شبکه‌ای، شیوه مدیریتی ایده‌آلی است. زمانی که تیم‌هایتان کوچک هستند می‌توانید جلسات منظم هفتگی با آن‌ها برگزار کنید، اما زمانی که تیم‌ها بزرگتر می‌شوند، مدیریت و ایجاد هماهنگی و ارتباط بین تیم‌ها سخت‌تر خواهد شد. در این شرایط باید سعی کنید از درون هر تیمی، شخصی را به عنوان هماهنگ‌کننده یا سرپرست انتخاب کنید. به این ترتیب، حتی اگر یک مدیر تازه کار با تیمی کوچک هم باشید، کسب مهارت در برقراری ارتباط بین اعضای تیم‌ها برای موفقیت‌تان الزامی خواهد بود. تلاش کنید افق دید وسیعی‌تری نسبت به اندازه تیم‌تان به دست آورید تا متوجه شوید که هر یک از کارکنان چگونه با یکدیگر در ارتباط هستند.

 3. مدیریت به شیوه منتورینگ

در مدیریت به شیوه منتورینگ، روش کار به این صورت است که گاهی اوقات خودتان وارد فرآیندها می‌شوید و گاهی اوقات هم خودتان را از فرآیندها بیرون می‌کشید. این کار باعث رشد مهارت‌های کارکنان شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در انجام کارها خود مختار شوند.

در این روش مدیریتی، شما به عنوان یک مربی نقش‌آفرینی می‌کنید. به این ترتیب، شما باید با تک‌تک اعضای تیم‌تان به طور مستقیم کار کنید تا نقاط قوت و ضعفشان را بشناسید و آن‌ها را به سمت ارتقای مهارت‌هایشان هدایت کنید. با برگزاری جلسات متعدد درباره تعیین اهداف، ایجاد برنامه توسعه و پیگیری روند انجام کارها شما به کارکنان خود کمک خواهید کرد تا در حوزه فعالیتشان خبره شوند. کمک کردن به کارکنان برای تقویت مهارت‌هایشان علاوه بر انگیزه‌بخشی به آن‌ها، برای موفقیت کسب‌وکار نیز مفید است.

چه زمانی از این شیوه مدیریتی استفاده کنیم؟

اگر خودتان زمانی در حوزه کاری‌تان موفق (و یا به نوعی ستاره) بودید و به تازگی ترفیع شغلی گرفته‌اید، بهترین فرد برای به کارگیری این شیوه مدیریتی هستید.

در واقع، در این شیوه از مدیریت تمام تلاش شما این است که چراغ را به دست کارمندان‌تان بسپارید و به آن‌ها کمک کنید تا در حوزه کاری‌شان به افرادی خبره تبدیل شوند (البته پس از آنکه کارمندانتان در کارشان درخشیدند، باید از سر راهشان کنار بروید).

با این تفاسیر، شما این توانایی را خواهید داشت تا به عنوان یک منتور در کنار اعضای تیم‌تان باشید، حتی اگر با تخصص آن‌ها آشنایی ندارید. اگر خودتان هم در زمینه فعالیت اعضای تیم‌تان اطلاعات چندانی ندارید، می‌توانید آن‌ها را به افراد و منابع درست متصل کنید؛ این کار هم به خودی خود نوعی از Mentoring است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  اوقات فراغت

این شیوه از مدیریت را برای مدیریت کارکنان اتخاذ کنید که می‌خواهند مهارت‌هایشان را تقویت و در کارشان پیشرفت کنند. البته مدیریت به شیوه منتورینگ برای آن دسته از کارکنان ضعیف‌تری که نیاز به هدایت دارند نیز بسیار مفید است.

امروزه کارکنان یک مجموعه بیش از هر زمان انتظار دارند که مدیرشان، منتور و راهنمایشان باشد، نه رئیس‌شان! کارکنان زمانی که بفهمند که شرایط کافی برای تقویت مهارت‌هایشان را دارند و مدیرشان آن‌ها را در هر شرایطی راهنمایی می‌کند، بالاترین بازده عملکرد را خواهند داشت.

