۱۰ دلیل از دست دادن مشتری

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ ۱۰ دلیل از دست دادن مشتری چیست ؟ از دست رفتن مشتری یکی از مشکلات بزرگ شرکتهاستاگر از هر فردی در بازار در خصوص بدترین مشتری‌اش، سوال نمایید ، حتما به سختی یک مشتری را به یاد می‌آورد. 

1-عدم آموزش درست و مستمر کارمندان

این امر که انتظار داشته باشید تا افراد با توجه به قابلیت های خود به صورت خودمختار با مشتریان رفتار کنند، تنها نشان دهنده عدم اهمیت آنها برای برند شما خواهد بود. در این رابطه برند مک دونالد از جمله پیشگامان آموزش کارمندان خود محسوب می شود که با آموزشی درست، عملکرد تمامی شعبه های خود در نقاط مختلف را یکسان کرد. همین امر نیز رضایت حداکثری مشتریان را به همراه داشته است و از جمله مهم ترین دلایل جهانی شدن این شرکت محسوب می شود.

2-تعطیلی خدمات شرکت برای مدتی طولانی

در این رابطه توجه داشته باشید که شما در کسب و کار خود تنها نیستید و این امر باعث می شود تا افراد همواره به گزینه های دیگری نیز دسترسی داشته باشند. در موارد متعددی مشاهده شده است که خدمت رسانی شرکت ها به دلایل مختلفی برای مدتی مختل می شود. این امر اگرچه طبیعی است با این حال نباید اجازه دهید که میزان و مدت آن ها بیش از حد انتظار باشد.

3- ارزش‌ها را به‌خوبی نشان نداده‌اید

قیمت، هزینه‌ای است که مشتری برای خرید محصول پرداخت می‌کند و ارزش، چیزی است که مشتری بعد از خریدن محصول به دست می‌آورد. مشتری‌ها لزوما سراغ ارزان‌ترین اجناس نمی‌روند. ترجیحات مشتری هیچ ارتباطی با قیمت ندارد؛ بلکه به ارزشی بستگی دارد که بعد از خریدن محصول به دست می‌آورد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  تمکن مالی چیست
۱۰ دلیل از دست دادن مشتری
۱۰ دلیل از دست دادن مشتری

زمانی که مشتری از قیمت صحبت می‌کند؛ یعنی دوست دارد بیشتر در مورد ارزش‌های محصول اطلاعات کسب کند. به همین دلیل زمانی که صحبت از گوشی‌ هوشمند به میان می‌آید، به عقیده‌ی بسیاری از مردم برند اپل حرف اول را می‌زند. این شرکت در نیمه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ حدود ۸۷ درصد سود صنعت گوشی‌ هوشمند را از آن خود کرد؛ درحالی‌که سهم فروش آن از این بازار تنها ۱۸ درصد بود. مشتری‌ها به این دلیل سراغ موبایل‌های اپل می‌روند زیرا معتقدند محصولات این برند اگرچه گران‌تر هستند اما ارزش بیشتری برایشان دارند.

4- از دست رفتن مشتری با سخت نمودن شرایط خرید

خرید از برخی شرکت‌ها مانند رفتن به جنگ است، باید برای هر چیزی با فروشنده کل سازمان جنگ کرد ، به نوعی که برای پول دادن و خرید نمودن باید التماس هم نمود ، در آخر کار هم پشیمان می‌شود که چرا این همه تلاش نموده‌اید !

نمونه این کسب و کارها در ایران بسیار زیاد است ، از جمله دانشگاه آزاد ، خرید اینترنت بیش از سرعت معمول ، ….

در شرکت‌های کوچکی که تنها از یک مدیر و یک منشی تشکیل شده است ، یک منشی تلفنی خودکار نیز دارند که بعد از اعلام 20 یخش مختلف که به هیچ کجا متصل نیستند در نهایت باید عدد صفر را گرفت تا تلفن به همان منشی متصل شود و بعد از کلی اتلاف زمان ، مشخص گردد که محصول مدنظر شما روی عرشه کشتی است و هنوز از چین نرسیده است. یا در بازاری که همه افراد با چک کار می‌نمایند ، شرکتی پیدا می‌شود که نقدی کار می‌کند ، ولی جنسش را بر اساس سفارش 20 روزه تحویل می‌دهد !

