پیاده روی یا تردمیل کدام بهتر است؟

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ پیاده روی یا تردمیل کدام بهتر است؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

در جوامع امروزه با پیشرفت صنعت و مدرن شدن زندگی و نحوه گذران آن، همچنین پیشرفت و توسعه آپارتمان‌نشینی، فعالیت جسمانی و پیاده روی به حداقل خود رسیده است. همین موضوع بهانه‌ای شده است برای مضرات فراوانی همچون چاقی و درد و بیماری هایی در ناحیه عضلات و ماهیچه های بدن. که اکثرا به دنبال بی تحرکی و ورزش نکردن آمده است. به همین دلیل در خصوص کار کردن با دستگاه هایی مانند تردمیل، استفاده از آن نسبت به پیاده‌روی ترجیح داده می‌شود.

پیاده روی یا تردمیل کدام بهتر است؟
پیاده روی یا تردمیل کدام بهتر است؟

در ابتدا به شما توصیه می کنیم که هیچ وقت برای پیاده روی طولانی مدت از تردمیل استفاده نکنید. تجربه نشان داده است استفاده ی مداوم و طولانی مدت از تردمیل موجب آسیب های زانویی می شود. راه رفتن بر روی تردمیل با راه رفتن بر روی زمین عادی متفاوت است و در اغلب موارد عضلات چهارگوش ساق، بیشتر از عضلات ران و باسن فشار را تحمل می کنند. این امر موجب عدم تعادل در بین ماهیچه ها می شود و اگر آن را تصحیح نکنید باعث آسیب دیدگی خواهد شد.

مضرات دویدن روی تردمیل

 سطح زمین

شما هنگام استفاده از تردمیل همیشه بر روی یک سطح مشخص راه می روید، اما در فضای آزاد می توانید ماسه ی نرم، بتن و چمن و انواع دیگری از سطوح را تجربه کنید. هنگامی که با این تفاوت سطح روبه رو می شوید سیستم عصبی شما به چالش کشیده شده و سعی می کند تعادل را در سطح جدید حفظ کند. به این ترتیب بدن شما فعالیت بیشتری خواهد داشت.

مقاومت در برابر باد

بسیاری ازمتخصصین ارزش زیادی برای مقاومت در برابر باد هنگام دویدن در فضای آزاد قائل هستند. اما مطالعات نشان می دهد که مقاومت باد هنگام تمرین تنها ۱ تا ۱۰ % بر قدرت ورزش می افزاید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  دوچرخه سواری

فرم دویدن

خطا در فرم دویدن هنگام استفاده از تردمیل بسیار رایج تر است. تکنیک دویدن باید در هر دو شیوه ی دویدن یکسان باشد اما متاسفانه نوار تردمیل نمی تواند به طور کامل خود را با شما همگام کند و حرکت شما بر روی تردمیل بیش از حالت عادی فرم فنری دارد که این ترفند باعث می شود بتوانید در سرعت بالا راحت تر بدوید. دویدن بر روی تردمیل از این حیث که زمان کمتری را بر روی آن صرف دویدن می کنید برای شما راحت تر است.

چالش های محیطی

یکی دیگر از فواید دویدن در فضای آزاد روبه رویی با چالش های محیطی است. اگر در یک منطقه ی شهری زندگی می کنید باید از خیابان بگذرید، برای عابران پیاده جا خالی دهید و چرخش های تند و تیز داشته باشید.

سراشیبی

یکی دیگر از مضرات استفاده از تردمیل عدم قابلیت دویدن در سراشیبی است. بسیاری از ورزشکاران برای بهبود طول گام های خود، در سراشیبی ها می دوند. طول گام های شما سرعت کلی دویدن را تعیین می کند. در تردمیل شما فقط می توانید شیب سطح آن را کمی بالا ببرید که باز هم قابلیت شیب های طبیعی را نخواهد داشت.

فواید دویدن روی تردمیل

تاثیر روحی

ورزش کردن می تواند اثرات روحی مثبت زیادی برای شما داشته باشد؛ بنابراین بهتر است به تمرینی بپردازید که انجام آن برای شما لذت بخش باشد. مطمئنا هرکسی می تواند در زندگی روزمره ی خود طعم کمی هوای تازه و آفتاب را بچشد، اما شاید دوست داشته باشید حین راه رفتن یا دویدن کمی هم تلویزیون ببینید.

