چگونه بازاریابی و فروش تلفنی انجام دهیم؟

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد چگونه بازاریابی و فروش تلفنی انجام دهیم؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

بازاریابی تلفنی چیست

بازاریابی تلفنی یکی از روش های ترفیع می باشد خود شامل مواردی همچون تبلیغات ، ترویج فروش ، فروش شخصی یا مسقیم و بازاریابی به علاوه روابط عمومی می گردد.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن اوج درگیری های روزانه و کمبود وقت و الزام مدیران به منظور حفظ زمان و هزینه و همچنین نیل به اهداف بنگاه های اقتصادی که آن هم حفظ سازمان در شرایط بحران کنونی است.

بنابراین بازاریابی تلفنی یکی از مسیرهایی است که می تواند به صورت صحیح و عملی صورت پذیرد و مدیران را در این راستا کمک نماید.

به عنوان مثال استفاده از بازاریابی تلفنی جهت رضایت سنجی مشتریان و یا هماهنگی با مشتریان جهت ارسال و پیگیری های مربوط به محصول و خدمت بسیار موثر می باشد.

چگونه بازاریابی و فروش تلفنی انجام دهیم؟
چگونه بازاریابی و فروش تلفنی انجام دهیم؟

استفاده از بازاریابی تلفنی برای برخی محصولات و صنایع کاربرد های بسیار مفیدی دارد که متاسفانه استفاده بی مورد و اشتباه از بازاریابی تلفنی در شرکت ها و صنایع مختلف، باعث دلسردی مدیران و حتی کارشناسان بازاریابی و فروش در این مورد شده است. بر همین اساس محققان پارک بازاریابی ایران با تکیه بر تجارب خود و همچنین بنچ مارک روش های موفق در سازمان های خارجی و داخلی سعی در استفاده روش بازاریابی تلفنی به عنوان یک روش افزایش فروش و بازاریابی ارزان و تأثیر گذار نمودند.

انواع بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی به دو دسته اصلی تقسیم می شود.
الف) بازاریابی B2Bمنظور نوعی بازاریابی است که دو شخصیت حقوقی (نظیر دو شرکت) با هم معامله می کنند.
ب) بازاریابی B2Cمنظور نوعی از بازاریابی است که یک شخصیت حقوقی با یک شخصیت حقیقی (یک فرد) معامله می کند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  استراتژی های بازاریابی را نام ببرید

هریک از اقسام بازاریابی B2B و B2C به دو دسته بازاریابی درونی و بیرونی تقسیم می شوند.
الف) بازاریابی درونی: روشی واکنشی (reactive) است که بازاریاب درمحل شرکت حضور داشته و مشتریان با ایشان تماس می گیرند.
ب) بازاریابی بیرونی: روش پیش قدمی و فعال (active) است، در این روش بازاریاب پیش قدم شده و با مشتریان تماس می گیرد و تلاش می کند تا این تماس منجر به ملاقات حضوری بشود.
در سال های اخیر در بازار ایران علاوه بر بازاریابی معمول که از محل شرکت با مشتریان ارتباط برقرار می کند، روش دیگری هم باب شده است که به آن (Homesourcing) گفته می شود، در این حالت شخص در منزل خود برای شرکت خاصی بازاریابی می کند و طبق قرارداد، حق الزحمه خویش را از شرکت مربوط دریافت می کند.

11 نکته برای موفقیت در بازاریابی تلفنی

1. کاهش تماس های شخصی

در ساعات کاری، تماس های تلفنی شخصی را به حداقل برسانید. با انجام اینکار، فروشتان بیشتر می شود. اگر در روز تنها 3 تماس تلفنی شخصی داشته باشید و هر تماس بطور متوسط 4 دقیقه طول بکشد، در طی سال، 48 ساعت از وقت شما گرفته شده است. اختصاص 48 ساعت برای فروش، می تواند چندین مشتری جدید ایجاد کند.

2. زمان تماس با مشتری

بیش از حد نگران بهترین زمان تماس با مشتریان نباشید. بعضی از فروشندگان، اول ساعت کاری و حدود ظهر با مشتریان تماس نمی گیرند و با خود می اندیشند که مشتری در دسترس نخواهد بود. از تمام روز کاری برای تماس های تلفنی استفاده کنید. اگر تلفن نکنید، هیچگاه آنها را نخواهید یافت.

