انواع مکمل های بدنسازی + 4 نکته هنگام خرید

انواع مکمل های بدنسازی + 4 نکته هنگام خرید

انواع مکمل های بدنسازی + 4 نکته هنگام خرید

سلام و درود به دوستان عزيز جستیر، با تشکر از همراهي شما. در اين پست مطالبي در رابطه با “مکمل های بدنسازی” برای شما گردآوري شده است. ضمن سپاس گزاري از شما اميدوارم که نهايت استفاده را از اين مطالب ببريد.

مکمل بدنسازی چیست

مکمل های بدنسازی مکمل های غذایی هستند که معمولاً توسط افرادی که در بدنسازی ، وزنه برداری ، هنرهای رزمی مختلط و دو و میدانی شرکت دارند به منظور تسهیل افزایش توده بدون چربی بدن استفاده می شوند.

مکمل های بدنسازی ممکن است حاوی موادی باشند که برای افزایش عضلات ، وزن بدن ، عملکرد ورزشی و کاهش درصد چربی بدن فرد برای تعریف ماهیچه مورد نظر تبلیغ می شوند.

مکمل بدنسازی چیست
مکمل بدنسازی چیست

از جمله پرکاربردترین آنها می توان به نوشیدنی های با پروتئین بالا ، ترکیبات قبل از تمرین ، اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار (BCAA) ، گلوتامین ، آرژنین ، اسیدهای چرب ضروری ، کراتین ، HMB ، پروتئین آب پنیر ، ZMA و محصولات کاهش وزن اشاره کرد.

نمونه عبارت هایی که توسط کاربران وب فارسی در این مورد سرچ می شود:

  • عوارض مکمل بدنسازی
  • مکمل بدنسازی دیجی کالا
  • مکمل بدنسازی برای حجم خشک
  • مکمل اصل بدنسازی
  • قیمت مکمل بدنسازی
  • مکمل شاپ
  • مکمل بدنسازی کراتین
  • گرانترین مکمل بدنسازی

انواع مکمل های بدنسازی

از مکمل های وررزشی برای افزایش حجم و کالری برای انجام حرکات ورزشی استفاده می شود. این مکمل ها سرشار از ویتامین ها و و ریز مغذی ها هستند که در ادامه فعالیت های ورزشی بسیار مؤثر است. انواع مکمل بدنسازی شامل موارد زیر است:

  • مکمل های افزایش حجم
  • مکمل های افزایش قدرت
  • مکمل های چربی سوزی

1. مکمل پروتئین

بدنسازان ممکن است به دلایل راحتی ، هزینه کمتر (نسبت به محصولات گوشت و ماهی) ، سهولت آماده سازی و اجتناب از مصرف همزمان کربوهیدرات ها و چربی ها ، رژیم غذایی خود را با پروتئین تکمیل کنند. علاوه بر این ، برخی استدلال می کنند که بدنسازان ، به دلیل تمرینات و اهداف منحصر به فرد خود ، برای حمایت از حداکثر رشد ماهیچه ها به مقادیر بیشتر از متوسط ​​پروتئین نیاز دارند.

با این حال ، هیچ اجماع علمی برای بدنسازان برای مصرف پروتئین بیشتر از میزان توصیه شده رژیم غذایی وجود ندارد.

پودرهای پروتئینی محبوب ترین هستند و ممکن است طعم دهنده ای برای خوش طعم بودن اضافه کنند. این پودر معمولاً با آب ، شیر یا آب میوه مخلوط می شود و به طور کلی بلافاصله قبل و بعد از ورزش یا به جای غذا مصرف می شود. منابع پروتئین به شرح زیر است و بسته به مشخصات اسید آمینه و قابلیت هضم آنها از نظر کیفیت پروتئین متفاوت است:

مکمل پروتئین وی

پروتئین وی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین مکمل‌های بدنسازی است که برای عضله سازی و تقویت عضلات موردنیاز است.