بازخورد

یکی از فواید دویدن روی تردمیل این است که میزان کالری سوزانده شده و ضربان قلب شما را به طرز شگفت انگیزی دقیق ثبت می کنند. حتی برخی از آن ها جزئیاتی مانند سن و وزن شما را جویا می شوند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تناسب اندام

ایمنی

تردمیل ها فضای امنی را برای شما ایجاد می کنند در حالی که هنگام دویدن در فضای آزاد، مدام باید نسبت به وقایع اطراف خود هوشیار باشید. نمی توانم بگویم در مورد دزدی از دونده ها چیزی شنیده ام اما سگ ها و دیگر حیوانات همیشه یک تهدید محسوب می شوند. به همین دلیل من همیشه توصیه می کنم هنگامی که برای اولین بار از یک مسیر جدید می گذرید هندزفری خود را دربیاورید؛ قطعا شما نمی خواهید یک سگ خشمگین به شما نزدیک شود و شما حتی صدای پایش را هم نشنوید.

آب و هوا

یکی از فواید دویدن روی تردمیل این است که ایت امکان را فراهم می کند که هرگز زیر باران خیس نشوید. خیلی ها از دویدن زیر باران ملایم لذت می برند، اما روزهایی وجود دارد که مردم تمایلی به بیرون رفتن برای دویدن یا پیاده روی ندارند.

عذر و بهانه ی کمتر

یکی دیگر از فواید دویدن روی تردمیل این است که به راحتی نمی توانید از ورزش کردن طفره بروید. تا زمانی که جریان برق در خانه هست می توانید روی تردمیل خود بدوید. برخی از کسانی که در فضای آزاد می دوند اکثر مواقع منتظر آب و هوای مطبوع تری هستند و به کلی دویدن را فراموش می کنند و از آن طفره می روند.

کالری های سوزانده شده

میزان کالری سوزانده شده به شدت و سرعت ورزش کردن وابسته است. بنابراین هیچ پاسخ دقیقی مبنی بر این که کدامیک از انواع دویدن، چربی سوزی بیشتری دارند وجود ندارد. با این وجود به یاد داشته باشید که می توانید روی تردمیل سریع تر بدوید، چرا که فقط مستقیم به سمت جلو دویده و نیازی به ایستادن یا چرخیدن ندارید. مطالعات نشان می دهد که قابلیت تردمیل در کاهش حواس پرتی، باعث چربی سوزی بیشتری نسبت به دویدن در فضای آزاد می شود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ؟

فواید پیاده روی

یکی از مهمترین تفاوت ها بین دویدن در بیرون منزل و تردمیل مقامت هوا است. به همین منظور محققان دانشگاه بر روی این موضوع تحقیق کرده و دریافتند افرادی که امکان دویدن در محیط بیرون منزل را ندارند و مجبورند از تردمیل استفاده کنند، می توانند تنها با افزودن یک درجه تنگی بیشتر در کمربند نتیجه ای همچون تاثیر فشار هوا بر روی بدن حاصل می شود.
البته علاوه بر فواید دویدن در بیرون منزل در سلامتی جسمی، در این روش سلامت روح نیز بهبود پیدا می کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده که صرف زمان خارج از منزل، در فضاهای سبز مانند جنگل یا پارک هاموجب بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و نشاط و خواب راحتر در افراد می شود.
یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که دوندگی در محیط بیرون از منزل و در پارک ها و فضای آزاد در کاهش تنش، سردرگمی، خشم و افسردگی بسیار موثر و مفید است.
با توجه به تحقیقات انجام شده فواید دویدن در محیط بیرون از منزل به هیچ وجه با دویدن بر روی تردمیل بست نمی آید اما باید به این نکته توجه داشت که آلودگی هوا و شرایط دویدن در فضای آزاد بسیار حائز اهمیت بوده و در روزهای آلوده بهتر است دویدن بر روی تردمیل برای حفط سلامتی انجام شود.
اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.