چطور افسردگی پس از زایمان را درمان کنیم؟

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چطور افسردگی پس از زایمان را درمان کنیم؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

افسردگی پس از زایمان چیست ؟

افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی  است که  از بین 100 خانم که صاحب نوزاد شده اند بر روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. که شامل کم خلق و خوی بودن و سایر علایم  دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید . ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

 

گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه. شما ممکن است احساس پریشانی و یا  حتی احساس گناه کنید زیرا که شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

چطور افسردگی پس از زایمان را درمان کنیم؟
چطور افسردگی پس از زایمان را درمان کنیم؟

هرگز برای کمک خواستن دیر نیست.  شما میتوانید  بهتر شوید، حتی اگر شما برای مدت طولانی دچار افسرده گی شده اید. کمکی که شما نیاز دارید بستگی به شدت بیماری شما دارد.  افسردگی پس از زایمان خفیف را می توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد.

اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید در نتیجه به کمک پزشک خود نیاز خواهید داشت. اگر افسردگی پس از زایمان شما  خیلی شدید است، ممکن است که شما به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

علائم افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان به اشکال گوناگونی می تواند روی مادر تاثیر بگذارد. در این بخش به برخی از علائم و نشانه ها اشاره می کنیم:

– احساس غم

– احساس گیر افتادن و عدم آزادی

بیشتر بخوان بیشتر بدان  طرز تهیه کاچی برای پریودی

– احساس عدم توانایی برای کنار آمدن و مقابله با مشکلات و مسائل پیرامون

– احساس بی حوصلگی شدید به مدت بیش از یک هفته

– احساس طرد شدن

– گریه زیاد

– احساس گناه

– زود رنجی و کج خلقی مداوم

– علائم عصبی مثل سردرد، دل درد و تاری دید

– کاهش اشتها

– کاهش میل جنسی

– حمله های عصبی مانند غش

– احساس خستگی همیشگی

– عدم توانایی تمرکز و دقت روی مسایل

– کم شدن انگیزه

– مشکلات خواب

-عدم علاقه به خود

– احساس بی کفایتی

– عدم علاقه بی دلیل به نوزاد

–  عدم تمایل برای دیدن و ارتباط با دوستان

توجه داشته باشید که بین افسردگی پس از زایمان و افسردگی کوتاه مدتی که اکثر مادران پس از تولد نوزاد چند روز آن را تجربه می کنند، هیچ ارتباطی وجود ندارد. اگر توانایی های مادر برای انجام کارهای روزانه به طور چشمگیری کاهش یابد احتمالا مادر به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده است.

راه های درمان افسردگی پس از زایمان

ویتامین B بهترین درمان افسردگی پس از زایمان

ویتامین B :

در بدن ما بسیاری از فرآیندهای شیمیایی مختلف وجود دارد که می تواند سلامت ما را بهبود بخشد یا منفی کند. به عنوان مثال تولید هموسیستئین اضافی می تواند منجر به التهاب و بی ثباتی خلق شود. بازیافت هموسیستئین از طریق چرخه یک کربن می تواند زمان و انرژی بدن را ذخیره کند و این بازیافت با سطوح مناسب ویتامین B، به ویژه ویتامین B6، ویتامین B9 و ویتامین B12، تسهیل می شود. این ویتامین همچنین می تواند به شما در استفاده از مواد مغذی موجود در غذا کمک کند، بنابراین سلامتی بدن را افزایش میدهد.

روغن ماهی :

مطالعات متعدد میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن را به ثبات حالت و فعالیت شناختی مرتبط کرده است. روغن ماهی غنی از در اسیدهای چرب امگا 3 است و قادر به کنترل فعالیت عصبی و کاهش استرس اکسیداتیو است که می تواند به ناپایداری و اضطراب خلق و خوی کمک کند.

مدیتیشن :

ذهن است که با استرس مزمن و افسردگی مواجه می شود، می تواند بسیار دشوار باشد، اما راه هایی برای پاک کردن ذهن و تنظیم هورمون های شما بدون استفاده از دارو وجود دارد. برای هزاران سال، مدیتیشن برای کاهش هورمون استرس و بهبود ارتباط ذهن و بدن مورد استفاده قرار میگرفته است. افسردگی پس از زایمان یکی از نمونه های نهایی این است که مغز و بدن را واقعا درگیر می کند، بنابراین اگر بعد از یک یا دو ماه از زایمان احساس افسردگی می کنید، مدیتیشن را امتحان کنید!

