چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم
سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
برای اینکه درک درستی از موضوع کسب و کار آنلاین اینترنتی یا فعالیت مجازی داشته باشیم، بهتر است جمله را تقسیم و کوتاه کنیم. ابتدا کسب و کار که مربوط به انجام یک سری فعالیت ها و وظایف خاص در قبال دریافت هزینه. یعنی کار می کنیم و پول بدست می آورم یا به اصطلاح پول کسب می کنیم. موضوع اینترنت هم که کاملا برای شما مشخص است.
پس کسب و کار اینترنتی یعنی مجموعه ای از فعالیت ها که به صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام می شود. ممکن است برخی از کسب و کارهای اینترنتی خدمات رایگانی ارائه کرده و یا حتی خدمات خود را با هزینه ارائه دهند. از آنجایی که درباره کسب درآمد نیز حرف میزنیم، پس راه اندازی این نوع کسب و کار برای انجام یک سری کارها در قبال دریافت هزینه آن می باشد.
انواع مدلهای کسب درآمد از اینترنت
در این بخش میخواهیم با انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی آشنا شویم تا دسته بندی درستی از این نوع کسب و کارها را در ذهن داشته باشیم. این موضوع به ما در انتخاب نوع کسب و کار خودمان کمک خواهد کرد.
۱) فروش کالا:
در این مدل کسب درآمد از اینترنت کالای موردنظر بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش میرسد، برای مثال میتوان به دیجی کالا اشاره کرد که هم بصورت مستقیم کالاهای خود، و هم بصورت غیرمستقیم کالاهای شرکتهای دیگر را بفروش میرساند. میتوان از سیستم های همکاری در فروش هم به عنوان مثالی دیگر از فروش غیرمستقیم کالا یاد کرد.
۲) ارائه خدمات:
ارائه خدمات بصورت مستقیم یا واسطهای مدلی دیگر از درآمد اینترنتی است، به اینصورت که شما خودتان بصورت مستقیم خدماتی به مشتریانتان ارائه میدهید و یا با کسانی که خدماتی را ارائه میدهند همکاری میکنید و شما فقط سفارش گیرنده هستید که به این مدل ارائه خدمات غیرمستقیم یا همان واسطهای گویند.
برای مثال میتوان به شرکتهای هاستیگ و یا شرکتهای طراحی وبسایت مانند خود ما اشاره کرد که بصورت مستقیم به مشتریانشان خدماتی ارائه میدهند. اما نمایندههای همین شرکتهای هاستینگ و دامنه فقط سفارش گیرنده هستند و پورسانت خود را دریافت میکنند پس خدمات آنها در دسته واسطهای یا غیرمستقیم قرار میگیرد.
۳) فروش محتوا:
به عنوان آخرین مدل، به تولید محتوا و کسب درآمد از طریق آن میپردازیم که این هم مانند مدلهای قبلی دارای دو حالت مستقیم و غیرمستقیم است.
در حالت مستقیم شما میتوانید محتوایی که ارزش خریدن داشته باشد (معمولا آموزشی) را تولید کرده و مستقیم بفروش برسانید مانند وبسایت فرادرس که در حوزه تولید فیلمهای آموزشی فعالیت میکند.
در حالت غیرمستقیم تولید محتوا بصورت رایگان انجام میشود و کسی بابت محتوایی که تولید میکنید به شما پولی نمیدهد، اما ترافیکی که وبسایت شما جذب میکند برای شما کسب درآمد میکند. مانند مجلههای اینترنتی و…
نکته: یک کسب و کار اینترنتی میتواند از چند مدل بصورت همزمان برای کسب درآمد استفاده کند، برای مثال میتوان از طریق فروش کالا و فروش محتوا در یک وبسایت درآمد داشت.
چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

حال که کسب و کار اینترنتی و انواع آن را شناختیم و با مزیتهای آن آشنا شدیم، به سراغ مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق میرویم و مسیر این راه را برای شما روشن میکنیم.
گام اول: توانایی های خودت را بشناس!