پروتئین وی حاوی سطوح بالایی از تمام اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار است. همچنین دارای بالاترین محتوای آمینو اسید سیستئین است که به بیوسنتز گلوتاتیون کمک می کند. برای بدنسازان ، پروتئین آب پنیر اسیدهای آمینه مورد استفاده برای بهبود ماهیچه ها را فراهم می کند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  ورزش تای چی

پروتئین وی از فرآیند تهیه پنیر از شیر گرفته می شود. سه نوع پروتئین آب پنیر وجود دارد:

  • کنسانتره آب پنیر
  • ایزوله آب پنیر
  • هیدرولیزات آب پنیر

کنسانتره آب پنیر 29 تا 89 درصد پروتئین از نظر وزن است در حالی که ایزوله آب پنیر 90 درصد از نظر وزن پروتئین است.

هیدرولیزات آب پنیر از نظر آنزیمی پیش هضم شده است و بنابراین بالاترین میزان هضم را در بین انواع پروتئین ها دارد.

 

پروتئین کازئین

پروتئین کازئین (یا پروتئین شیر) دارای گلوتامین و کازومورفین است.

بطری شاکر معمولاً برای مخلوط کردن مکمل ها استفاده می شود. اغلب دارای مش یا یک همزن فلزی در داخل آن میباشد تا در مخلوط تجزیه شوند.
برخی از متخصصان تغذیه پیشنهاد کرده اند که دفع بیشتر کلسیم ممکن است به دلیل افزایش جذب کلسیم ناشی از پروتئین در روده ها باشد.

2. مکمل‌های آمینواسید

برخی از بدنسازان معتقدند که مکمل های اسید آمینه ممکن است برای رشد ماهیچه ها مفید باشد ، اما مصرف چنین مکمل هایی در رژیم غذایی که از قبل پروتئین مصرف کردید،  لازم نیست.

مکمل بی سی‌ای‌ای

بی سی‌ای‌ای از معروف‌ترین مکمل‌های ورزشی و شامل آمینواسیدهای والین، لوسین، ایزولوسین است که برای عضله سازی بسیار مفید است. این آمینواسیدها باید توسط منابع غذایی تأمین شوند زیرا بدن قادر به سنتز آن‌ها نیست.

 

مکمل گلوتامین

این مکمل با تأمین آمینواسید گلوتامین به افزایش حجم سلول‌های عضلانی و کاهش دردهای عضلانی و تسریع فرایند ریکاوری کمک می‌کند. مکمل گلوتامین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن قدرت و عملکرد ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

 

مکمل آرژنین

تأمین‌کننده اسید نیتریک است و باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات می‌شود. آرژنین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

 

مکمل آلانین

سطح آمینواسید آلانین در عضلات بسیار بالاست و مصرف این مکمل باعث افزایش تولید پروتئین و گلیکوژن در عضلات می‌شود. گلیکوژن سوخت ذخیره عضلات است که در حین تمرینات سخت با تبدیل به گلوکز نیاز بدن به انرژی را برطرف می‌کند.

 

مکمل تائورین

تائورین آمینواسید دیگری است که باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. این آمینواسید عملکردی شبیه به انسولین دارد و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن محافظت می‌کند.

 

مکمل لوسین

این مکمل باعث افزایش سنتز پروتئین، افزایش حجم عضلات و بهبود ریکاوری پس از تمرینات سخت می‌شود.

3.مکمل پمپ

 

مکمل پمپاژ خون

این مکمل حاوی مواد محرک کافئین، ویتامین B، انواع ویتامین‌ها، مقدار کمی کراتین و ال- آرژنین است که انرژی لازم برای تمرینات سخت را تأمین می‌کند و خستگی را به تعویق می‌اندازد.

