کنترل احساسات هیجانی

سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزانم

خیلی خوش امدید به سایت جستیر و سپاس از انتخابتان

ما تمام مطالب مرتبط با کنترل احساسات هیجانی را برایتان جمع اوری کرده ایم

امید واریم ک برایتان مفید باشد

کنترل احساسات هیجان

"<yoastmark

مدیریت هیجان

اما عصبانی شدن در برابر شخص مناسب، به میزان مناسب، در زمان مناسب، به دلیل مناسب و به روش مناسب، آسان نیست.

پس کنترل هیجانات و به خصوص کنترل خشم مهارتی است که در تعاملات اجتماعی و بخصوص در شرایط فعلی جامعه ما، که مدیریت خشم یک نیاز فوری است و بیشتر افراد سوپاپی برای تخلیه هیجانات خود نمی شناسند، برای شما برگ برنده به شمار می آید.

هیجان چیست؟

هیجان‌ها پیام‌های ارتباطی قدرتمندی هستند که:

  1. احساس‌های مارا به دیگران منتقل می‌کنند.
  2. چگونگی پاسخ‌دهی دیگران به ما را تنظیم می‌کنند.
  3. تعامل اجتماعی را آسان می‌سازند؛ و رفتار اجتماعی را ترغیب می‌کنند.

مدیریت هیجان و کنترل احساسات

هیجان‌ها، پدیده‌های چندوجهی‌اند.

هیجان‌ها تا اندازه‌ای حالت‌های عاطفی ذهنی هستند و باعث می‌شوند تا به شیوه خاصی احساس کنیم؛ مثلاً خشمگین یا شاد شویم.

هیجان نوعی پاسخ فیزیولوژیکی است که بدن را برای سازگاری آماده می‌سازد.

بدن ما هنگام هیجان‌زدگی طوری فعال می‌شود که با حالت بی هیجانی فرق دارد.

ازنظر برخی روانشناسان در تهران هیجان تغییرات جسمی وروانشناختی است که مستقیمآ به دنبال ادراک یک واقعیت تحریک کننده حاصل می شود

انواع هیجانات

چرا باید هیجانات خود را کنترل کنیم؟

در وافع هیجانات منفی مانند خشم یا افسردگی می تواند مشکلاتی را برای فرد یا اطرافیانش ایجاد کند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه مذاکره کنیم

تصور کنید فردی که بسیار خشمگین شده چنانچه موفق نشود این هیجان را کنترل کند، ممکن است هر لحظه دست به عملی بزند که باعث پشیمانی شود این است

فردی که دچار افسردگی شده ممکن است به خودکشی اقدام کند.

عدم مدیریت صحیح هیجانات علاوه بر آن‌که روابط اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند سلامت جسمی و روانشناختی ایشان را نیز مختل ساخته و به شکل‌گیری رفتارهای نا به هنجار یا اختلال‌های روانشناختی در آن‌ها می‌انجامد.

برای مثال هیجان ترس که به نوبه خود نقش کار کردی برای بقای انسان دارد؛ در صورتی که به خوبی مدیریت نشود می‌تواند راه‌انداز بسیاری از بیماری‌های روان رنجوری به ویژه اختلال‌های اضطرابی باشد.

با بهره‌گیری از مهارت مدیریت هیجان‌ها می‌توانید از مزایای بی‌شمار آن برخوردار گردید ازجمله:

۴ راهکار کنترل و مدیریت هیجانات

۱- سعی کنید هیجانات تان را بشناسید:

شناخت هیجانات بخش مهمی از کنترل آن را شامل می شود.

در نظر بگیرید وقتی در یک موقعیت کسی به شما می گوید: «تو الان عصبانی هستی» و شما پاسخ می دهید: «نه به هیچ وجه» در حالی که رگ گردنتان بالا زده و صورتتان از شدت خشم سرخ شده است، گویا نسبت به هیجان منفی خودتان آگاه نیستید یا اگر آگاه هستید دیگر قادر به کنتر ل آن نیستید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چگونه کاریزماتیک باشیم

۲- به هیجانات خود اجازه ابراز بدهید:  

ساده ترین راه برای بروز هیجانی مانند خوشحالی، خندیدن است.