4.مشخص شدن قوانین سازمانی

5. اطلاع رسانی اهداف بلند مدت سازمان

تمامی کارکنان صرف نظر از این‌که به صورت تمام وقت یا پاره وقت با شما همکاری می‌کنند، باید از تمامی اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب و کار اطلاع داشته باشند. حتی اگر کارمند جدیدی به تیم اضافه می‌شود، باید سریعا درک درستی از اهداف داشته باشد. علاوه بر این، اگر مدیران تصمیم به تغییر استراتژی بگیرند، اخبار جدید باید طی جلسات هفتگی به تیم‌ها منتقل گردد. این عمل باعث می‌شوند که افراد یک تیم بدانند که چقدر وظایفی که با کار گروهی انجام می‌دهند، جهت رسیدن به یک هدف ضروری است و همه یک‌دل و در کنار هم در مسیری مشخص برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش کنند.

6. تشویق کارکنان

یکی از کارهایی که می‌تواند کار گروهی در بخش‌های مختلف یک مجموعه را بهتر کند، اطلاع رسانی درون سازمانی و تجلیل از فعالیت‌های صورت گرفته است. یکی از شیوه‌های متداول و مرسوم برای تشویق کارکنان نیز در نظر گرفتن هدایای مختلف یا افزایش حقوق است. نکته بسیار مهم این است که اگر کارمندی بیش از حد مسئولیت‌هایش برای یک سازمان زحمت می‌کشد، باید این احساس به او منتقل شود که زحمات او مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد و حس خوبی از این کار داشته باشد. همچنین اگر کارمندی به سایر کارمندان در بخش‌های غیرمرتبط با وظایف شخصی خود کمک می‌کند، حتما باید مورد تشویق (هرچند ناچیز) قرار بگیرد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  درمان سردرد با ۱۸ روش خانگی و آسان!

قدردانی از کارمندان و داشتن رفتاری دوستانه با آن‌ها باعث ایجاد یک فضای عالی و نزدیک می‌شود. وقتی افراد در فضایی کار می‌کنند که به خاطر کمک به همکاران خود مورد توجه و تشکر قرار می‌گیرند، این کار طبیعتا می‌تواند فضای کار گروهی را بهتر کند. این تشکر می‌تواند به شکل‌های متنوعی باشد؛ یک تشکر زبانی ساده توسط مدیر،‌ یک کارت هدیه و یا حتی یک مرخصی یک روزه می‌توانند کارهایی باشند که برای قدردانی از یک کارمند انجام می‌پذیرد.

7. احترام به دانش و تجربیات کارمندان

اگر مدیران با کارمندان خود همانند کودکانی که قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند، رفتار کنند، بدون شک نمی‌توان انتظار پیشرفت را از آن تیم داشت. بهبود شرایط و پیشرفت کار گروهی زمانی صورت می‌گیرد که کارمندان به صورت مستقل آزادی عمل داشته باشند و محترمانه با آن‌ها برخورد شود.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که اهداف کسب و کار به اطلاع کارمندان برسد و تمام ابزاری که برای کار به آن‌ها نیاز دارند نیز در اختیارشان قرار بگیرد؛ اما وقتی مدیران وارد مسائل بسیار جزیی وظایف یک کارمند می‌شوند،

اعضای تیم به جای فکر به انجام کار گروهی خلاقانه و موثر، بیشتر به دنبال راضی کردن مدیر مستقیم خود خواهند بود. مسلما حتی اگر کارکنان یک مجموعه یا اعضای تیم به صورت کاملا متعهد و درست، کار خود را در محیط کاری انجام دهند،

زمانی که شخصی دائما در کارشان سرک بکشد و به دنبال ایراد باشد، هیچ‌گاه صد درصد توان خود را صرف بهبود عملکردشان نمی‌کنند. به جای مدیریت جزئیات یک کارمند، شما به عنوان یک مدیر می‌توانید با توسعه فرهنگ اعتماد، صداقت و احترام یک فضای کاری بی‌‌نظیر را شکل دهید که در آن اعضای تیم با هماهنگی تمام در حال کار باشند.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.