 

4.مکمل کراتین

کراتین
کراتین

یکی از معروف‌ترین مکمل‌های مورداستفاده در بدن‌سازی است. این مکمل با دارا بودن نیتروژن باعث افزایش تولید عضله و تسریع ریکاوری بعد از تمرینات سخت می‌شود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  ورزش یوگا چیست

 

5.مکمل مولتی‌ویتامین

این مکمل‌ها برای پیشگیری از کمبود احتمالی ویتامین‌ها در بدن مورد مصرف ورزشکاران قرار می‌گیرد. بدن ما برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی نیازمند ویتامین‌های محلول در آب و چربی است و کمبود این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث خستگی زودرس و نارسایی بدن شود.

 

6.مکمل کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی در بدن مورد مصرف قرار می‌گیرند. این مکمل‌ها کمبود کالری رژیم غذایی را برای ورزشکار برطرف کرده و برای افزایش وزن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کربوهیدرات‌ها یک منبع انرژی خوب و مؤثر برای بدن هستند. مصرف کربوهیدرات برحسب وزن ورزشکار و سطح تمرینات او متفاوت است. هرچقدر تمرینات سخت‌تر باشند نیاز به کربوهیدرات جهت تأمین انرژی افزایش می‌یابد.

 

7.مکمل گینر

مکمل گینر جزء مکمل‌های کربوپروتئین دسته‌بندی می‌شود که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات همراه با پروتئین است. مکمل گینر برای افزایش حجم عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرد و معمولاً در کنار مکمل کراتین مصرف می‌شود.

 

8.مکمل ریکاوری

ریکاوری صحیح پس از انجام تمرینات سخت یکی از ضروری‌ترین راه‌ها برای حفظ توده عضلانی و کاهش خستگی بعد از تمرینات است. مکمل ریکاوری حاوی مقادیر متعادلی پروتئین‌های زودهضم و مقدار مناسبی کربوهیدرات است که بعد از تمرین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

9.مکمل پروهورمون

استفاده از هورمون‌ها در بدن‌سازی برای افزایش توده عضلانی منحصر به استفاده از هورمون تستوسترون مردانه است. تستوسترون یک هورمون آنابولیک است که در ورزشکاران باعث حفظ توده عضلات، عضله سازی و افزایش قدرت و توان بدنی می‌شود.

این مکمل برای اهداف دیگری ازجمله جلوگیری از پوکی استخوان با افزایش سن، جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آقایان در سنین بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

10.مکمل چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز با مکانیسم‌های مختلف به کاهش چربی‌های بدن و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. این مکمل‌ها باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کاهش سطح هورمون کورتیزول و افزایش تولید گرما در بدن یا ترموژنز به سوختن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کنند.

این مکمل‌ها توسط ورزشکاران و افرادی که در پی کاهش وزن هستند مورداستفاده قرار می‌گیرند و بدون هیچ ماده محرک و ممنوعه‌ای به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند.

بهترین مکمل های بدنسازی

بهترین مکمل های بدنسازی
بهترین مکمل های بدنسازی

6 مکمل ذکر شده در زیر ممکن است به شما کمک کند تا با برنامه ورزشی خود عضله بیشتری بدست آورید:

  1. کراتین (Creatine)
  2. Protein Supplements
  3. Weight Gainers
  4. بتا آلانین/کارنوزین (Beta-Alanine)
  5. آمینو اسید های شاخه دار (Branched-Chain Amino Acids)
  6. HMB

نکات خرید مکمل بدنسازی

نکته اول:

لزوما یک پروتئین خوب نیازی نیست که طعم میلک شیک را داشته باشد، اما در مجموع طعم آن باید خوب و به خوبی‌ نیز میکس شود.
زیرا اگر به سختی بخواهید آن را مصرف کنید، پس استفاده مستمر از آن میتواند برایتان کاری سخت باشد.

نکته دوم:

پروفایل درشت مغذی‌های آن باید خوب باشد. یک مکمل پروتئین خوب باید با کمترین کالری بتواند بیشترین پروتئین را به فرد برساند و مقدار کربوهیدرات و چربی‌ آن نیز باید در کمترین مقدار ممکن باشد.

نکته سوم:

پروفایل آمینو اسیدی آن نیز باید خوب باشد و به خوبی‌ توسط بدن جذب شود. این امر تعیین کننده میزان مفید بودن مکمل مد نظر در زمینه رسیدن به اهدافمان می‌باشد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  ورزش های هوازی

نکته چهارم:

مکمل باید دارای قیمت معقول و به ازای هر سروینگ دارای ارزش بالایی باشد.

راهنمای خرید مکمل بدنسازی حاوی اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار (BCAA):

اسیدهای آمینه عناصر سازنده عضله هستند. سه آمینو اسید شاخه ای (BCAA) وجود دارد که شامل لوسین، ایزولوسین و والین می‌باشد.

BCAA در عضله متابولیزه می‌شود و هم اثر آنابولیک (عضله سازی) و هم اثر ضد کاتابولیک ( تجزیه عضله) دارد.

با مصرف مکمل بدنسازی حاوی BCAA در زمان های کلیدی ( بعد از تمرین ، قبل از تمرین و داخل تمرین) می‌توان عضله بیشتری ساخت و از کاتابولیسم عضله جلوگیری نمود.

بدن شما زمانی عضلات خود را کاتابولیزه می کند( اساساً می سوزاند) که منبع دیگری برای تولید انرژی در دسترس نداشته باشد.

این امر می تواند به ویژه در مدت زمان طولانی، با تمرینات با شدت بالا اتفاق بیفتد و جلوگیری از آن منجر به افزایش عضلات و بهبود قدرت عضلانی در طولانی مدت می‌شود!

چندین مکمل بدنسازی خوب برای تامین BCAA شامل پودر بی سی ای ای اکسپلود الیمپ و قرص بی سی ای ای و ویتامین ب۶ بایوتک یو اس ای می‌باشد

هر دوی این مکمل‌ها برای بهبود استقامت ورزشی همزمان با بهبود رشد عضلات و از دست دادن عضلات اضافی در طول تمرین شما طراحی شده‌اند.

قیمت مکمل بدنسازی

قیمت مکمل بدنسازی
قیمت مکمل بدنسازی

در خرید مکمل بدنسازی، قیمت‌های بالا نیز همیشه نشان دهنده کیفیت بالای مکمل نیست. کمپانی‌های مکمل سازی نامعتبر معمولا مقدار اندکی‌ پروتئین وی ایزوله و هیدرولیزه به پروتئین وی کنسانتره بی‌ کیفیت اضافه میکنند و یک پروتئین “ ترکیبی‌ “ را تولید میکنند و سپس محصول خود را با عنوان وی ایزوله و هیدرولیزه تبلیغ میکنند.

برای حفاظت از خود به عنوان یک مصرف کننده، همیشه لیست مواد تشکیل دهنده، سایز هر سروینگ و میزان پروتئین را در هر سروینگ قبل از خرید محصول چک کنید.

اول از همه باید لیست مواد تشکیل دهنده را نگاه کنید چون این مواد تشکیل دهنده به شکل نزولی لیست شده‌اند به این معنی‌ که مواد دارای دوز بیشتر در اول لیست قرار میگیرند. یا به عبارتی اندازه ماده اول بیشتر از ماده دوم است و اندازه ماده دوم بیشتر از ماده سوم است و همینطور الی‌ آخر. در جدول زیر قیمت تقریبی مکمل ها برای شما لیست شده است:

انواع مکملهای پروتئینی و قیمت حدودی 2 کیلوگرمی
پروتئین وی کنسانتره 950,000 الی 1,450,000
پروتئین وی ایزوله 1,850,000 تومان
پروتئین وی هیدرولیزه 1,850,000 تومان
پروتئین کازئین 1,750,000 تومان
پروتئین تخم مرغ 1,350,000 تومان
پروتئین سویا 1,550,000 تومان
پروتئین تخم برنج 1,950,000 تومان
پروتئین تخم نخود 1,980,000 تومان
پروتئین همپ 2,950,000 تومان
پروتئین کلاژن 2,750,000 تومان

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کوکتل چربی سوز x بخوانید...