3. هدف گذاری کنید

برای تماس های تلفنی، هدف های روزانه قرار دهید و سعی کنید در هر شرایطی به آن اهداف برسید. وقتی بدانید در روز باید به تعداد مشخصی برسید، متمرکزتر و سریعتر کار خواهید کرد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  بهترین روش تبلیغات

4. برای روز بعد، امروز برنامه ریزی کنید

برای روز بعد، همین امروز برنامه ریزی کنید. اولین ساعت روز کاری بسیار با ارزش است، چون با انرژی هستید، پس آنرا به تماس گرفتن اختصاص دهید و نه به برنامه ریزی.

5. تعداد تماس ها را یادداشت کنید

تعداد تماس های روزانه خود را در دفتری یادداشت کنید. هر روز سعی کنید حداقل یک تماس بیشتر از روز قبل بگیرید. وقتی پس از چند هفته نتایج را ببینید، متعجب خواهید شد.

6. خود و شرکت‌تان را معرفی کنید

«من سالی اسمیت از شرکت اِی‌بی‌سی هستم. ما یک شرکت محلی هستیم که تخصص‌مان این است به کسب‌وکارهایی مثل شما کمک کنیم پول کمتری خرج کنید.» خیلی به جزئیات نپردازید و به محصول خود اشاره نکنید. چون با این کار به طرف مقابل اجازه می‌دهید که بگوید «ما از چیزی که داریم راضی هستیم، به هر حال ممنون.» و تلفن را قطع کند. شما با ارائه‌ی یک معرفی کلی و اشاره به یکی از منافع استفاده از محصول‌تان، حس کنجکاوی مشتری را تحریک می‌کنید و او را بیشتر روی خط نگه می‌دارید.

7. قدردانی خود را نشان دهید

یکی از راه‌های یک بازاریابی تلفنی موفق اینست که از مشتری قدردانی کنید. همیشه از مشتری بالقوه‌ی خود به خاطر زمانی که از یک روز کاری پرمشغله به شما اختصاص داده است تشکر کنید، به شکلی به او بفهمانید که با این گفتگوی تلفنی وقتش تلف نخواهد شد. بگویید «می‌خواهم از اینکه پاسخگوی تماس من بودید تشکر کنم. این تماس بسیار کوتاه خواهد بود و بعد می‌توانید به برنامه‌های خود برسید.» نگویید که فقط یک لحظه از وقت‌شان را خواهید گرفت چون این احساس به شنونده تلقین می‌شود که شما کاملا وقت‌شان را خواهید گرفت و دلشان می‌خواد شما را از سر باز کنند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه شرکت خود را معرفی کنیم

8. هدف تماس خود را بیان کنید

بهترین کار برای یک بازاریابی تلفنی موفق این است که هدف‌تان را با طرح یک پرسش بیان کنید: «اگر ما بتوانیم روشی برای بهبود کیفیت محصول شما با هزینه‌ای پایین‌تر نشان دهیم، آیا مایل هستید راجع به آن بیشتر بدانید؟» به احتمال فراوان پاسخ پرسش شما بله است. در اینجا، این فرصت به شما دست خواهد داد تا با مشتری قرار ملاقات بگذارید یا از او اجازه بگیرید که اطلاعات بیشتری را پشت تلفن در اختیارش قرار دهید. در این مرحله شما هنوز در فرایند بازاریابی محصول خود قرار نگرفته‌اید بلکه در حال عرضه‌ی چیزی هستید که محصول شما انجام می‌دهد.

9. قرار یک ملاقات را بگذارید

از مشتری تاییدیه‌ی یک ملاقات رو‌ در رو یا ویدئوکنفرانس را بگیرید تا محصول خود را به طور کامل ارائه نمایید. اگر او علاقمند به این ملاقات در اسرع وقت بود، به سرعت شرایط را فراهم آورید.

10. فرصت صحبت را از دست ندهید

اگر به شما گفته شد که شخص مورد نظر دیگر در اینجا فعالیت نمی کند، بدون وقفه بپرسید چه کسی جای او را گرفته است و با او صحبت کنید. فرصت صحبت با یک مشتری جدید را از دست ندهید.

11. با لحن بیان مناسب بتوانید مخاطبان خود را متقاعد کنید

لحن مکالمه با مخاطبان در بازاریابی تلفنی برای متقاعد کردن مشتریان اهمیت بسیاری زیادی دارد.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.