حتی اگر تنها هستید گاهی می توانید مطلب خنده داری بخوانید و بلند بخندید.

اگر غمگین هستید، سعی کنید درباره موضوعی که باعث ناراحتی تان شده است با کسی صحبت کنید و حتی در حضور او گریه کنید و گاهی می توان احساساتی مانند خشم را در یک فعالیت مانند کار یا ورزش تخلیه کرد.

۳- گاهی احساسات خود را یادداشت کنید:

این خود نوعی ابراز وجود برای بیان احساس است.

نوشتن احساسات نه تنها راهی برای تخلیه آن است؛ بلکه فرصتی برای یافتن راه حل درباره احساسات منفی نیز ایجاد می کند.

۴- فنون کنترل هیجانات منفی را بیاموزید:

هیچ فردی نمی تواند بگوید که هیجانات منفی را تجربه نمی کند.

طبیعی است که ما به خاطر اتفاقاتی که پیرامونمان می افتد ممکن است هیجانات مختلفی را تجربه کنیم اما این که چطور با آن مواجه می شویم به آموختن نیاز دارد.

یک تمرین برای افزایش مهارت مدیریت هیجان

مچ دست خود را کاملاً منقبض کنید و انقباض را به تمام انگشتان دست سرایت دهید و در عرض هفت ثانیه، این انقباض و گرفتگی را به بخش های دیگر بدنتان منتقل کنید.

به طوری که همه اعضا و جوارح بدنتان، آشکارا، انقباض، تنش و فشردگی را تجربه کند. خوب این احساس را ارزیابی کنید؛ چگونه احساسی است؟

حال به همان شکل، انبساط را به همه بخش های بدن بازگردانید؛ مچ دست را کاملاً منبسط کنید و باز شدن و شل شدن عضلانی را به همه بخش های بدن منتقل کنید.

مهارتهای کلیدی برای مقابله با هیجانات

اجازه دهید که جریان انبساط و باز شدن عضلانی و آرامش همراه آن، به جزء جزء اعضای بدنتان خوب منتقل شود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  مردها از همسرشان در یک رابطه عاطفی چه می خواه

این احساس را مرور کنید؛ چگونه احساسی است؟

اگر قرار باشد تمرین بالا را روزی دو بار و به مدت چند هفته انجام دهید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مهارتهای کلیدی برای مقابله با هیجانات

در لحظه هایی که هیجان ها بر ما هجوم می آورند و مثلاً عصبانیت، اضطراب، سردرگمی، کلافه شدن و خستگی بر ما چیره می شوند.

حالت ناشی از این هیجان ها، حالتی منفی و نامطلوب است؛ یعنی شبیه به همان حالت تنش، گرفتگی و انقباض جسمی که در بالا توضیح داده شد؛ اما ذهن ما، زمینه، آمادگی و توانایی انتقال این تنش را به آرامش و انبساط دارد.

انجام تمرین آرام سازی، توانمندی مناسبی را برای ما ایجاد می کند تا بتوانیم آگاهانه، تنش و گرفتگی ذهنی و روانشناختی را به آرامش و انبساط، تبدیل کنیم.

این توانمندی، اثر مثبت دیگری را هم ایجاد می کند و آن این که مانع گیر کردن هیجان یا ماندن در حالت گرفتگی و انقباض هیجانی می شود؛ گرفتگی و انقباضی که معمولاً با ارائه پاسخ های نامناسب انفعالی یا تهاجمی همراه است.

انبساط و رهایی از گیر هیجانی، ما را برای ارائه پاسخ های مناسب، آماده تر می کند.

تصمیم گیری در سایه تنش و گرفتگی هیجانی یا گیر افتادن هیجانی، آثاری را ایجاد خواهد کرد که با آثار تصمیم گیری در پرتو مدیریت جسمانی، کاملاً متفاوت است.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.