نمودار چرخه عمر

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي نمودار چرخه عمر اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

نمودار چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول یکی از کلیدی ترین مفاهیمی است که یک مدیر باید در مورد محصولات یا خدمات خود بداند.

یک شرکت که به توسعه بازار و توسعه محصول می‌اندیشد ، باید تغییرات سلیقه ، تکنولوژی و  رقبا را در نظر داشته باشد. برای اغلب محصولات می‌توان چرخه عمر محصول را بر اساس فروش و سود پیش بینی شده ، ترسیم نمود.

معمولا مدیران بازاریابی از چرخه عمر محصول برای حرکت به سوی پیشرفت و بهبود شرایط تولید محصولات استفاده می‌کنند و استراتژی‌هایی بکار می‌گیرند تا بتوانند بر این مسیر تأثیرگذاری مشخصی داشته باشند.

چرخه عمر محصول Product Life Cycle : PLC از مرحله ایجاد محصول آغاز و سپس به مرحله توسعه بازار رفته و در پایان به افول یا نابودی خواهد رسید.

نمودار چرخه عمر محصول
نمودار چرخه عمر محصول

 مراحل چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول  PLC  دارای 5 مرحله یا بخش است .

  1. مرحله ایجاد محصول ( توسعه محصول /  ساخت اولیه محصول )
  2. مرحله معرفی به بازار
  3. مرحله رشد
  4. مرحله بلوغ
  5. مرحله افول

در جدول زیر ویژگی هر مرحله از چرخه دیده می‌شود.

ویژگی

مرحله ایجاد محصول

  1. سرمایه‌گذاری انجام می‌شود
  2. فروش هنوز آغاز نشده
  3. ایده‌های جدیدی در مورد محصول ارائه ، عملیاتی و آزمایش می‌شود

مرحله معرفی محصول به بازار

  1. هزینه‌ها بسیار بالاست
  2. میزان فروش با سرعت بسیار کندی ، افزایش میابد
  3. رقابت بسیار ضعیف یا اصلا وجود ندارد
  4. تقاضا باید ایجاد شود
  5. مشتریان باید به استفاده از محصول ، ترغیب شوند تا بتوان درآمد ناچیزی را ایجاد نمود

مرحله رشد

  1. هزینه‌ها به علت مقیاس اقتصادی، کاهش میابد
  2. حجم فروش به میزان زیادی ، افزایش میابد
  3. سودآوری در حال ایجاد شدن است
  4. آگاهی از برند افزایش می‌باید
  5. رقابت در حال افزایش است و رقبای جدید نیز وارد بازار می‌شود
  6. رقابت بر کاهش قیمت برای افزایش حداکثری مشتری راغب افزایش‌یافته

مرحله بلوغ

  1. هزینه‌ها به دلیل افزایش حجم تولید ، کاهش پیداکرده و تجربه سازمانی شکل می‌گیرد
  2. حداکثر فروش انجام می‌شود و بازار به حالت اشباع می‌رسد
  3. رقبای جدیدی وارد بازار می‌شود
  4. قیمت‌ها به علت افزایش تعداد محصولات رقیب کاهش میابد
  5. تمایز برند و تنوع در ویژگی‌های محصولات بر حفظ یا افزایش سهم بازار تاکید دارد
  6. سود کاهش میابد

مرحله افول

  1. هزینه‌ها به علت مقیاس اقتصادی در حال افزایش است
  2. حجم فروش کم می‌شود
  3. قیمت و سوددهی در حال کاهش
  4. سود یک چالش بزرگ برای کارایی واحد تولید و توزیع خواهد بود و مسئله فقط افزایش فروش نیست
بیشتر بخوان بیشتر بدان  روش های ایجاد انگیزه در کارکنان

نمودار چرخه عمر تکنولوژی

چرخه حیات تکنولوژی (TLC) منفعت تجاری یک محصول در هزینهٔ مرحلهٔ تحقیقات و تولید و بازگشت مالی در حین «زندگی حیاتی» اش را توصیف می‌کند. بعضی تکنولوژی‌ها، مانند ساخت فولاد، کاغذ یا سیمان طول عمر زیادی دارند (با انواع کمتر در تکنولوژی که با زمان گنجانیده شده‌است) در حالی که در دیگر موارد، مانند محصولات دارویی و الکتریکی، طول عمر ممکن است بسیار کوتاه باشد.

TLC همراه با محصول یا سرویس تکنولوژیکی با چرخه حیات محصول (PLC) که در مدیریت چرخه حیات محصول درگیر می‌شود، تفاوت دارد. دومی با زندگی یک محصول در بازار با توجه به زمان‌بندی معرفی، اندازه‌های بازاری و هزینه‌های تجارتی درگیر است. تکنولوژی ای که محصول بر مبنای آن است (برای مثال، چای طعم دار خاص) ممکن است که کاملاً حاشیه‌ای باشد اما فرایند ساخت و مدیریت زندگی اش به عنوان یک محصول مارک دار بسیار متفاوت خواهد بود.