بیشتر بخوان بیشتر بدان  چه زمان باید به طلاق فکر کرد؟

 5- از دست رفتن مشتری با عدم تمایل شرکت به بازپس‌گرفتن محصول فروخته‌شده

بسیاری پیش می‌آید که شرکتی با فروشنده‌ای در خصوص محصول یا خدمت خویش تمام واقعیت‌ها را نمی‌گوید و یا جعبه محصول را فقط بعد از خرید در محل خریدار تحویل می‌دهند ، در این حالت مشتری در عمل انجام‌شده قرارگرفته است. در نتیجه انتظار مشتری با محصول یا خدمت دریافت شده یکسان نیست، در نتیجه تصمیم به مرجوعی( پس دادن محصول ) خواهد داشت و این اول دردسر است.

شاید محصول شما بسیار خوب است و از بین هزار مورد فروخته‌شده، تنها چند مورد وارد فرایند مرجوعی شوند، برای آنان باید یک استراتژی داشته باشید.

ازآنجاکه استان به خراب کردن پل پشت سرش علاقه ندارد، اگر بداند که خرید وی راه برگشتی ندارد، احساس ریسک کرده و خرید وی با مشکل روبروست.

6- از دست رفتن مشتری با ارائه محصولات بی‌کیفیت و یا خدمات نامناسب

شرکت‌هایی که اقدام فروش محصولات و خدمات بی‌کیفیت می‌نمایند،  آگاه‌اند که مشتری برای خرید مجدد باز نخواهد گشت . ضرب‌المثلی برای تفکر این مدیران در آمریکا که می‌گوید : دریا پر از ماهی است. به این معنا که تعداد مشتریان راغب و مشتریان بالقوه بسیار زیاد است، نیاز به جلب نظر مشتریان برای خرید مجدد نیست.  فقط بفروش و برو !

رستوران‌های میان راهی ، تعمیرگاه‌های خورد و تلفن همراه و فروشندگان محصولات ماهواره‌ای دقیقا از همین استراتژی فروش را دارند.

7-  از دست رفتن مشتری با بی‌توجهی

سوال مهم این است:  آیا مشتری اشتباهات برند را می‌بخشد ؟

جالب است که برخی مشتریان ، چه ساده اشتباه برند را می‌بخشند، برندی که جنس بی‌کیفیت ( بنجل )  خود را به مشتری داده است و هنوز این امکان وجود دارد که مورد بخشش مشتری قرار گیرد. از شما 7 به بعد ، احتمال بخشش مشتری بسیار ناچیز است. پس برای حفظ مشتری کنونی، موارد بعدی را به‌هیچ‌عنوان انجام ندهید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  قانون جرائم رایانه ای

9- از دست رفتن مشتری با دروغ گفتن

یکی از سریع‌ترین روش‌های از دست رفتن مشتری است. دروغ به مشتری به دو علت اتفاق می‌افتد :

اگر یک‌بار مشتری متوجه دروغ شما شود به این راحتی از ذهنش پاک نمی‌شود.

10- از دست رفتن مشتری با ایجاد حس فریب‌خوردگی

بهترین و سریع‌ترین روش برای از دست رفتن مشتری این است که مشتری حس کند که فریب‌خورده است و این چیزی است که مشتری هرگز فراموش نخواهد کرد.

شما برای تمام موارد قبلی می‌توانستید نه نوعی بهانه آورید. اما این یک مورد ، جایی برای جبران ندارد. یک کسب و کار حرفه‌ای هرگز به دنبال کلاه‌برداری نیست و دل‌خوش به سوءاستفاده از مشتری خویش نیست. کسب و کارهای باید مواظب برداشت مشتریان از رفتار تجاری آنان باشند.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.