b2b چیست
سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ b2b چیست ؟ در اين مطلب ميخواهيم درباره ي بازاریابی b2b اطلاعاتی در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.
بازاریابی b2b چیست
مدل تجارت به تجارت (به انگلیسی: Business-to-business (B2B)) اشاره به کسب و کاری میکند که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است. معمولاً به صورت زیر اتفاق میافتد.

- یک کسب و کار برای فرایند تولید خود نیاز به خرید منابع دارد مانند: یک کارخانه تولید غذا که نمک خود را میخرد.
- یک کسب و کار به دلایل عملیاتی (مثلاً یک تولیدکننده مواد غذایی برای حسابرسی امور مالی خود) نیاز به استفاده از خدمات کسب و کار دیگری دارد.
- یک کسب و کار که کارش ارائه کالاها و خدمات تولید شده توسط دیگر کسب و کارهاست (مانند یک خرده فروش که محصول نهایی را از تولیدکننده مواد غذایی خریداری میکند).
فروش b2b چیست
در این مدل سازمانها میکوشند محصولات یا خدماتشان را به صورت الکترونیکی از بازار الکترونیکی خصوصی خود و/یا از یک سایت ثالث به فروش برسانند.این مدل شبیه مدلی از تجارت بنگاه به بنگاه است که در آن خریدار باید به سمت فروشنده مراجعه کند. کاتالوگهای آن را مشاهده نماید و سفارش خود را ارائه دهد.با این که در بازار سمت فروشنده بنگاه به بنگاه خریدار یک سازمان اس .
تجارت b2b چیست؟
در مدل (B2B) ارتباط بین دو یا چند سازمان، مؤسسه اقتصادی، تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان انواع مختلف کالای مصرفی، ارائه کنندگان انواع گوناگون خدمات و … مورد نظر است، در واقع این مدل را به نوعی میتوان توسعه یافته مدل قدیمیتر Electronic Data Interchange(EDI) دانست.
مدل B2B دربرگیرنده همان عملیاتی است که در EDI انجام میشد یعنی تبادل اطلاعات، دادهها، ثبت سفارش، خرید و فروش و … همچنان وجود دارد. اما در مدل جدید فرآیند ارتباطی بسیار باز و قابل انعطاف طراحی شده طوری که تولیدکنندگان مواد اولیه،تولیدکنندگان کالاهای مختلف و فروشندگان و توزیعکنندگان بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته باشند. این به معنی کاهش واسطهها نیز هست. موضوعی که به نوبه خود باعث کاهش قیمتها میشود.
مدل b2b چیست؟
بازار تجارت بنگاه به بنگاه را میتوانیم با توجه به تعداد خریداران و فروشندگانی که در بازار فعالیت میکنند به سه دسته کلی زیر تقسیمبندی کنیم که هر کدام میتوانند به عنوان یک راهکار بازاریابی برای بنگاههای اقتصادی در نظر گرفته بشوند:
- ۱-تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای فروشندگان ((Seller oriented: تعداد بسیار زیادی فروشنده با تعداد محدودی خریدار در ارتباط هستند.
- ۲-تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای خریداران (Buyer Oriented): تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد محدودی فروشنده در ارتباط هستند.
- ۳-تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای خریداران و فروشندگان (Intermediary-oriented): تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد بسیار زیادی فروشنده در ارتباط هستند.
در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید: