چگونه جلوی شتاب زدگی را بگیریم

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه جلوی شتاب زدگی را بگیریم در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

بی‌وقفه می‌دوند، بدون اینکه از لحظه حال لذت ببرند. ولی چرا همیشه در اضطرابند؟ منشأ این شتابزدگی چیست؟ چگونه بیاموزیم که با آرامش دکمه «مکث» را بفشاریم؟

متاسفانه بیشتر ما به اشتباه فکر می‌کنیم هر چه مشغول‌تر باشیم، موفق‌تر هستیم. ما بدون این‌که متوجه باشیم دست به بازی غلطی زده‌ایم. این بازی گرچه ممکن است در زمینه‌ای موفقیتی برایمان به همراه داشته باشد، اما در طولانی‌مدت بسیار مضر بوده و اثرات بد جبران‌ناپذیری روی روح و روان و کل زندگی‌مان می‌گذارد. در حقیقت سرعت انجام کار به اندازه تمرکز و آرامشی که باید روی کار داشته باشیم، مهم نیست.

۱– بار کار را سبک کنید

پژوهش دکتر ژو نشان داده است که هر چه سرتان کمتر شلوغ باشد, کمتر احتمال دارد که دچار شتاب زدگی شوید. ” جولی مورگنسترن “  کارشناس در زمینه بهره وری  می‌گوید:  هر کار خوب  اما غیر ضروری را کنار بگذارید.  مثلاً لازم نیست فرزندتان در تمام مناسبت‌ها ی خانوادگی شرکت کند. می‌توانید از دوست یا خویشاوندی بخواهید کنار او بماند و در آن مدت اتاقش را با هم مرتب کنندبچه‌های این تغییر نقش را دوست دارند!

۲- زمان اضافی برای انجام دادن کارهای خود در نظر بگیرید

چگونه جلوی شتاب زدگی را بگیریم
چگونه جلوی شتاب زدگی را بگیریم

کاری که ممکن است فکر کنید تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد، در نهایت ممکن است به یک ساعت و نیم زمان نیاز داشته باشد. زمانی که برای انجام کارهای ساده مورد نیاز است را دست کم نگیرید. زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای کارهای خود هستید، همیشه زمانی کمی بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید مورد نیاز است را به کار خود اختصاص دهید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  راز قانون جذب کائنات

۳- زمان خود را مسدود کنید

قبل از این که روز خود را آغاز کنید، باید برای کل روز خود برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی به معنای ایجاد یک برنامه‌ی نظامی سفت و سخت نیست. بلکه از به هم ریختگی روز شما جلوگیری می‌کند. آگاهانه برای روز خود طرح‌ریزی کنید. زمانی را که ممکن است در هر صورتی بدون استفاده سپری شود را مجددا بازیابی کنید، حتی اگر این زمان برای استراحت یا آرامش اعصاب شما مسدود شده باشد.

۴– پیشرفت را از نو تعریف کنید

شاید این جمله کمی دور از عقل به نظر برسد, اما به تأخیر انداختن کارها گاهی کمکتان می کند که در پایان  زمان را جبران کنیدهنگام پرداختن به یک کار خلاقانه چه این کار تغییر دکوراسیون اتاق کودکتان باشد و چه نوشتن انشای کلاسی  به گفته دکتر گرانت  اولین مرحله باید تولید تعدادی ایده باشد.  دکتر گرانت می‌گوید:   نباید پیشرفت اولیه را با این بسنجید که چند کلمه نوشته‌اید یا چند بار قلم موی رنگ را روی دیوار کشیده‌اید  بلکه باید ببینید چند احتمال را در نظر گرفته‌اید

۵- به موقع از خانه خارج شوید

ترک کردن به موقع خانه باعث می‌شود که اطمینان پیدا کنید که روز خود را خارج از برنامه‌ی روزانه‌ی خود آغاز نکرده‌اید. زودتر برای خود برنامه‌ریزی کنید، حتی از شب قبل آماده شوید، اما روز کاری خود را به موقع آغاز کنید. (در ضمن، زمانی که دیرتر از حد معمول خانه را ترک می‌کنید، در حال رقابت با تمام افرادی هستید که دیر کرده‌اند و همچنین عجله دارند.)

بیشتر بخوان بیشتر بدان  درمان استرس و اضطراب

۶- برخی از موارد را از لیست خود پاک کنید

شما نمی‌توانید همه‌ی این کارها را انجام دهید. حجم کاری خود را از طریق پاک کردن فعالیت‌هایی که از اولویت کمتری برای شما برخوردارند یا نیازی به انجام آنها نیست، کاهش دهید. تنها به دلیل اینکه شما این موارد را در لیست خود قرار داده‌اید به این معنا نیست که باید آنها را انجام دهید.

۷- جلسات کاری را حذف کنید

اکثر قرار جلسات کاری به نوعی هدر دادن وقت محسوب می‌شوند. جلساتی که از هدف، برنامه‌ی کاری و عملکرد واضحی برخوردار نیستند را لغو و یا رد کنید.

۸- نه بگویید

نه گفتن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که به شما در انجام دادن کارهایتان کمک خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که قبل از اضافه کردن به لیست کارهایتان، اول از همه اولویت‌های خود را مدنظر قرار داده‌اید.

9. از مسئولیت‌هایتان بکاهید

تمام مسئولیت‌های زندگی را به دوش خود نگیرید؛ زیرا این کار شما را به عجله کردن وامی‌دارد. تقسیم کار بهترین حالت است. در ضمن کارهای غیرضروری را هم حذف کنید. عجله نکنید تا زندگی شیرینی داشته باشید.

10. وقت کافی در نظر بگیرید

اگر شما معمولا با عجله سر قرارهایتان حاضر می‌شوید، به این معناست که وقت کافی برای آنها اختصاص نمی‌دهید. اگر باید جایی بروید، حتما برای آماده شدن وقت مناسبی در نظر بگیرید تا مجبور نشوید برای حاضر شدن در محل مورد نظر عجله کنید.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

بیشتر بخوان بیشتر بدان  راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.