یک برگ کاغذ بردارید و هرچه که در چنته دارید بنویسید! اینکار به شما در تصمیم گیری درمورد اینکه در چه حوزهای کسب و کار اینترنتی خود را راهاندازی کنید کمک میکند.
برای مثال کار با نرمافزارهای گرافیکی را در حد مبتدی بلد هستید و یا نویسنده خوبی هستید. مطمعناً همین موارد ساده، شما را برای ادامه راه بسیار کمک خواهند کرد. خلاصه هرچه که فکر میکنید حتی کمی از آن را بلدید بنویسید.
گام دوم: انتخاب حوزه کاری
با توجه به تواناییهایتان یک حوزه کاری را انتخاب کنید. مشکلی که اکثر افراد در انتخاب حوزه کاری دارند این است که میخواهند حتما یک ایده جدیدی را راهاندازی کنند، اگر ایده و توانایی جدیدی دارید واقعا عالی است.
اما اگر ندارید واقعا مهم نیست!! فقط باید شروع کنید.
به یاد داشته باشید که یک طرح کم کیفیت راه اندازی شده به مراتب خیلی بهتر از یک طرح باکیفیت است که هیچوقت به دلیل حساسیت های شما راه اندازی نمیشود.
اگر بین انتخاب چند حوزه کاری شک دارید نگران نباشید، ما ابزاری را به شما معرفی میکنیم که تصمیم گیری شما را سادهتر میکند:
گوگل ترندز (Google Trends)! با استفاده از این ابزار میتوانید مشاهده کنید که عبارات مختلف چقدر در موتور جستجوی گوگل محبوبیت دارند و جستجو میشوند.
برای مثال فرض کنید که شخصی پیانو و گیتار را بلد است و میخواهد وبسایتی تخصصی برای آموزش پیانو یا گیتار راهاندازی کند،
این شخص میتواند با استفاده از ابزار گوگل ترندز میزان جستجوی دو عبارت “آموزش پیانو” و “آموزش گیتار” را مقایسه کند.
با توجه به تصویر مقایسه این دو عبارت در گوگل ترندز و میزان جستجو و محبوبیت آنها، اگر من جای این شخص بودم حتما آموزش گیتار را به آموزش پیانو ترجیح میدادم!
گام سوم: تحلیل رقبای خود و بررسی عملکرد آنها
یکی از نکتههای مهم در قبل و بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی تحلیل عملکرد رقبا است. در حوزه کاری که انتخاب کردید رقبای خود را بشناسید و عملکرد آنها را بررسی کنید.
از نحوه عملکرد آنها در تولید محتوا برای وبسایتشان گرفته تا صفحه شبکههای اجتماعی آنها و همینطور استراتژی های بازاریابی و… را تحلیل کنید و سعی کنید در همه موارد یک سروگردن از آنها بالاتر باشید.
بخاطر داشته باشید که هرچه رقبای خود را بیشتر بشناسید راحت تر میتوانید از آنها پیشی بگیرید.
گام چهارم: راهاندازی وب سایت
بعد از انجام مراحل بالا بالاخره وقت آن رسیده که در بستر اختصاصی خود کسب و کارتان را راه اندازی کنید، برای راه اندازی وب سایت چندین راه پیش روی شماست.
۱- میتوانید با یک شرکت طراحی وب سایت تماس بگیرید، طرح و ایده خود را با آنها در میان بگذارید تا هم از آنها مشورتی گرفته باشید و هم اینکه آنها دقیقا متناسب با نیاز و سلیقه شما وبسایتی اختصاصی برای شما طراحی کنند. اگر بودجه کافی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود در نظر گرفتهاید، این بهترین گزینه است. (بودجه لازم: معمولا بالای یک میلیون تومان)
۲- میتوانید خودتان دست بکار شوید! کار با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) محبوب مانند وردپرس را یاد بگیرید و با تهیه و نصب قالبها و افزونهها بدون داشتن دانش کدنویسی وبسایتتان را راهاندازی کنید. این روش چون از نظر زمان و هزینه به صرفه است برای افرادی که برای برنامهنویسی تحتوب آشنایی ندارند بسیار مناسب است. (بودجه لازم: معمولا زیر ۴۰۰ هزار تومان)
به همین منظور یه دورهی آموزش وردپرس برای علاقهمندان به کسب وکار اینترنتی ایجاد کرده ایم که می تواند در این زمینه کمککننده باشد:
۳- میتوانید خودتان کدنویسی یاد بگیرید و وب سایت اختصاصی خود را طراحی کنید. که این گزینه به هیچ عنوان به علت صرف وقت بسیار زیاد برای یادگیری برنامهنویسی و تا حدی سخت و پیچیده بودن این مسیر، پیشنهاد نمیشود.