چرخه حیات تکنولوژی به زمان و هزینهٔ ساخت تکنولوژی، جدول زمانی هزینه بازسازی و حالت‌های تولید تکنولوژی برای اینکه سود مناسب نسبت به هزینه و خطر پذیرفته شده به دست آید، مرتبط است. TLC ممکن است که در حین گردشش توسط حق تثبیت اختراع و علامت‌های تجاری که به دنبال طولانی کردن گردش و گرفتن حداکثر سود از آن می‌باشند، محافظت شود. محصول تکنولوژی ممکن است که فقط یک کالا مانند پلاستیک پلی اتیلن یا یک محصول پیچیده مانند ICهایی که در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند، باشد.

توسعهٔ یک محصول یا فرایند رقابتی می‌تواند تأثیر اصلی روی طول عمر تکنولوژی بگذارد و آن را کوتاه‌تر کند. به همان اندازه، کمبود حقوق مالکیت عقلانی در طول دعوی قضایی یا کمبود عناصر مخفیانهٔ آن (اگر وجود دارد) در طول کسری‌هایش همچنین ممکن است برای کاهش طول عمر تکنولوژی کار کند؛ بنابراین، واضح است که مدیریت TLC جنبهٔ مهمی در توسعهٔ تکنولوژی می‌باشد. در آسان‌ترین قاعده سازی، نوآوری می‌تواند ترکیبی از تحقیقات، تولید، نمایش و توسعه باشد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بسته بندی محصولات

اکثر تکنولوژی‌های جدید یک چرخه حیات بلوغ تکنولوژی مشابه را دنبال می‌کنند که بلوغ تکنولوژیکی یک محصول را تشریح می‌کند. این با یک چرخه حیات محصول یکسان نیست، بلکه برای یک تکنولوژی کامل یا یک نسل تکنولوژی استفاده می‌شود.

اتخاذ تکنولوژی متداول‌ترین پدیده‌ای است که تکامل صنعت‌ها را به همراه چرخه حیات صنعت اداره می‌کند. بعد از گسترش استفاده‌های جدید از منابع، آن‌ها به تمام کردن بهره‌وری این فرایندها می‌رسند، تولیدهایی که در ابتدا آسان‌تر و بزرگتر هستند و در طول زمان به‌طور طاقت فرسایی سخت می‌شوند، همان‌طور که تکنولوژی بالغ تر می‌شود.

چهار مرحلهٔ چرخه حیات تکنولوژی

  1. مرحلهٔ تحقیقات و توسعه (R&D)، وقتی که درآمدها از ورودی‌ها منفی هستند و جایی که پیش‌بینی بینی امکان عدم موفقیت بالا است.
  2. مرحلهٔ ترقی، وقتی که هزینه‌های پرداخت شده از جیب بازیابی شده‌اند و تکنولوژی شروع می‌کند به وسیلهٔ رفتن فراتر از مرحلهٔ اول در TLC، قدرت جمع می‌کند.
  3. مرحلهٔ بلوغ، وقتی که سود زیاد و ثابت است و قلمرو، که به اشباع می‌رسد، توسط M علامت گذاری شده‌است.
  4. مرحلهٔ سقوط، بعد از این نقطه بهره‌مندی‌ها و استفاده از این تکنولوژی کاهش می‌یابد.

نمودار چرخه حیات پروژه

مدیران یا سازمان های پروژه محور می توانند پروژه را به چند مرحله که عمدتاً متوالی و گاهی همپوشان هستند،تقسیم کنند تا کنترل بهتری را به منظور ارتباط مناسب با فعالیت های مستمر سازمان مجری اعمال نمایند. بطور کلی ، مجموعه این مراحل به عنوان چرخه حیات پروژه شناحته می شود.
چرخه حیات پروژه می تواند با توجه به جنبه های منحصر به فرد سازمان،صنعت و یا تکنولوژی تهیه و شکل دهی شود که بسیاری از سازمان ها یک مجموعه خاص از چرخه های حیات را برای استفاده در تمامی پروژه هایشان مشخص می کنند.
چرخه عمر یک چارچوب اساسی برای مدیریت پروژه ارائه می نماید که می تواند رویکرد پیشگویانه و یا اقتباسی داشته باشد ، در رویکرد پیشگویانه محصول و تحویل شدنی ها در ابتدای پروژه تعریف می شود ولی در رویکرد اقتباسی محصول از طریق تکرارهای چندگانه توسعه داده می شود که محدوده تفصیلی برای هر تکرار تنها در ابتدای همان تکرار تعریف می گردد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  دفع ساس

خصوصیات چرخه حیات پروژه
تمامی پروژه ها صرف نظر از بزرگی ،کوچکی ، سادگی و یا پیچیدگی آن ها دارای ساختار عمومی چرخه حیات پروژه هستند که شامل مراحل آغازین(شروع پروژه)،میانی (سازماندهی ، آماده سازی و اجرای کارهای پروژه) و پایانی (خاتمه پروژه) هستند.

نمودار چرخه عمر
نمودار چرخه عمر

ریسک و عدم قطعیت بیشترین مقدار را در ابتدای پروژه دارند که این عوامل در طولچرخه حیات پروژه با پذیرش تحویل شدنی ها، کاهش می یابد.
همچنین قابلیت تأثیر گذاری ذینفعان بر مشخصات نهایی محصول پروژه در ابتدای پروژه در بیشترین مقدار است که با پیشرفت و تکمیل پروژه ،کاهش می یابد ولی هزینه تغییرات و تصحیح اشتباهات با تکمیل پروژه، افزایش می یابد.

نمودار چرخه عمر
نمودار چرخه عمر

 

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.