چگونه از بخارپز استفاده کنیم

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه از بخارپز استفاده کنیم در اين مطلب ميخواهيم دررابطه با این موضوع اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

بخارپز چیست

بخارپزی یا بخارپز کردن (به انگلیسی: Steaming) یک روش برای پخت‌وپز غذا به شمار می رود که در آن بخار را برای پختن غذا به کار می گیرند. پخت به روش بخارپز زیان های سرخ کردن همراه با روغن را برای بدن آدمی ندارد.

انواع بخار پز

امروزه انواع بخارپز در بازار وجود دارد.بخارپزها سایزهای متفاوتی دارند که که انتخاب آن ها کاملاٌ به تعداد اعضای خانواده شما، مقدار مواد غذایی قابل طبخ و تنوع موادی که می خواهید آن ها را بپزید بستگی دارد. بخار پز ها در طرح های یک طبقه -دو طبقه وبیشتر طراحی می شوند.

راهنمای بخارپز

یکی از روش ‌های مفید پخت غذا بخار پز کردن است که بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود؛ البته سبزیجاتی که کنار غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرند بهتر است به شیوه ی بخارپز طبخ شوند تا ویتامین ‌های‌ شان حفظ شود.

می توانید یک آبکش فلزی روی قابلمه قرار دهید و قابلمه را پر از آب کرده و سبزیجات را داخل آبکش بریزید و به این ترتیب یک بخارپز ساده ساخته اید.
البته طراحان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ، کار شما را راحت کرده اند و بخارپزهای زیبایی با طرح های مختلف تولید نموده اند.

بخارپز یکی از بهترین وسایل پخت و پز برای تهیه غذایی سالم و مقوی است که باعث می شود در هنگام پخت مواد غذایی و بخصوص سبزیجات که لطیف تر هستند، ویتامین ها ومواد مغذی آنها حفظ شود.. هنگام خرید بخارپز ، به ظرفیت و ویژگی های آن دقت و راهنمای خرید پخارپز را مشاهده کنید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چه لوازمی برای مراقبت نوزاد نیاز دارید؟

فواید غذاهای بخارپز

چگونه از بخارپز استفاده کنیم
چگونه از بخارپز استفاده کنیم

۱. کمک به کاهش کلسترول

بخارپزکردنِ انواع گوشت‌ها باعث جداشدنِ چربی‌ها از گوشت می‌شود. حال‌آنکه، جداکردنِ چربی از گوشت با دیگر روش‌های پخت، مثل کبا‌ب‌کردن یا سرخ‌کردن، بسیار دشوار است. ازآنجاکه در روش بخارپز از روغن استفاده نمی‌شود، غذای سالم‌تری خواهید داشت. خوردن غذاهای بخارپزِ بدونِ چربی یعنی دریافت کالری کمتر و دریافت کالری کمتر یعنی کنترل میزان کلسترول.

۲. کمک به حفظ رنگ، مزه و فیبر غذا

با بخارپزکردنِ سبزیجات مزه، رنگ و بافت آنها تاحدِّامکان حفظ می‌شود. البته، در کنار بافت و رنگ سبزیجات، حداکثر میزان مواد مغذیِ موجود در آنها را نیز دریافت می‌کنید. اضافه‌کردنِ ادویه به آب می‌تواند کمی مزۀ اضافه هم به آنها بیفزاید.

۳. کمک به حفظ ریزمغذی‌ها

روش‌های پخت معمولی ویتامین‌ها و مواد معدنی سبزیجات را از‌ آنها جدا می‌کنند. با روش بخارپز بیوتین، ریبوفلاوین یا ویتامین b2، پانتوتنیک اسید، ویتامین C، نیاسین یا ویتامین b3، ویتامین b12، تیامین یا ویتامین b1 و ویتامین b در سبزیجات حفظ می‌شوند. همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و زینک هم به این روش در سبزیجات باقی می‌مانند.

۴. روشی ساده برای پخت‌وپز

قراردادنِ مواد غذایی به‌صورتِ لایه‌لایه بررویِ هم و بخارپزکردن آنها به شما کمک می‌کند تا زمان کم‌تری در آشپزخانه صرف کنید. درضمن، نیاز نیست مدت زیادی را صرف آماده‌سازی کنید و بیشتر پخت‌و‌پز را می‌توانید تنها روی یک شعله انجام دهید.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چکار کنیم شکم نوزاد کار کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.