چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

هر چه عادتی که داریم قدیمی‌تر باشد، ترک کردن آن سخت‌تر می‌شود. امیر المؤمنین در نهج البلاغه می‌فرماید” گناه نکنید، چرا که گناه کردن از توبه کردن آسان‌تر است.” این حدیث خیلی راحت به ما می‌گوید که ایجاد کردن تغییری خیلی کوچک آنقدری سخت است که اصلاً از انجام دادن آن بی‌خیال می‌شویم.

بخش های عادت

برای این که بدانیم چگونه عادت بد را ترک کنیم ابتدا باید بخش‌های مختلف یک عادت را بشناسیم. هر عادت از 3 بخش اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

بخش اول (سر نخ): یعنی همان اتفاق اولیه ای که باعث می‌شود ما به سمت یک رفتار برویم.

بخش دوم (کار روتین): کار روتین یعنی آن رفتار را مداوم و به صورت روزانه تکرارش کنیم.

بخش سوم (پاداش): پاداش یعنی همان دلیلی که موجب می‌شود ما دوباره به سمت آن رفتار برویم و در نهایت به آن عادت کنیم. در واقع یعنی همان حس خوبی که انجام آن عادت به ما می‌دهد.

پس هر عادتی از سه بخش سرنخ، کار روتین و پاداش تشکیل شده است.

عادت های بد چه بلاهایی سر ما می‌آورند؟

زمانی را تصور کنید که قصد سفر کرده‌اید و می‌خواهید با وسیله شخصی خود، از شهری به شهر دیگری سفر کنید، شوقتان هم برای رسیدن به آن به شدت زیاد است و می‌خواهید هر چه سریع تر به مقصد خود برسید و از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چرا آدم ها دنیا را متفاوت می بینند؟

همه چیز درست و خوب پیش رفته است، چرا که نیت و قصد سفر را دارید و وسایل مورد نیاز خود را نیز جمع آوری کرده‌اید و هیچ مشکل خاصی ظاهراً دیده نمی شود.

اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که وسیله نقلیه شما برای این مسیر طولانی مناسب نیست و توانایی این را ندارد که شما را به مقصد برساند.

چراکه خودروی شما روغن ریزی دارد و با همین شرایط در طول مسیر، آسیب جدی به موتور خواهد زد و دیگر ادامه مسیر برای شما ممکن نخواهد بود و به مقصد و هدفتان نمی‌رساند.

عادات بد نقش همان نقص فنی خودرو را در زندگی ما ایفا می کنند که ما را نه تنها به اهداف و آرزوهایمان نمی‌رسانند، بلکه از آنها دورتر نیز می‌کنند. همه مردم دوست دارند به آرزوها و اهداف زیبای خودشان برسند و ماشین رساندن شما به این آرزوها، همین رفتارها و عادات شما است.

زمانی که این عادات بد شکل گرفته باشند، یعنی در جهت و همسو با مسیر شما نباشند، مسلماً به اهداف و آرزوهای خود نمی‌رسید. اما زمانی که این عادات نسبت به اهدافتان شکل گرفته باشند، شما را به صورت خودکار به سمت مسیرتان راهنمایی و حرکت می دهند.

دلایل زیادی هم برای وابستگی انسان به عادت های بد وجود دارد. از جمله ترس از شکست، راحت طلبی و لذت بردن از انجام آن عادت و البته قدرتی که آن عادت در طول زمان به دست آورده است.

عادات بدی که زندگی بدون لذت و خوشی که ناشی از اهداف و آرزوها است را از ما می‌گیرند و بلای بزرگ بی تحرکی و ثابت ماندن در زندگی بدون کوچک ترین حرکت به سمت خواسته های خودمان هستند…

بیشتر بخوان بیشتر بدان  زوج درمانی

برای تغییر هر کدام از این عادت‌ها لازم است که سه کار (+ یک باور) انجام دهیم:

چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم
چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم

قدم اول: شناخت سرنخ

شما باید اول تمامی اجزای عادت بدی که می‌خواهید تغیر دهید را بشناسید؛ یعنی باید بدانیم که چرا و چگونه این چرخه عادت شکل گرفته است. مثلاً شما مدام به کافه می‌روید و این کار، زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد و می‌خواهید این عادت را ترک کنید یا از تعداد کافه رفتن تان بکاهید.
بنابراین، باید دقت کنید که چه چیز یا چیز‌هایی انگیزه رفتن برای شما به کافه می‌شود. برای این کار هر موقع هوس کافه رفتن می‌کنید عامل محرک آن را یادداشت کنید مثلا قهوه‌ای که آنجا می‌نوشید یا افرادی که ملاقات می‌کنید یا بی حوصلگی و غیره.

قدم دوم: تغییر روال به همراه پاداش

وقتی کاری را به عادت انجام می‌دهیم حتماً درون آن یک پاداش جسمی و ذهنی وجود دارد که مغزمان قانع می‌شود که آن را انجام دهد.

مثلاً اگر روال روزانه ما این است که هر روز به کافه می‌رویم، باید پاداش این کار را برای مغز بشناسیم، مثلاً “دوست ما آنجاست، خوراکی خوشمزه‌ای دارد، در آنجا خستگی مان رفع می‌شود یا … “.

حالا اگر می‌خواهیم روال کافه رفتن را تغییر دهیم می‌توانیم روال دیگری را جایگزین آن کنیم که به همان پاداش‌ها بینجامد. مثلاً هر روز از یک مغازه، شیرینی شکلاتی بخریم یا در منزل قهوه دست کنیم که جای پاداش کافه رفتن را برای مغز ما بگیرد.

قدم سوم: تکرار برای نهادینه شدن عادت جدید

همان‌طور که گفتیم عادت‌ها مانند یک کد در مغز ما قرار دارند؛ بنابراین باید عادت جدیدی را تعریف کنید تا رفته رفته کد آن در مغزتان شکل بگیرد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  عبارت تاکیدی

مثلاً اگر هر روز رأس یک ساعت خاص در خانه برای خودتان قهوه دم کنید، بعد از مدتی خواهید دید که عادتاً این کار را می‌کنید. یا هر روز صبح شروع کنید به نرمش صبحگاهی تا بعد از مدتی ببینید که بدن تان از شما نرمش صبحگاهی را می‌طلبد.

ترک عادت قدیمی نیزبهتر است آرام آرام صورت گیرد (البته برخی مواقع نیز می‌توان با اراده‌ای جدی، کاری را به یک باره کنار گذاشت)؛

شما احتمالاً از روز اول نمی‌توانید سیگار کشیدن را ترک کنید، اما می‌توانید کم کم تعداد آن را کم کنید و چیز دیگری را جایگزین آن کنید و تا جای پیش بروید که فقط ۱-۲ نخ در روز بکشید و در عوض هر روز تمرکزتان را روی انجام کاری بگذارید تا جایگزین عادت قبلی شود؛

و سرانجام این که “اعتقاد به تغییر” به تغییر مهم دترین بستری است که در آن این دستورالعمل کار می‌کند؛ وقتی باور داشته باشید که می‌توانید در عادت هایتان تغییر ایجاد کنید، خواهید توانست عادت‌های مخرب را ترک و عادت‌های سازنده را جایگزین کنید.

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.