پیشنهاد میکنیم اگر بودجه کافی برای اینکار دارید، وقت خود را صرف یادگیری سیستم مدیریت محتوا نکنید و راهاندازی وبسایت خود را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید تا اینکار را برایتان حرفهایتر، اصولیتر و سریعتر انجام دهند. یکی از خدماتی که تیمادمین سایت برای مشتریانش در نظر گرفته، طراحی سایت ارزان و حرفه ای با توجه به نیازهای افراد برای کسب و کار اختصاصی خودشان است.
گام پنجم: تولید محتوای مرتبط و جذب مشتری هدفمند
خب! بعد از اینکه وب سایتمان راهاندازی شد نیاز داریم تا نظر مشتریان را به آن جذب کنیم تا بتوانیم درآمد اینترنتی را از نزدیک لمس کنیم. برای اینکار راههای مختلفی
وجود دارد از جمله تبلیغات بنری، ریپورتاژ آگهی و… که همگی هزینههای سنگینی دارند، پس چطور میتوان بدون هزینه بازدیدکننده جذب کرد؟ خیلی ساده! با تولید
محتوای متناسب با کسب و کارمان. بگذارید کمی بیشتر درمورد این موضوع صحبت کنیم.
فرض کنید که ما یک وبسایت فروش پوشاک داریم، حال میتوانیم با تولید محتوایی که مربوط به حوزه پوشاک است وب سایتمان را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل به افراد مختلف معرفی کنیم.
برای مثال مطلبی درباره “نحوه بستن کراوات” مینویسیم و میتوانیم در انتهای همان صفحه پرفروشترین کراوات هایی که در وبسایتمان موجود است را نمایش دهیم.
این کار چه فایده ای دارد؟ همراه ما باشید تا از فواید شگفت انگیز آن برایتان بگوییم!
شخصی در گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو این عبارت یا عبارتهای مرتبط با آن را جستجو کرده و اگر وبسایت شما در جایگاه خوبی باشد، وارد وبسایت شما شده و
نیازش رفع میشود اما فارغ از آن وبسایت شما و محصولات شما را هم دیده است و ممکن است که در همان لحظه یا در آینده از شما خرید کند.
چون طبیعتا شخصی که به دنبال آموزش بستن کراوات میگردد شخصی است که قرار است از کراوات استفاده کند و شما آن محصول را دارید!
تمام شد، شما به همین راحتی مشتری هدفمند جذب کردید! پس یاد گرفتیم که رفع نیازهای مشتری میتواند برای ما مشتری ساز باشد.
متوجه شدیم که با تولید محتوای مرتبط با کسب و کارمان و جذب مشتریهای هدفمند از طریق موتورهای جستجو میتوانیم به کسب و کار اینترنتی خود رونق دهیم.
اما یک سوال مهم، چگونه در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار بگیریم؟ برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی عبارت موردنظرتان در موتورهای جستجو مانند گوگل در جایگاه بهتری قرار بگیرید باید مفهومبهینه سازی و سئو را بدانید.
البته نه در حد خیلی حرفهای که زمانبر و تخصصی است، بلکه در حد یک وبمستر (مدیر سایت).
اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.
بیشتر بخوانید:
- علائم فشار خون بالا
- انواع ماکارونی
- خواص سرکه سیب
- افسردگی سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟
- کلر دیاز پوکساید چاق میکنه