بیشتر بخوان بیشتر بدان  اختلال پرخوری عصبی

زردچوبه :

محتوای آنتی اکسیدانی غنی است، این ادویه محبوب باعث کاهش افسردگی پس از زایمان می شود. عنصر فعال این ادویه، کورکومین، به خاطر خواص ضد التهابی آن شناخته شده است، به همین دلیل بسیار مهم است. سطح بالایی از التهاب باعث ایجاد بی ثباتی خفیف و نشانه های افسردگی می شود، بنابراین پاکسازی سیستم شما و کاهش استرس اکسیداتیو با زردچوبه بسیار توصیه می شود.

ماست :

اگر چه ما همیشه در مورد این فکر نمی کنیم، بیش از 50٪ از عملکرد سیستم ایمنی در روده اتفاق می افتد. این می تواند در سراسر بدن، از جمله میزان خلق و خوی و هورمون ها تاثیر بگذارد. اگر چیزی در معده شما اشتباه باشد، قطعا می تواند به علائم افسردگی پس از زایمان تبدیل شود. ماست باید به رژیم غذایی شما اضافه شود برای بهینه سازی هضم و تعادل میزان باکتری در روده .

ورزش :

هنگامی که هورمون های شما به درستی متوازن نباشند، می توان آن را به چرخه بد افسردگی و اضطراب تبدیل کرد. افسردگی پس از زایمان هنوز کاملا مرموز است، اما یکی از رایج ترین درمان های آن ورزش است.ورزش متابولیسم را فعال تر، انتشار سموم و سروتونین و سایر هورمون های مفید بدن را تحریک میکند است.

غلات غنی شده :

یکی از مهمترین انتقال دهنده های عصبی در مغز که بر خلق و خوی، سطوح اضطراب و افسردگی تأثیر می گذارد، سروتونین است اما در مغز بدون کانی های مناسب – از جمله آهن و نیاسین نمی توان تولید شود. اگر شما از افسردگی پس از زایمان رنج می برید، باید سطح سروتونین خود را افزایش دهید، به این معنی که خوردن غذاهای غنی از این مواد معدنی را افزایش دهید.غلات غنی شده، دارای سطح بالایی از هر دو ترکیب هستند، بنابراین باید به رژیم صبحانه روزانه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  آفتاب گرفتن در بارداری

خواب و استراحت مناسب:

خواب، برای مادر جدید بسیار ضروری است. هشت ساعت خواب کامل با یک نوزاد تقریبا غیر ممکن است، اما باعث افسردگی بدتر می شود کم خوابی منجر به تغییرات قابل توجهی در عملکرد مغز و اعصاب می شود، که یکی از دلایل افسردگی است.

شیر دادن :

مادران جدید که با افسردگی پس از زایمان درگیر هستند، نیاز به پیوند عاطفی با نوزادان خود دارند. این پیوند های عاطفی ،موجب آزادسازی اندورفین ها می شود و به مادران یک احساس خوب و اعتماد به نفس بیشتری میدهد برای ساختن این پیوند عاطفی قوی، تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه است با این حال، مادران با افسردگی پس از زایمان ممکن است، کمترین میل و اشتیاق را به شیر دادن داشته باشند. بنابراین، این وظیفه شریک و یا دیگر اعضای خانواده است تا اهمیت شیر دادن به کودک را به او تذکر و یادآوری کنند.

صحبت درمانی :

در این زمینه، یک متخصص بهداشت روان (یک مشاور، درمانگر، روانشناس، روانپزشک یا کارمند اجتماعی)، با زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان به صورت یک به یک صحبت می کند ، این ،اجازه می دهد تا مادر تمام ترس ها و احساسات خود را با اعتماد به نفس با کسی که خارج از حلقه خانواده و دوستان او است در میان بگذارد. از طریق درمان، مادر جدید آماده پذیرش مسئولیت جدید خود میشود.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.